Frans Hansson Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 Hej Jag planerar och tänker omkring ett Locost bygge. Jag skulle gärna vilja använda en 4204T motor, det vill säga Volvo S40 2.0T 1998. Finns det någon här i forumet som har gjort detta och i så fall vilken låda har ni då parat ihop den motorn med för att få RWD. Mvh / Frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Välkommen till forumet! Jag tror att en M90 låda från en 960/S90/V90 med raka sexan passar på den motorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Några bilder och info här: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/12775-20t-volvo-locost/&tab=comments#comment-145567 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 (edited) Som gammal Volvomotorfabriksingenjör så kan jag bekräfta att M90 lådan för de vita motorerna passar alla vita motorer. för att lösa problemet med sumpens läge så brukar man ta en sump och sugledning från en 960/v90 90-talare och sektionera till rätt antal cylindrar. Vad gäller M90 lådan så är det väl inte den mest skottsäkra och vill man ha en mer skottsäker sak så finns det hjälp här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html P.S en femma går också att få i och sjunger lite finare D.S Edited July 12, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted July 12, 2020 Author Share Posted July 12, 2020 5 timmar sedan, bexander sade: Några bilder och info här: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/12775-20t-volvo-locost/&tab=comments#comment-145567 Tack så mycket Bexander, byggtråden som du länkar till är guld! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted July 12, 2020 Author Share Posted July 12, 2020 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Som gammal Volvomotorfabriksingenjör så kan jag bekräfta att M90 lådan för de vita motorerna passar alla vita motorer. för att lösa problemet med sumpens läge så brukar man ta en sump och sugledning från en 960/v90 90-talare och sektionera till rätt antal cylindrar. Vad gäller M90 lådan så är det väl inte den mest skottsäkra och vill man ha en mer skottsäker sak så finns det hjälp här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html P.S en femma går också att få i och sjunger lite finare D.S Tack Kjelland, BMW låda med adapterplatta låter intressant. Har hört både bra och dåligt ang. M90, den är tydligen svindyr att reparera vid haveri. Jag vill gärna bygga med någorlunda ekonomi i det hela. Att jag vill använda 2,0T är för att man med väldigt enkla medel kan få upp den till 240 hk. Vilket säkert är långt mer än tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Varför inte en T4 ? Fördelen Med en T4 är att den harprimär legering i toppen tjockare foder i o m att den har diam 81 kolvar 2.0 T har diam 83 i borrning och alltså lite tunnare foder. Sen beror det ju på hur hårt och länge du ska pressa den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted July 13, 2020 Author Share Posted July 13, 2020 Rent tekniskt vore det bättre men eftersom jag redan sitter på en 2.0T så får det nog bli den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.