Jump to content

Tips på förgasarmotor och låda ?


Lund

Recommended Posts

tjena!

funderar på att kanske börja bygga en locost om ett tag. Tänkte börja planera lite redan nu så jag vet ungefär vad det är ja behöver.

Jag tänker göra den så simpel som möjligt. Absolut så lite elsystem som möjligt. Så jag tänkte annvända en förgasarmotor istället för det måste väll bli smidigare. Är en riktigt nybörjare på det här. Håller på att renovera en Bubbla och det är den enda mekar erfarenheten jag har. =/

Vore tacksam för tips av bilval för dom andra delarna också. Upphängning osv.

är det lönt att köpa boken eller ska man ta ritningar och beskrivningar från internet ??

mvh // Lyrisk locost drömmare

Link to comment
Share on other sites

Ett tips köp alla böcker och tidningar som du kan komma över. :thumbup:

Om du är osäker på om du klarar det så välj en beprövad konstruktion eller ännu hellre köp ett kitt. Flera av kitten från GB är byga i så många exemplar att de är så utvecklade att man kan bygga dem utan allt för många ändringar Välj helst ett där man kan ta allt från en bil så slipper du lite besvär. Sierra från före 85 är enligt mig ett biligt och enkelt val. Ingen elektronik och individuell bakhjulsupphängning. Kolla in Tigers bok den bygger på en Sierra.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

det var inte meningen att det skulle bli så många posts !! det stog att det blev nått fel då testa jag igen till slut fungerade visst alla försöken till att posta.....  :(

Det fixar Acke sen när han vaknar till liv ;)

Link to comment
Share on other sites

:welcome:

Läs allt du hittar. Diskussionsforum och byggdagböcker på nätet är det som ger mest tycker jag. "Boken" bör man ha läst även om man inte behöver äga en. SFRO-handboken förstås.

Du behöver inte så mycket erfarenhet för att bygga en bil själv om du håller dig till de enklare varianterna. De är när man börjar avvika från "orginalet" som det kan bli struligt.

Försök helst hilla en lättmetallmotor. Fast med lättmetall och förgasare blir urvalet lite begränsat..

Link to comment
Share on other sites

Tack för det välkomnandet :prop:

har läst igenom en del byggdagböcker en del är ju helt otroliga. Vilket jobb med både bil och dagbok.

har kollat lite på sfros krav på nätet men kan tänka mig att det är mycket mer att tänka på.

Tror mig ja kommer försöka få det så lätt som bara möjligt. Så lite fuffesns som möjligt men gärna trevlig kg/hk ratio.

Har inte tänkt på det där med lättmetal... kanske får bli insprut ändå... :(

men det kanske inte är så mycket svårare ?

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att köra förgasare på de flesta moderna motorer också annars. Men jag rekomenderar insprutning, visserligen är det mer att lära sig men det är ändå kunskaper som är bra att ha. Och du känner väll till miljöavgiften som man får betala om man inte har en katalysatorrenad motor?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Testa megasquirt..... Löste många problem för mig i alla fall.

http://www.ms-nordic.tk/

För att få detta att funka så behöver du väl åtminstånde: insug med plenumkammare, spjällhus med lägesgivare, injektorer, fuelrail med regulator, soppapump, tempgivare, lufttempgivare, lambdasond och en massa annat som jag säkert glömt

H Janne

Link to comment
Share on other sites

har kollat runt på forumet och det verkar som att ford typ 9 lådan är populär. Tror jag kör ford rakt igenom på min locost. Det verkar vara vanligt att ha en escort motor till 1.6 1.8 till typ 9 lådan. Men vilka årsmodeller är det som gäller? Typ 9 lådan är väll fram till 86 eller 87 men kan man ta en betydligt nyare escort motor, säg fram till 95?? och varför annvänder man inte sierra motorn ? är den för stor eller tung eller nått sånt ?

är nybörjare på de här men e ivrig som attans att börja bygga. Bubblan ska bara bli klar först :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker ha 2,0 pinto (sierra) i min bil. Denna motorn är mycket populär i GB Lätt att trimma mycket billiga delar men hög och tung. Motorn från Eskorten måste anpassas mot lådan om du tänker på cvh motorn nyare eskorter. Ett råd det finns massor av iderer hur det skall vara men se på Jonte han får kitet i Februari tror jag att det var och kör i september.

Lev väl

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

Hej

MT-75 är större utanpå, bökigare att meka med och det är ont om drevsatser etc. Dessutom har den inte lös sprängkåpa så den är svår att anpassa till andra motorer.

Alla Sierra (utom Pickupen P100) har individuell bakvagn.

Det går bra att använda en senare Escortmotor (Zetec till exempel), den passar på Sierralådan med smärre ändringar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

ok du låter ju Typ 9 lådan som ett smidigare val.

men mellan vilka årsmodeller av escorten sitter zetec motorn man kan annvända? när man läser om zetec motorerna så verkar ju den vettigaste va efter 98 då dom fixa me ventilerna men kan man annvända den till typ 9 lådan om man köper nytt "flyweel" vet inte va de heter på svenska =/

tack för all hjälp så här långt :wohow: kommer garanerat o fråga mer senare :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...