iceman Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Otroligt dum fråga kan tyckas, men jag har ju inga bultar till att hänga motorn på stativet. Nån som vet vad det är för stigning på bultarna ?? Motor = Suzuki Swift Gti I värsta fall får jag väl gå till ÅF och handla dyra originalbultar :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Köp en gängtolk. Du kommer att ha behov av den senare. Sen kan du köpa bult där du vill. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted September 21, 2004 Author Share Posted September 21, 2004 Hmm, Kanske inte är nån dum ide. :icon_oops: Går till affären imorrn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 bra att ha.. men går det att mäta i blocket ?? ( beror iof på hur stor gängtolken är ?!?!... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 En stigningsmätare är nog på sin plats Köpa en gängtolk blir nog lite väl Highcost Hmm ett vettigt skjutmått är oxå bra att ha och en tabell över gängor inklusive stigningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Fick med en gängtolk när jag köpte mina gängsnitt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 gissar på att det är en massa stansade plåtbitar med olika stigning som följde med en gängtolk skruvas i gängan och är specifik för gängan tex m18*1.5 vilken brukar ha en stopp och en gå (hmm börjar nog bli miljöskadad av jobbet) dvs att du behöver ett skjutmått för att mäta diametern på gängan en tabell över gängor med stigning plus inner och ytterdiameter plus de stansade plåtbitarna för att kunna identifiera stigningen sen är det att slå i tabellerna för att få reda på vad det är för gänga som har diameter X och stigning X damn nu börjar man bli en riktig polis *flååååt* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 men... sorry då... blandade ihop orden... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 En stigningsmätare är nog på sin platsKöpa en gängtolk blir nog lite väl Highcost Hmm ett vettigt skjutmått är oxå bra att ha och en tabell över gängor inklusive stigningen Ja det kanske heter stigningsmätare. Det är lite svårt att köpa en gängtolk till en gänga man inte vet vad den är. Därför trodde jag att tolka gängor gick hem. Acke, det går bra att se vilken stigning det är i ett hål. Lite pilliluriskt bara om det är ett väldigt litet hål. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 man kan få måttanpassa de mindre "plåtbitarna" genom att slipa ned ryggen lite om det är en väldigt liten gänga som skall kollas har sett en del tätt fina exemplar som tydligen bara var tänkta för att användas på bult för de finaste stigningarna var "plåtbiten" i samma storlek som de grova stigningarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 elfa kallar stigningsmätaren för gängtolk såg jag precis så kan nog kalla dom båda delar (är nog min yrkesskada som gör sig gällande) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted September 22, 2004 Author Share Posted September 22, 2004 (edited) Tack för alla svar ! :thumbup: Har lyckas ta reda på att det skall vara 10 X 1.25 Och det verkar inte finnas en enda butik i södra sverige som har sådana av rätt längd originalbultarna blir på tok för korta. Dom skall vara 75 -90 mm långa Någon som känner till en välsorterad järnaffär ?? Ooops, glömde ju skriva att den helst skall finnas i GBG-området. Edited September 22, 2004 by iceman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Tack för alla svar ! :thumbup: Har lyckas ta reda på att det skall vara 10 X 1.25 Och det verkar inte finnas en enda butik i södra sverige som har sådana av rätt längd originalbultarna blir på tok för korta. Dom skall vara 75 -90 mm långa Någon som känner till en välsorterad järnaffär ?? Ooops, glömde ju skriva att den helst skall finnas i GBG-området. Würth .... där finns det grejor..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Regale AB Tel. 031-44 70 80 Järntrådsv. 7, 433 30 PARTILLE :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted September 23, 2004 Author Share Posted September 23, 2004 TACK än en gång :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Det är samma gängdimension på bultarna som håller fast växellådan på en Mazda wankel. Jag fick köpa bultar på Mazda för det var ingen annan i hela stan som hade sådana.... så om du inte hittar på nåt annat ställe, kolla med Mazda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 25, 2004 Share Posted September 25, 2004 Jag hade en suzuki gsx 1100 där satt motorn fast med M10x1,25 ca 140mm långa (jag tror jag har en ny kvar) gå på en skrot MC eller bil där får då dem för tack ska du ha. Japanerna är glada för denna gängan så de finns säkert på andra japsar också. Jag är ibland på Returbilen i malmö (bor i karlskrona) o där kan du gå i lugn o ro o plocka bort det du behöver o betala i kassan vid utgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted September 25, 2004 Author Share Posted September 25, 2004 Hittade bultar på Regale i Partille. Tack än en gång :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
s-o Posted September 25, 2004 Share Posted September 25, 2004 Borde inte den här ha lite sådan info? http://www.wizardly.org/swifts/swiftgt_manual.zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts