Jump to content

Äntligen


Olla

Recommended Posts

... Nu är man ju på G

Ser ni super sjuan på golvet :blink:

Nej lite längre har jag faktiskt kommit, jag håller på att svetsa ramen men har inga bilder ännu

jag återkommer... nej jag har inte tid med er nu måste svetsa... måste svetsa :whip:

post-6-1096483014.jpg

Link to comment
Share on other sites

jajemensanserru.....

du fick mig nog att se till att det hände nå't, annars hade jag nog stampat i ritningarna ännu.. :icon_sleep:

men jag tänkte att man lär sig nog bättre på under tiden som man bygger än att bara titta på andra som bygger å pratar om ditt å datt, missförstå mig nu rätt :icon_oops:

du får gärna ge mig lite mått på din bakvagnsupphängning (waooow vilket långt ord) som du använder den verkade intressant..

ps hörru Håkan hur mycket gav du för din saab v4 tank?

vaaaauuuu vad många frågor man har nu, måste svetsa måste svetsa innan våren är här :whip:

Link to comment
Share on other sites

... Nu är man ju på G

Ser ni super sjuan på golvet :blink:

Uppriktigt sagt: Ja!

Är man skadad eller.....? :icon_bach:

Måste vara något i svetsröken.

Ha ha ha... ungefär så tänker både jag och farsan när vi ser någon rutten Sierra stående! :D

Link to comment
Share on other sites

... Nu är man ju på G

Ser ni super sjuan på golvet :blink:

Uppriktigt sagt: Ja!

Är man skadad eller.....? :icon_bach:

Måste vara något i svetsröken.

Ha ha ha... ungefär så tänker både jag och farsan när vi ser någon rutten Sierra stående! :D

:D Man ser Locost i snart alla gamla bilar !

Ser Donatordelar överallt .. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

jag vet ...

jag kör en chrysler voyager på 2000kg, den går ju bra, och den motorn i en sjua.... neeej man kan inte ta den.. eller............. :twisted:

Nej olla den kan du inte ta ;) då kan inte tanten åka med barnen till affären när du ska vara i garaget....

du får helt enkelt leta upp en annan likadan motor förstår du väl :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Är du ute efter lite muller kan det vara ett bra alternativ, men det är en stor tung motor med relativt lite effekt så jag skulle tro att bilen både blir snabbare och får bättre balans med DOHC-motorn...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jaha nu blev det som arrowsmith tyckte iallafall (nästan) volvo B230FT

nu till en fråga: hur mycket till höger sitter en 940 bakaxelklump och ska man följa efter med motorn oxå eller kan kardanen gå snett från motorn till bakaxeln :icon_blink:

och hur mycket ska motorn luta framåt (man har ju centrum vevaxeln / växellåds axeln)

jag ska nämligen placera motorn i chassit och har lite funderingar över detta

som sagt, jag förklarar som en kratta, fråga gärna om ni är osäkra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jaha nu blev det som arrowsmith tyckte iallafall (nästan) volvo B230FT

nu till en fråga: hur mycket till höger sitter en 940 bakaxelklump och ska man följa efter med motorn oxå eller kan kardanen gå snett från motorn till bakaxeln :icon_blink:

och hur mycket ska motorn luta framåt (man har ju centrum vevaxeln / växellåds axeln)

jag ska nämligen placera motorn i chassit och har lite funderingar över detta

som sagt, jag förklarar som en kratta, fråga gärna om ni är osäkra :thumbup:

Behöver inte följa med med bakklumpen .

Ut gående på lådan och ingående mot pinjongen/bakaxel ska vara paralella, men dom kan vara förskjutna sidledes och höjdledes...du förstå :blink: ..

