pixbo Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hej!Är det någon som vet vad det är för utväxling på en diffklump till Ford Scorpio 2.0-88?Storleken på kronhjulet är 7". mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hej Det ska sitta en bricka på klumpen där det står, men det borde vara 3.92:1. Säker på att det är 7"-diff? Brukar vara 7,5" på Scorpio... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Annars kan man väl bara öppna luckan och räkna kuggarna på dreven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 (edited) Är det någon som vet vilken den lämpligaste bakaxelutväxlingen kunde vara till en locost med volvos 1031? Om vi utgår från Volvos original M47. och ca: 225-55-15 Bra drag och inte allt för hög toppfart. EDIT: Jag har tydligen vid ett tidigare tillfälle tagit upp denna fråga och fått svar i en bra tråd. Sorry ! :icon_oops: men här är den: Utväxling I Bland är man lite glömsk... Jag får skylla på att mina "postitlappar" är slut... Lever med dessa i pannan! Edited November 17, 2004 by Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Beror ju lite på motorkaraktär och växellådans utväxling, och hjulstorlek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 jag har iofs. bara kört lite över 10 mil än så länge men 3,54 är jag nöjd med hittills.... ger gott ryt ändå när bilen är hyfsat lätt men ändå lugna varv i högre fart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 Tänk på att det är den totala utväxlingen som "gör" bilen.. d.v.s. däckens rullomkrets ihop med slutväxel o ev. växellåda men där är de flesta 1:1 på 4:ans växel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 HejDet ska sitta en bricka på klumpen där det står, men det borde vara 3.92:1. Säker på att det är 7"-diff? Brukar vara 7,5" på Scorpio... /Gustaf Hmm... jag ville ha 3,92 men fick en 3,36, enligt brickan i motorrummet iaf. :-/ Det är en Sierra 2,9i om ni undrar. Jag känner på mig att frågan varit uppe tidigare, men vad är det som är 7" respektive 7,5" på diffarna? Hur vet jag vad jag har liksom? Och passar drivaxlarna från den ena till den andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 7" eller 7,5" det är kronhjulets diameter ju större desto mer stryk tål de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 (edited) 7" eller 7,5" det är kronhjulets diameter ju större desto mer stryk tål de. Näe, jag har fattat det som att innandömmet är samma!? Det som skiljer är höljet på Sierra diffarna. På 7" är den övre bakre infästningen assymetrisk dvs inte centrerad över mittlinjen. Bredden där är 7". PÅ 7,5" är det brakre övre fästet symmetriskt över mittlinjen och bredden är 7,5". Sen tror jag att Cossie diffarna är 7,5" och har ett kraftigare innandömme. 7" sierra väger 21 kg 7,5" sierra väger 24kg 7,5" Cossie väger 28kg tror jag det var. Rätta mig gärna om jag har fel :icon_oops: Edited November 18, 2004 by Gripenland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 19, 2004 Share Posted November 19, 2004 Såvitt jag vet är det bara Sierra Cossie rwd som hade 7,5" diff, och det är samma klump som Scorpio (åtminstone V6). Enligt mina engelska källor är det större kronhjul i 7,5"-diffarna också. Drivaxlarna lär passa emellan samma typ av diff (dvs Sierra 7" med skivor utan LSD ska passa Scorpio 7.5" utan LSD, Sierra 7" med LSD ska passa Scorpio 7.5" LSD) men den biten är en djungel... Scorpio 2.0 DOHC ska förresten ha 3.92, åtminstone kombin... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 19, 2004 Share Posted November 19, 2004 Såvitt jag vet är det bara Sierra Cossie rwd som hade 7,5" diff, och det är samma klump som Scorpio (åtminstone V6). Min diff kommer från en 2,9l Sierra Aut. Det är en 7,5" med 3.14 utväxling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 19, 2004 Share Posted November 19, 2004 Se där, som vanligt kan man inte lita på Ford ;-) Min nuvarande approach till Sierradiffar är att alltid kolla i verkligheten innan man säger till 100% hur saker är... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted November 19, 2004 Author Share Posted November 19, 2004 Hej!Nu har jag räknat kuggar på pinjong- och kronhjulet ,och kommit fram till att det är 3.92:1. Tack för alla svar,de flesta var ju rätt. mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 19, 2004 Share Posted November 19, 2004 Hej!Nu har jag räknat kuggar på pinjong- och kronhjulet ,och kommit fram till att det är 3.92:1. Ska vi byta? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts