galizi Posted August 19, 2019 Posted August 19, 2019 Godkväll Jag har övertagit ett påbörjat GBS Zero bygge och har börjat skruva efter SFRO1 och lackering av ram. Frågor dyker upp vartefter jag skruvar och det senaste handlar om diffen... jag var tvungen att montera ner drivaxlarna av en anledning idag och till min förvåning upptäckte jag att vänster utgående axel satt lös och gick att dra ut, dvs det finns ingen axiell låsning. Är det verkligen som det ska? Jag vet att diffen varit isärplockad för att uppdatera den och nu börjar jag bli orolig för att det inte gått rätt till. Hur ligger det till egentligen?? Mvh Fredrik Quote
therealpinto Posted August 20, 2019 Posted August 20, 2019 Originaldiffarna har ett C-clips som håller stubbaxlarna inne i diffen, man måste lyfta locket och pilla bort det innan de går att dra ut. Quaife och en andra har istället en spännring på stubbaxeln (eftersom man inte skulle komma åt clipsen). Det är nog läge att skruva av locket och kolla hur det ser ut därinne. Gustaf Quote
galizi Posted August 20, 2019 Author Posted August 20, 2019 Spännring alltså... 🤯 Enligt uppgift ska det sitta en Detroit Truetrac i den. Ska man chansa på att resten är korrekt monterad tro, eller ska man gå igenom den helt på nytt? Quote
therealpinto Posted August 20, 2019 Posted August 20, 2019 Det är nog värt att öppna den och titta. Den Truetrac man brukar använda är till en GM-axel, och det krävs lite trix för att montera den; http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html Man kan köra med eller utan låsningarna till stubbaxlarna, så jag skulle titta in för att se hur det ser ut. Gustaf Quote
galizi Posted August 20, 2019 Author Posted August 20, 2019 Tack för hjälpen! Ska undersöka saken 👍 Quote
postmanpat Posted August 20, 2019 Posted August 20, 2019 Men...var det drivaxeln som gick att dra ur från stubbaxeln eller var det hela stubbaxeln som lossade från diffen? Quote
galizi Posted August 20, 2019 Author Posted August 20, 2019 Nej, inte drivaxeln. Stubbaxeln, alltså utgående axel på vänster sida. Läser man installationsmanualen som Gustav bifogade länk till så är det inget tvång att ha axellåsning 🙄 Quote
galizi Posted September 6, 2019 Author Posted September 6, 2019 God förmiddag... Nu fick jag äntligen tummen ur för att titta efter hur det ser ut i diffen. Jag reagerade på några saker: Stubbaxlarnas radiella spel verkar heltokigt. Se filmsnutt. I monteringsanvisningen (http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html) står följande "Next, carefully apply the stainless steel shim tape to each stub shaft as shown. Each strip of shim tape comes cut to length, and you should use all of it." Det känns som det har något med det att göra. Vänster stubbaxel är för kort för att det ska vara möjligt att montera en låsring. Se bild Att köra utan låsring (som ges som alternativ från tillverkaren) verkar inte vara en bra ide´ då hela stubbaxeln kan trilla ur huset. Se bild Någon här som har erfarenhet av detta? @therealpinto /Fredrik IMG_8151.TRIM.m4v Quote
therealpinto Posted September 6, 2019 Posted September 6, 2019 Glappet verkar alldeles för stort, där behöver du nog kolla om det ska in mer shimstejp då. Normalt sett håller drivaxeln kvar stubbaxeln så den kan inte komma så långt ut, men det är klart att en låsring är att föredra. Men för att få dit en sådan lär man behöva bearbeta drevet i diffen, lite jobbigt kanske. Jag har sett andra lösningar där man sätter fjädrar mellan drivaxelns kortsida och stubbaxeln (både inne vid diffen och ute vid hjulen), för att centrera drivaxeln. Det kanske är en vettig lösning? Gustaf Quote
galizi Posted September 6, 2019 Author Posted September 6, 2019 Shimstejp var något nytt för mig, det får jag kolla upp. Har du någon bild på lösningen med fjädrarna, jag får inte riktigt kläm på hur du menar. En lösning jag funderar på är att svetsa på en liten förlängning på axeln och bearbeta upp ett nytt spår. Det blir ju inte någon direkt belastning på den vad jag kan se. Men vad händer med axeln om man svetsar...? Quote
therealpinto Posted September 6, 2019 Posted September 6, 2019 Jag har nog ingen bild på fjäderlösningen, men om du lossar drivaxlarna/drivknutarna från stubbaxlarna, så ser du nog hur jag tänker. Fjädern sitter mellan stubbaxelns "skål" och den delen av drivaxeln som går genom knuten. Svetsar du i axeln så påverkas härdningen, även i splinesdelen. Så jag skulle undvika det. Då skulle jag hellre borra och gänga i axelns mitt, och skruva fast en axelbit som förlängning. Låser man skruven med bra gänglåsning funkar det säkert. Gustaf Quote
galizi Posted September 6, 2019 Author Posted September 6, 2019 Nu är jag med! Jag börjar med att prova en fjäderlösning. Har beställt ett par olika varianter nu så får vi se om jag får till det. Tack för tipset @therealpinto! Quote
therealpinto Posted September 7, 2019 Posted September 7, 2019 Bra 🙂 Testa så att inte fjäder/drivaxel bottnar någonstans under fjädringsvägen bara, dvs drivaxeln ska alltid kunna röra sig lite inåt/utåt. Gustaf Quote
galizi Posted October 18, 2019 Author Posted October 18, 2019 Tänkte att jag skulle fylla på i tråden hur jag till sist löste det. Shims-tejpen togs bort och ersattes av en hylsa som krymptes på plats och svarvades till rätt mått (30mm -> 32mm) Kortänden planades och en försänkning samt gänga svarvades En förlängare som adderar 5,5mm med SGA-spår svarvades En special-bricka som minskade axialspelet svarvades Förlängaren monterades med lagerlåsning och skruven fick gänglåsning så det bör sitta 🙂 Resultatet blev superbra och nu slipper jag oroa mig för det i fortsättningen. Nu bygger jag vidare mot nya problem som ska lösas.... Godafton! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.