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

jaha nu blev det som arrowsmith tyckte iallafall (nästan) volvo B230FT

nu till en fråga: hur mycket till höger sitter en 940 bakaxelklump och ska man följa efter med motorn oxå eller kan kardanen gå snett från motorn till bakaxeln :icon_blink:

och hur mycket ska motorn luta framåt (man har ju centrum vevaxeln / växellåds axeln)

jag ska nämligen placera motorn i chassit och har lite funderingar över detta

som sagt, jag förklarar som en kratta, fråga gärna om ni är osäkra :thumbup:

luta inte fram motorn mer än att den bara går fri under noskonen...

tänk på att oljepickupen sitter långt bak på motorn och att du annars får fram oljan onödigt långt i motorns längdriktning. Du åker ändå på att smida dej en ny botten på sumpen förmodligen så

gör lite förbättringar där då....

Förövrigt så kan du ju tilta fram motorn som du vill (inom rimliga gränser) så länge du bara följer med, med bakaxelns pinjongvinkel så att den är paralell med vevaxeln i chassit

(vid full belastning - alltså kompensera för flexning i bussningar).

min motor sitter tämligen centrerad i kardantunneln och kardanen går lite diagonalt över åt passagerarsidan.

utrymmesbristen finns där kardantunneln möter sittbrunnens bakre vägg på pass. sidan.

där har tillkommit ett "burspråk" efter resans gång för att medbringaren på bakaxeln/kardanen skulle få plats.... det hela finns på bild en bit ner på sidan här :

http://hem.passagen.se/sevenhmb/bilbygget_del_28.html

Link to comment
Share on other sites

Tack jag förstå :thumbup:

det löste en massa huvudbry

men nu till ett annat, lutning på motorn i sidled eller nåt:icon_blink: hur vet jag att det är den samma som i en originalbil, eller kan man luta lite så att man får en lägre profil (insprut os.v)

(läste denna fråga två gånger och fattar knappt den själv.) med sidled menar jag höger vänster sida, jag tittar på trågets skarv framifrån och får en rak linje, ni förstå :blink:

Kära håkan jag har läst din hemsida mer än aftonbladet på nätet :)

och ser den som min bibel, men alla svar får man inte där tyvärr :wub:

Link to comment
Share on other sites

Tack jag förstå :thumbup:

det löste en massa huvudbry

men nu till ett annat, lutning på motorn i sidled eller nåt:icon_blink:  hur vet jag att det är den samma som i en originalbil, eller kan man luta lite så att man får en lägre profil (insprut os.v)

(läste denna fråga två gånger och fattar knappt den själv.) med sidled menar jag höger vänster sida, jag tittar på trågets skarv framifrån och får en rak linje, ni förstå :blink:

Kära håkan jag har läst din hemsida mer än aftonbladet på nätet :)

och ser den som min bibel, men alla svar får man inte där tyvärr  :wub:

Kära håkan
:wub: :wub: :wub: ................................................ :ph34r:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Stilla dej lite nu Olla.......

du bör betänka samma sak med oljepumpen även här om du tiltar kull den väldigt mycket.....

(men så mycket kommer du inte behöva tippa den.....)

ta däremot en extra funderare om du ska modifiera sumpen för att kanske kompensera oljetillförseln till pickupen på pumpen...

Volvo gjorde ju finfina oljesumpar med klaffluckor runt pickupen när de körde banracing med Grupp A 240's.

gör en sådan om du inte vill krabba till det med att svetsa om oljepumpens

pickup - rör (aluminium) och samtidigt korta av det lite..... det gjorde jag och då kan du även passa på att

vinkla det lite så att pickupen kommer i våg tots motorns lutning.

ska du köra med förgasare eller sprut?

ska du ha förgasare som du var inne på ett tag tidigare iallafall så tänk på att insug med förgasare och luftfilter kommer att peka rakt upp genom huven om du tiltar rejält, och då kommer du få problem med förgasarnas funktion i sådan vinkel om du tar ett std. t.ex. DCOE/DHLA insug

Link to comment
Share on other sites

Stilla dej lite nu Olla.......

jag är på jobbet så mer stilla än så här kommer du aldrig att kunna se mig :icon_sleep:

