Jump to content

Aluminiummotorer


loop

Recommended Posts

Jag antar att ni är ute efter låg vikt?

Här är några små motorer i Locostanda som jag funderat på. Dom har kanske inte så mycket effekt i standardutförande:

-Suzuki Swift 1300 GTI, helaluminium 16 ventiler ca 100hk, tror att vikten var 80kg nånting.

-Fiat FIRE 999cc, gjutjärnsblock, bara sett en uppgift på vikt ca 70kg, 45 ystra hästar orginal, fanns som 1100 turbo i italien så den tål väl att överladdas.

-Nissan Micra 10K (MK1?) motorn. Mycket snygg 1000cc helaluminiummotor i modern design. Ingen effekt att tala om, går att överladda? ...?kg (kan inte väga nåt)

-Daihatsu 3cyl turbo 1000cc, gjutjärnsblock, 70-80hk, underbart ljud, sett nån viktuppgift på en 80kg.

-Subaru Trendy, 1200cc 3 cyl, 3 ventilsmotor, gjutjärnsblock

liten och kompakt, ?hk, ?kg

Fram för låg vikt OCH lågt pris, annars kan jag lika gärna köpa en Cheva smallblock helalumotor på 150kg och 150 000kr

Link to comment
Share on other sites

En motor som kan vara intressant är Toyotas 4-AGE, iof ingen helalu motor men ändå ca 30% lättare än Zetec & Pinto. Den finns beskriven i oktober numret av Kit car.

1600 cc DOHC 16v 135 kusar orginal med möjlighet till 250 tycker jag låter som ett intressant alternativ, tyvärr åker man på att importera sprängkåpa & lamell för ca 300 pund.

kanske kan va nåt ?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Mmmm... synd att Honda motorer snurrar åt "fel" håll....

B16A1 /A2 ligger på 150 respektive 160 Hk och varvar 8250 rpm innan varvstopp orginal....

lätta är dom, och Honda är ju kända för att göra världens bästa motorer så de hade varit en bra kombination med en seven....

Link to comment
Share on other sites

4-ag satt i Corolla GTI som såldes i Sverige, mellan 116 och 122 hk. Kopplingskåpan från en Daihatsu Charmant passar. Jag fick ge 700 kr för en kopplingskåpa och växellåda, en rätt bra toyotalåda som heter T-50. Detta skall ner i min Starlet-81a.

Det finns en del snack om detta på toyota club swedens hemsidan. Tyvärr ingen länk.

Vad väger en saabmotor utan turbo? har för mig att jag sett siffran 112kg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant info.

I vilken bil satt T-50 lådan?

Micke

Min kommer ifrån samma Daihatsu som kopplingskåpan, men den satt väl i rätt många gamla bakhjulsdrivna toyotor, det finns tydligen liten skillnader mellan dem dock

mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm.. ja ägde en Alfa Giluetta (stavning?) i min ungdom och jag har för mig att det var 140 HKr i den !?!?!

attans rolig bil må ja säga.... å väldigt välavvägd... :)

Link to comment
Share on other sites

Fiat 128 har gjutjärnsblock och enkelkammstopp i alu.

Mycket trevlig konstruktion baserad på en Carlo Abarth-konstruktion. 86 i borr, 55 i slag för 1300an.

Sitter även i lite modifierade varianter i Uno,Ritmo,Tipo.

Sen har vi Lampredimotorn( 124,131,132,Ritmo 105-130 Regatta,Croma mm,Lancia Beta,Delta,Thema osv): Dubbelkamm med block i gjutjärn.

Kom 66?, fanns kvar fram till Bravaåldern. Även i Lanciaverision, tex Delta integrale, 16v varianter osv.

Mycket stryktålig.

Å nä...inga brittiska delar i en Italiensk motor!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...