loop Posted October 14, 2003 Posted October 14, 2003 Vad finns det för motorer som är helt i alu? Vet SAAB. Quote
JohanB Posted October 14, 2003 Posted October 14, 2003 Vad finns det för motorer som är helt i alu? Vet SAAB. Den motorn som sitter i nya 9-3an sitter väll i fler GM-bilar men kanske inte med turbo, känns lite dyrt att köpa en så pass ny motor..? Quote
Gripenland Posted October 14, 2003 Posted October 14, 2003 Volvos "vita" motorer dvs fyror (s/V40) femmorna och sexorna (S60/V70/S80). Låda som passar är Volvos M90. Quote
Sviluppo Posted October 15, 2003 Posted October 15, 2003 Jag antar att ni är ute efter låg vikt? Här är några små motorer i Locostanda som jag funderat på. Dom har kanske inte så mycket effekt i standardutförande: -Suzuki Swift 1300 GTI, helaluminium 16 ventiler ca 100hk, tror att vikten var 80kg nånting. -Fiat FIRE 999cc, gjutjärnsblock, bara sett en uppgift på vikt ca 70kg, 45 ystra hästar orginal, fanns som 1100 turbo i italien så den tål väl att överladdas. -Nissan Micra 10K (MK1?) motorn. Mycket snygg 1000cc helaluminiummotor i modern design. Ingen effekt att tala om, går att överladda? ...?kg (kan inte väga nåt) -Daihatsu 3cyl turbo 1000cc, gjutjärnsblock, 70-80hk, underbart ljud, sett nån viktuppgift på en 80kg. -Subaru Trendy, 1200cc 3 cyl, 3 ventilsmotor, gjutjärnsblock liten och kompakt, ?hk, ?kg Fram för låg vikt OCH lågt pris, annars kan jag lika gärna köpa en Cheva smallblock helalumotor på 150kg och 150 000kr Quote
Gripenland Posted October 15, 2003 Posted October 15, 2003 Fram för låg vikt OCH lågt pris, =mc motor! :D :D :D :D Quote
Esso Posted October 15, 2003 Posted October 15, 2003 Har någon tänkt bygga med Rover K-serie 1800 cc / 122 hk och 80+ kg helalu twincam. Delar för att koppla till Ford typ 9 låda finns i England. Quote
Bengt Norell Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 En motor som kan vara intressant är Toyotas 4-AGE, iof ingen helalu motor men ändå ca 30% lättare än Zetec & Pinto. Den finns beskriven i oktober numret av Kit car. 1600 cc DOHC 16v 135 kusar orginal med möjlighet till 250 tycker jag låter som ett intressant alternativ, tyvärr åker man på att importera sprängkåpa & lamell för ca 300 pund. kanske kan va nåt ? Bengt Quote
Micael Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 I vilka bilar sitter 4-AGE motorn? Jag har hört att den bara satt i MR-2:an och mån GTI som inte togs in till Sverige. Micke Quote
g12 Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 Mera info. om 4AGE-motorn finns här. http://home.clear.net.nz/pages/philbradsha...0into%20RWD.htm Quote
Bengt Norell Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 :( Det var ju trist att den motorn inte sitter i de svenska Gti bilarna. Månne finns det någon annan motor med liknande prestanda i Toyota familjen som är tillgänglig här hos oss? Må gott Bengt Quote
Acke Posted October 16, 2003 Posted October 16, 2003 Mmmm... synd att Honda motorer snurrar åt "fel" håll.... B16A1 /A2 ligger på 150 respektive 160 Hk och varvar 8250 rpm innan varvstopp orginal.... lätta är dom, och Honda är ju kända för att göra världens bästa motorer så de hade varit en bra kombination med en seven.... Quote
loop Posted October 17, 2003 Author Posted October 17, 2003 4-ag satt i Corolla GTI som såldes i Sverige, mellan 116 och 122 hk. Kopplingskåpan från en Daihatsu Charmant passar. Jag fick ge 700 kr för en kopplingskåpa och växellåda, en rätt bra toyotalåda som heter T-50. Detta skall ner i min Starlet-81a. Det finns en del snack om detta på toyota club swedens hemsidan. Tyvärr ingen länk. Vad väger en saabmotor utan turbo? har för mig att jag sett siffran 112kg mvh Quote
Micael Posted October 17, 2003 Posted October 17, 2003 Mycket intressant info. I vilken bil satt T-50 lådan? Micke Quote
loop Posted October 17, 2003 Author Posted October 17, 2003 Mycket intressant info. I vilken bil satt T-50 lådan? Micke Min kommer ifrån samma Daihatsu som kopplingskåpan, men den satt väl i rätt många gamla bakhjulsdrivna toyotor, det finns tydligen liten skillnader mellan dem dock mvh. Quote
bölse Posted October 17, 2003 Posted October 17, 2003 vad är det för låda i en toyota Hi-ais (ja bussen) är nyfiken på att bygga med toyota motor (om priset är rätt) :ph34r: Quote
error Posted October 17, 2003 Posted October 17, 2003 toyota Hi-ais (ja bussen) Lättare att hitta info på nätet om man kallar den för Hi-Ace ;) Quote
bölse Posted October 18, 2003 Posted October 18, 2003 Hi-Ace ja jag har kollat upp finns en del motore som passat men växelådan är stot som ett hus så den iden är :wacko: bort slagen :D Quote
wadde Posted November 5, 2003 Posted November 5, 2003 Eller varför inte Alfa motor?helt i alu,130hk ur 2 liter, dubbla kammar,dubbla delorto 40,sen finns ju även v6`an i2.5 alt.3 liter.....158 resp 188hk. Quote
Acke Posted November 6, 2003 Posted November 6, 2003 Hmm.. ja ägde en Alfa Giluetta (stavning?) i min ungdom och jag har för mig att det var 140 HKr i den !?!?! attans rolig bil må ja säga.... å väldigt välavvägd... :) Quote
Kamikaze Posted November 6, 2003 Posted November 6, 2003 FIat128 hade väl en motor som var väldigt lik Lotus twincam....Tror att dom tillochmed byggde på flera gemensamma komponenter. Quote
Sviluppo Posted November 6, 2003 Posted November 6, 2003 Fiat 128 har gjutjärnsblock och enkelkammstopp i alu. Mycket trevlig konstruktion baserad på en Carlo Abarth-konstruktion. 86 i borr, 55 i slag för 1300an. Sitter även i lite modifierade varianter i Uno,Ritmo,Tipo. Sen har vi Lampredimotorn( 124,131,132,Ritmo 105-130 Regatta,Croma mm,Lancia Beta,Delta,Thema osv): Dubbelkamm med block i gjutjärn. Kom 66?, fanns kvar fram till Bravaåldern. Även i Lanciaverision, tex Delta integrale, 16v varianter osv. Mycket stryktålig. Å nä...inga brittiska delar i en Italiensk motor! Quote
Kamikaze Posted November 7, 2003 Posted November 7, 2003 Givetvis var det 124:an jag tänkte på, den med 16v, borde vara en fin liten motor om man hittar en. Jag funderade på en dylik men kunde inte hitta nån så det fick bli en cvh 1,6 iställer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.