Nej nån förgasare blev det inte utan det kommer sitta original insprutning så länge, tills man vant sig vid farten :twisted:

jag lär bli tvungen att flytta turboaggregatet lite eftersom den inte fick plats.

en anna fråga när jag ändå har dig på tråden Håkan, jag har hört ryktas att polisen kör med nåt som kallas ++ trimmet som volvo själva sålde. Hur kan man se om det är det på motorn,

Link to comment
Share on other sites

Volvos egna trim satser som de sålde fanns endast i en certifierad version som kallades Turbo +

Den satsen består av en extra elektronisk styrenhet samt ett relä och en ventil.

Den höjde laddtrycket och därmed effekten när varvtalet överskred 3750rpm ca.

Eller när man trampade plattan i mattan oavsett varvtalet.

På en FK motor så ökade effekten med 35 hkr till 170 och maxvridet ökade

till ca. 250Nm med turbo + paketet.

Samma sats på en FT motor ökade effekten till 190hkr och maxvridet till 280Nm vid 3900rpm.

den satsen låg på runda slängar 5-6 tusen kronor

Volvos turbo ++ sats är en utbyggnad av "+" satsen och består av ännu en elektronisk styrenhet

att montera som komplement till det första paketet.

Det är en lite mer intelligent box som ser till att hålla en fin laddtryckskurva genom bredare register.

++ satsen ger hela 295Nm redan under 2500rpm och en fin bit upp i registret på både FK och FT motorerna.

och identisk maxeffekt på 200hkr på båda. Ett effektivt sätt att avrätta en std. koppling m.a.o. för det ingick naturligtvis inte en ny i ++ paketet. Kostnad = 5-6 tusen till....

Nu fanns/finns??? det egentligen även en "+++" sats med ( wow, fyndigt namn :icon_sleep: ) som man kunde få genom Volvo. där ingår / ingick bearbetning av topplock en tuffare topplockspackning och en annan kamaxel. vilket resulterade i 315Nm och 220 hkr. Minns jag inte helt fel så sprang det iväg bortåt

15 tusen spänn så det var nog ingen storsäljare, och den var ju naturligtvis inte heller certifierad sats...

(vem som nu bryr sej om det)

Jag har en vanlig "Turbo +" sats liggande som jag tog en bild på och bifogar...

Den turbo + satsen satt i min bil när jag köpte den. Fast den kom i konflikt med lite annan programvara och lite annat "icke original" som sedan monterades i min bruksbil och blev då förpassat till en kasse i min källare efter att ha fått "spelet" i.o.m. de nya lek kamraterna under huven ....

Link to comment
Share on other sites

jag lär bli tvungen att flytta turboaggregatet lite eftersom den inte fick plats.

Ett litet tips på hur du kan flytta turbon för att få mer plats:

Så här här har jag gjort på min bil:

http://dauta.mine.nu/files/7/HemmaHosPerWa...010278-1024.JPG

Turbon är roterad 180 grader, då får man en betydlig mer gynnsam placerning för att få fritt mot ramrör. Avgaserna går alltså ut framåt och kompressordel är bakåt.

Link to comment
Share on other sites

TACK!!Du räddade just en nattsömn till :thumbup:

den låg ganska nära framhjulet ser det ut som på bilden iaf

du hade nog kunnat ha en skarpare böj från fläkten, saab 9000 har en böj på 90' direkt efter turbon, men det såg kanon ut

Link to comment
Share on other sites

TACK!!Du räddade just en nattsömn till :thumbup:

den låg ganska nära framhjulet ser det ut som på bilden iaf

du hade nog kunnat ha en skarpare böj från fläkten, saab 9000 har en böj på 90' direkt efter turbon, men det såg kanon ut

allt för snäva böjar hämmar flödet och kräver då större rördiameter....

avgaser vill man bli av med snabbt efter att de passerat avgasturbinen för att hålla ner temperaturen

i avgashuset och därmed lagerhuset.....

