rug Posted June 1, 2020 Posted June 1, 2020 (edited) Haha!! Äntligen får jag starta en byggtråd! 😎Oj vad jag har längtat! Jag såg nyss att jag varit medlem på forumet sedan 2004 så tankarna kring bilbygge har funnits länge. Från början var jag inne på en locost. Detta har senare pendlat mellan alla möjliga olika byggen eller delvisa kits. Locosten har varit tillbaka i planerna flera gånger men nu blir det inte så. Jag har inte heller varit helt bilprojektlös sedan 2004. Jag höll på med ett hundkojjebygge med hondamotor däromkring 2005 tror jag. Detta blev aldrig klart pga en separation med husdelning och annat tjafs. Nu har jag en Fiat 124 sport från 71 som börjar bli klar. Nästa projekt är det som jag introducerar här! 😁 Jag har börjat leda donatordelar. Än så länge har jag: 2.5l jaguar V6 med 5 vxl manuell låda fram och bakvagn från en Mazda MX5 (hemma om nån vecka) Motorn ligger på 200 hästar vilket med en lätt bil antagligen behöver sökas undantag för 20kw/100kg. Det skulle behöva bli en 735kg bil i så fall. Med en ordentlig ram och bra bromsar hoppas jag uppnå kraven. Detta ska då ner i en hembygd ram som jag överväger att CADa först. Jag är jättesugen på att bara börja slänga ihop rör men känner att jag antagligen slipper en del huvudvärk om jag CADar och tänker lite först. Jag har surfat runt och tittat ramar länge nu och har fastnat lite för TVR Griffith-ramen. Tänkte ta en del inspiration från den, använda MX5ans fram- och bakvagnsgeometri. För tillfället ser jag inte att jag använder hela fram- och bakvagn utan bara armar, bromsar, nav m.m. Kaross har man ju letat efter nått passande en lång stund. Jag lutar åt en Ockelbo-ferrari, dvs Pagano. Har dock inte varit och tittat för att klämma och känna. Detta ligger på att-göra-listan. Annars finns det ju bla Jaguar D-type (som jag såg en annan bygger här på forumet). Frugan är inte så sugen på D-typen dock. WAF (Wife Acceptance Factor) är definitivt högre med Paganon. Nu ska jag rensa lite onödigt tjafs på motorn, fundera på motorstyrning och nytt insug, vänta in MX5-delarna och planera in en tur och titta på Paganos kaross. Behöver antagligen också börja söka efter närmsta SFRO-besiktare! /Calle Edited August 15, 2021 by rug 7 Quote
Rikard Larsson Posted June 2, 2020 Posted June 2, 2020 Låter som början på en spännande byggtråd. Kul med lite bakgrundinfo. Låt gnistorna flyga 🙂 Quote
rug Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 (edited) Har inte hänt jättemycket sen sist. Jag har byggt en friggebod för att få mer plats i garaget och uppgraderat garaget till version 2.0. Jag har också varit sjuk över sommaren vilket inte var till fördel för ett bilprojekt... Men nu kör vi igen! Jag var nere på besök hos Pagano i helgen. Jan är riktigt trevlig och jag var där i flera timmar! Han visade mig massor med delar, vi gick igenom massor med detaljer och så fick jag en tur i Jans egen Pagano! Riktigt kul och fint bygge! Man blir påmind varför man gillar att meka med bilar 🙂 Jag ska skriva ihop min önskelista till Jan i veckan så blir det en beställning på kaross + lite andra småbitar. Eftersom Jans egen ram använder delar från alfa romeo så får jag designa och bygga eget. Känns lite läskigt men med lite hjälp från Google och er så går det nog bra 🙂 Edited August 15, 2021 by rug Quote
dmc12Hank Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 Spännande! Jag var inne på Pagano ett tag innan det blev D-type. Blir kul att följa. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
rug Posted November 7, 2020 Author Posted November 7, 2020 (edited) Går fortfarande och väntar på en del delar. Har jobbat lite med att snygga till motorn men har även byggt ett svetsbord. Jag har ingen MIG utan valde att min första svets skulle vara en TIG då jag ville kunna svetsa fler metaller men även för att det blir så j*vla snyggt. Svetsbordet är mitt tredje TIG-projekt. Har byggt ett avgassystem till min Fiat och en race-rig till racingspelen på datorn. Nu börjar svetsarna se OK ut och som jag tänker just nu kommer den framtida ramen till bilen TIG-svetsas. Jag lägger hellre pengarna på andra verktyg och delar än en till svets. Här kommer lite bilder på bordet! Det är 1200x600mm och ca 800mm högt. Jordflätan är för att ansluta svetsklämman till bordet (ja, färgen är bortslipad under flätan). Bordsskivan är laserskuren 10mm stål. Hade en fundering att gå över bordsskivan med en rondell men jag gillar ytan som den är. Tungt som satan blev bordet men jag är grymt nöjd med resultatet! I veckan kommer bordet testas då det ska byggas ny låda i aluminium till sonens EPA 🙂 Funderar fortfarande lite på hur jag ska göra med byggbord till ramen. Har en idé om stålram med tjock MDF men funderar och skissar fortfarande lite på detta... /Calle Edited August 15, 2021 by rug 2 Quote
