Karl-arne Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Har ett problem jag går bet på. Saab 2.0 t + Omegalåda. Frikoppling bara efter 2 dm slag på pedalen. Har tagit ur pedalstället och gjort ett ställ vid sidan av lådan för att kunna testa ordentligt. Har testat alla luftningar som jag kommit på: tryckluftssug. manuell luftning med pedal , backtryck vid luftningsnippel, och inget har hjälpt. Har 1-2 mm tryck på solfjädern som start, men har även testat med en distans på 3 mm till, alltså 5 mm tryck, men samma 2 dm för frikoppling. Bytt tryckplatta och testat en annan huvudcylinder men samma sak. Slavcylindern ny från Omega, tryckplatta från SAAB. Nån som har ytterligare ideer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Granberg Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 (edited) Hur tjock är distansen totalt? Vilken lamell har du? Edited December 13, 2018 by Jörgen Granberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Jag flyttade fram slavcylindern ca 12-13 mm vill jag minnas. Första tankevurpan jag gjorde var att inte dela slaven utan flyttade ut hela paketet = det tätade inte emot lådan och mycket kladd (märkte jag först efter SFRO2 men hann modifiera innan regbes 😄 ). Så dela slaven och sätt distanserna mellan. Se NeoZeven byggtråden EDIT: typ här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted December 14, 2018 Author Share Posted December 14, 2018 (edited) Jag kommer inte ihåg just nu exakt hur mycket första distansen var , tror det var någonstans 13-14 mm. Det enda jag är helt säker på nu är att när jag skruvar ihop motor/låda pressar slavcylindern in solfjädrarna 1-2 mm. Jag prövade även som sagt förlänga distansen med 3 mm, men med samma resultat, och då borde den varit kanske 16-17 mm och pressat in fjädrarna 4-5 mm. Slavcylinder är Omega och lamell och tryckplatta SAAB. Bytte som sagt också huvudcylindern mot en V70:s för att bara vara säker på att huvudcylindern inte var för liten. Edited December 14, 2018 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 16, 2018 Share Posted December 16, 2018 Slaven ska inte pressa på solfjädern. I så fall är distansen för tjock. Vill minnas 13 mm distans på omega slavcylinder med 9000 svänghjul. 3/4" huvudcylinder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted December 17, 2018 Author Share Posted December 17, 2018 Hej Christer Trodde det var så själv, men när jag frågade mekanikerna på Opel i Karlstad påstod de att den skulle ligga an för annars skulle det bara skaka och vibrera. Men även om den inte ska ligga på fjädrarna, varför frikopplas inte lådan förrän efter ett slag på 2 dm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 Sliten lamell? I så fall hamnar solfjädern längre ut från början. Lagret ska inte trycka ihop solfjädern. Under den gröna damasken sitter en fjäder som ska hålla lagret framskjutet mot solfjädern för att inte få dödgång och glapp, Men inte mer än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 Vilket svänghjul har du? Vill minnas att det finns två tjocklekar på saabs svänghjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.