Link to comment
Share on other sites

skit i 90´ å kör sidepipes rakt ut.. :whistling: :wohow:

fick köra från garaget med trasigt avgas (ca 40 cm långt) med saabturbon jag hade..

turbinen hackar sönder väldigt mycket ljud.................. ända tills man gasar på litegranna.. :D

Link to comment
Share on other sites

TACK!!Du räddade just en nattsömn till :thumbup:

den låg ganska nära framhjulet ser det ut som på bilden iaf

du hade nog kunnat ha en skarpare böj från fläkten, saab 9000 har en böj på 90' direkt efter turbon, men det såg kanon ut

Varsågod !! ;)

Ja den går nära däcket. vid fullt styrutslag kanske 3 cm , som Håkan sa så ville jag ha så stor radie som möjligt på böjarna, allt för att få så bra respons och en så låg temperatur på turbon som möjligt. Röret är dock lindat med avgasbandage och man ligger ju inte och svänger höger hela tiden så jag tror nog inte det är någon fara.

Link to comment
Share on other sites

ju längre fram man får ut avgaserna ju mer plats att hänga på ljuddämpare till besiktningen...

en klar nackdel vid det tillfället med min version av downpipe.

Men av någon anledning fick inte min turbo plats med std. grenrör även om jag vände den om.... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

men där har du gått upp i dimension istället.

man har ju sett rallybilar som klär hela turbon med bandage, blir man av med värmen då eller? :icon_blink:

Snarare tvärtom, det borde stänga inne en massa värme i turbon som annars hade kunnat kylas bort

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Fick en varning om att vända turbon, då hamnar ju oljekanalerna upp å ner :icon_blink:

men jag undrar om det inte går ändå iom olje trycket är där ändå förhoppningsvis.

eller kan man sätta ingående på returen och tvärt om. :blink:

Link to comment
Share on other sites

:D

Äntligen...

Efter Närmare fyra års bygge .Med avbrott för Flytt å verkastadsbygge .. och Massa annat naturligtvis..

Så fick rodstern hjul i går...

En bild ...

Grattis Ludde :toot: Nu är det bara resten kvar, kör hårt så kanske vi ses på vägen till sommaren :whip: ;)

Link to comment
Share on other sites

olla. ta turbon med oljeinloppet uppåt (det får inte luta max ca 20grader) om du sedan tittar på de bultar som håller ihop kompressor o turbinhus. lossa dessa vrid sedan husen till det läge du önskar.. de är vridbara 360 grader.

En liten pekpinne .. mycket snack kretsar kring att "fuska" med effekter under besiktning och blir det "allmänt" och det händer olyckor så kommer man att stoppa vår möjlighet att bygga egna bilar..

det har varit både stoppat och hotat flera gånger. För er som inte kört nåt liknande med turbo och pulver kan jag säga att det är lätt att bli överraskad när effekten kommer och då kan det gå överstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  Fick en varning om att vända turbon, då hamnar ju oljekanalerna upp å ner :icon_blink:

men jag undrar om det inte går ändå iom olje trycket är där ändå förhoppningsvis.

eller kan man sätta ingående på returen och tvärt om. :blink:

Har missat det här inlägget.

Glömde att skriva det. Du får lossa turbohalvorna och vrida dom, precis som thosan sa. Sitter även ett litet styrstift mellan lagerhus och halvorna som du får plocka bort. Sen kan du vrida in dom precis som du vill ha dom. Även användbart för att få utloppet på kompressorhuset där man vill. Jag har mitt uppåt för att få till ett smidigt rör fram till IC:n

Link to comment
Share on other sites

vänder jag på den så hamnar "waste gaten" fel men den ska väl kunna fästas på annat ställe antar jag

Även här har jag en lösning till dig ! ;)

Jag har gjort en lång stång och sen flyttat klockan som nu sitter fäst uppe vid fördelaren. Ska se om jag kan ta lite kort åt dig. Eller får du komma på studiebesök....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...