rug Posted March 8, 2021 Author Posted March 8, 2021 (edited) I helgen tog jag en tur- och retur-resa till Skåne och hämtade upp min kaross! Förhoppningsvis kan nu bygget komma igång ordentligt! Senaste tiden har jag mest jobbat med sonens Epa och fixat lite smågrejer med miata-delarna och motorn. Nu ska stål inhandlas, byggbord byggas och sen är det väl bara att slänga ihop en ram 🙂 Edited August 15, 2021 by rug 3 Quote
rug Posted March 31, 2021 Author Posted March 31, 2021 (edited) Lite småfix i väntan på att få mer plats i garaget... Karossen hänger nu tryggt i taket. Vinschas upp och låses sedan fast med ett par karbinhakar. Inte så sugen på att den ramlar ner på Fiaten 🙂 Ser fram emot att komma igång med ramen så bygget kan starta på riktigt. Just nu känns det som jag bara pysslar med småsaker men jag antar att det inte är bortkastad tid då det ska göras någon gång ändå. Har en hel del bitar från hjulupphängningen som behöver rengöras, renoveras och kanske lackas. Köpte en liten svarv i vintras som nu har fått göra en del som ska användas på riktigt. Detta är en svetsadapter för en tryck/temp-senor. Kommer använda samma sensor för vatten och oljan. Oljesensorn kommer behöva en 3/8NPT till M10 fingänga-adapter. Ventilkåporna har fått lite skrynkellack. Blev bättre än jag förväntade mig. Nytt på önskelistan är torrsump. Både för att få bort "klumpen" längst fram men mest för att jag behöver varje centimeter jag kan få loss i höjdled. Styrväxeln har tagits isär och gjorts ren. Detta är från en NA Miata och kommer bli så kallad "de-powered". Funderar p åatt använda elservo från en Opel i stället. Även fått öva lite på att svetsa i gjuten aluminium. Blir inga instagram-svetsfogar men det verkar tätt. AN-kopplingar kommer det finnas en hel del på bygget... Edited August 15, 2021 by rug Rättning av bild 6 Quote
rug Posted July 31, 2021 Author Posted July 31, 2021 (edited) Fick ta ett litet sidospår och bygga om en annan bil, min Fiat 124 coupe från 71. Jag har över tid tröttnat lite på att hela tiden jaga små läckor, hur växellådan låter (viner trotts att jag renoverade den i vintras. Kanske bara hur gamla fiat-lådor låter?), och jag har även lite lägre kompression på en cylinder. Älskar bilen i övrigt så nu blir det en nyare motor, låda, och möjlighet att köra etanol! En del skulle säga att jag tar den italienska själen ur bilen. Jag kallar det att göra en fin bil lättare och roligare att köra. Det blir en duratec 2.0 med MX5-låda. Sparar ca 20 kg jämfört med original. Jag köpte en raceline-sump men tror att jag kanske behöver en torrsump för att slippa skära eller sänka tvärbalken för mycket. Arbetet räknas ta mycket längre än vad jag räknar med 😄 Denna vecka åkte gamla motorn ut och vi gjorde även ett test på vad som behövs för att få plats med nya motorn. Tvärbalken under motorn behöver modifieras lite eller kanske byggas en ny och det behöver skäras lite i tunneln för att nya lådan är lite längre (konsekvensen blir en italiensk bil utan fungerande askkopp! 😐). Bromsservon behöver antagligen plockas bort för att göra plats för jenvey-trattarna och filter. Annars ser det ganska bra ut. Finns lite "smågrejer" kring att få till elektronisk gas och hydraulisk koppling men jag fantiserar kring hur enkelt det blir att få till. Passar på att göra om en del av elen också då det från fabrik ser ut som en dåligt sorterad lego-låda. Edited August 15, 2021 by rug 3 Quote
vedde Posted August 1, 2021 Posted August 1, 2021 Härligt, ser fram emot att följa!Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
rug Posted August 14, 2021 Author Posted August 14, 2021 Det går framåt även om jag hittar flera saker som måste åtgärdas! Motor och låda passar i alla fall relativt bra förutom att jag måste köra torrsump om jag inte vill bygga eget tråg. Jag har lagt ut Raceline-tråget på till-salu-forumet eftersom det inte passar alls. Motorfästena hamnar inte riktigt original så jag kommer nog göra fästen mot en rambalk i stället för mot tvärbalken under motorn. Ganska nöjd ändå även om jag hela tider hittar nya grejer som måste modifieras eller fixas. Jag får nog i alla fall acceptera att det kommer ta längre tid än jag tänkt/trott att bli klar 😉 Jag har dock passerat punkten att backa så nu kommer jag sälja Fiat-delarna och gamla insprutet (jenvey IDF och MicroSquirt). Bra med