Jump to content

fyrkantiga bärarmar???


Recommended Posts

Hej på er glada byggare.

Jag och min far har börjat byggt och undrar lite över bärarmarna, får man ha fyrkantsrör på högkant (alltså som ruter) eller är det verboten.

Personligen tycker jag det är snyggare än runda men smaken är som baken.

Tack på förhand.

bygger "Söderhamn Seven" med 740tic donator ,mcsorley 442.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Fyrkantrör kontra runda rör diskuterades nyss i den här tråden. Något som inte är helt uppenbart (men fakta) är att ett kvaderatiskt rör är lika styvt oavsett hur du vrider det. Ingen skillnad mellan [] och <> alltså. Jag kan inte se några teoretiska invändningar. Vad man tycker är snyggt är ju en annan fråga. Måste väl erkänna att jag funderat på att bygga så själv :) Lägg gärna ut en bild när ni fått ihop något.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för länken, jag hade läst den tidigare men inte tänkt på att den handlar om vad jag frågade.

Tror du det räcker med 2mm tjocklek eller ska jag satsa på 3mm? Måste det vara sömlösa rör?

Men är besiktningen helt ok med det tror du, jag vill ju inte vaddera bärarmarna.

Visst blir det snyggt med fyrkantsrör på högkant kromade och blanka, jag ser det redan framför mig.

Vi ska fota allt arbete så förr eller senare kommer jag med bilder.

Christer

Link to comment
Share on other sites

I boken står 19x1.3 sömlöst. Många britter har byggt så och väldigt få probelm är rapporterade. Jag tycker det är klent men tydligen fungerar det. Vi i sverige bygger ofta lite större och tyngre bilar, så det är nog inte fel att gå upp lite i dimension. Jag har inte räknat på vad som krävs men tycker att 25x 2 borde räcka. SFRO-rekomendationen om sömlösa rör försvann i för ett tag sedan.

Hoppa inte över den stora radien in mot bilen på plattan för stötdämparfästet. Den är inte en design-grej utan gör nytta då den sprider laster i röret.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med tunna rör uppstår enbart då dämparen går i botten.... har sett en del bärarmar som är duktigt böjda av ett tjälskott..

Kolla för säkerhets skull med din besiktningsman innan så du inte får göra om...

PS. det är för din egen skull inte för SFRO som rekomendationen finns

Link to comment
Share on other sites

Då är ju 25x25x2 ett umärkt altrenativ efter som det är ca 25% styvare än ett 25x3-rör men har lägre vikt.

Seda är infästningen av stötdämparen i undre a-armen mer gjord med tanke på enkelhet än optimala kraftvägar så visst kan det bli problem.

Enda fördelen med de sömlösa rören, i det här sammanhanget, är den högre sträckgränsen. Men jag är mycket tveksam till att vetsa i ett kalldraget rör efter som det inte går att säga om fördelarna med sträckgränsen finns kvar efter det. Med lite otur kan resultatet tom bli sämre än om glödgade rör använts.

Ska man göra en högt trycksatt rörledning eller en roterande hål-axel är det däremot sömlöst som gäller men då ska man hålla sig därifrån med svetsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som jag meddelat på pm till någon ser jag inget hinder för rektangulära bärarmar. Men, gärna 3 mm, om inte annat för att det för de flesta är lättare att svetsa i lite tjockare gods. Men det är en rekommendation, prata gärna med "din" besiktningsman också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...