lite pengar in när det känns som man blöder pengar ut! För lite plats för våtsump men massor med plats för torrsump! Det är även gott om plats under motorhuven och växelspaken hamnar på rätt plats: Jag har dock ett problem med styrstaget som ska gå under motorn. Kanten på växellådan går precis där staget är original. Har ingen bra lösning på detta ännu. Göra ett nytt stag med lite fler vinklar för att komma framför kanten, bakom eller så får jag tänka om styrningen helt... Undrar vad som händer om man flyttar upp styrleden till det övre hålet och använder det nedre till staget under motorn? Lär ju bli tyngre styrning och antagligen fel styr vinklar... Ser ju ut att få plats med en styrväxel bakom tvärbalken om allt annat skiter sig 😉 Quote
rug Posted August 15, 2021 Author Posted August 15, 2021 Så enkelt det blir när man bestämt sig! Nu åker gamla kabelhärvan ut samt annat bös som behöver flyttas eller bytas. Massor med plats! Före: Efter: Lite beställningar går ut för grejer till motorfästen och fäste till växellådan samt ny sump som förhoppningsvis kommer med i nästa uppdatering i tråden... 3 Quote
rug Posted September 6, 2021 Author Posted September 6, 2021 Dags för en kort uppdatering efter att man hunnit meka lite i helgen. Drog lite 35mm2-kabel för att flytta batteriet till bagagen. Gjorde ett par färsten på 3d-skrivaren i nylon som funkade kanonbra. Tredje bilden blev väl lite sådär men jag terminerar iaf kablarna med 2 plintar med genomföring till motorutrymmet. Jag valde att dra både + och jord hela vägen så jag kan gjorda motorblocket direkt till batteriet i stället för att jorda direkt i plåten bak då jag hört lite blandade problem med att göra så. Eftersom jag ändå tog undan mattan så passade jag på att städa lite och plocka bort dom liggunderlag tidigare ägaren lagt där i ett försök att ljudisolera lite... Jag kommer lägga till lite bitumenmatta i golvet för att få ner ljudet lite. Då tänker ni "näääj! Extra vikt ju!" och det är väl rätt, men jag sparar ca 30kg på bytet av motor och låda så det är lugnt tänker jag 🙂 Sedan spenderade jag ca 3 timmar med att måtta, flytta, kila och fixa motor och låda till rätt plats. Nu har jag 10 grader lutning på motor (för att matcha växellådans lutning), samma lutning på motor/växellåda som diff och tillräckligt med plats mellan växellåda och tvärbalk för styrväxel. Sååå nöjd! Till och med Trimex app för att testa lutning på drivlinan blev nöjd! Styrväxeln för plats och hamnar i rätt höjd för bumpsteer (från det lilla jag förstår). Kåpan på växellådan är lite låg dock... Funderar alvarligt på att trimma bort lite och göra den rak med tvärbalken. Kommer ändå behöva ett egenbyggt oljetråg med sumpen fram så den delen av kåpan är lite överflödig... Näst är det dags att svetsa motorfästen och komma på hur jag ska göra ett växellådsfäste. Någon som har en bra idé med ett växellådsfäste som är enkelt att anpassa till lite "vad-som-helst"? Quote
rug Posted January 10, 2022 Author Posted January 10, 2022 (edited) 50-tals-racern får vänta lite till. Det här motorbytet i Fiaten tar längre tid än jag tänkt... Det tar såååå mycket tid när allt måste byggas från scratch eller modifieras för att passa! Dock finns det fördelar med allt jag lär mig på vägen inför nästa bygge. Efter lite motivationsbrist är jag tillbaka på banan igen och har över julen fått lite gjort. Har som jag läste i någon annan tråd kommit fram till att nyckeln till framgång är att koncentrera sig på en sak i taget och inte titta på hur lång att-göra-listan är, samt blanda lite tråkiga/jobbiga grejer med roliga småjobb. Tvärbalken är ihopsvetsat och förstärkt (ingen bild på detta dock). Även ljuddämpat karossen för att få ner ljudnivån i kupén lite. Blir nog ingen viktskillnad att prata om då jag ändå sparar någonstans runt 15-20 kg på motorbytet. Nästa grej på att-göra-listan är fästen till styrväxeln samt ett hemmabyggt grenrör. Hemmabyggt oljetråg för att passa lutande motor och tvärbalk. Även bafflat med dörrar för att hålla oljan på rätt plats. Rymmer ca 4,3 liter: Generatorfäste, oljesticka och ett klart oljetråg. Generatorfästet är också komplett nu med nedre fäste. Beställde 2 remmar som, efter mått med snöre, var för korta 😞 Får beställa lite längre! Och för att öka motivation och ha lite kul så blev det ett par nya PH2-kammar freån Newman 😄 Trattar, trattar överallt! Förhandlat fram lite fasta garage-tider med frugan också så nu blir det förhoppningsvis lite mer progress framöver! 😄 Edited January 10, 2022 by rug 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.