Jonte Posted October 8, 2003 Posted October 8, 2003 Vad finns det för snygga alternativ till originalinstrumenteringen och dyra VDO? Quote
pacman Posted October 8, 2003 Posted October 8, 2003 Leta runt lite på skrotarna! Med lite fantasi kan man hitta en del godbitar. Jag hittade en brunnen Porsche 924 ur vilken jag tog varvräknare/hastighetsmätare, temp och tank (+ tankarmatur...) B) Vidare finns en del äldre bilar med snygg instrumentering: Fiat 124/131, en del Alfa-Romeo, citroen har en del modeller med riktigt häftiga runda mätare osv. Annars är ett bra tips att besöka ett swap-meet. Där kan man göra fynd! ;) Bland nya mätare är nog racetech ett av de mest prisvärda. Smiths har åxå snygga prylar, men lite dyrare. SW hamnar någonstans mittemellan dessa. Kolla in Demon Tweeks hemsida, eller beställ deras katalog. Quote
Sonett7 Posted October 8, 2003 Posted October 8, 2003 Annars hade faktiskt Skoda rätt snygga instrument i de tidigare modellerna - fast jag vet inte hur pass exakta de är... :P Quote
Per Posted October 8, 2003 Posted October 8, 2003 Här är en lånk till ett snyggt instrument http://www.stackltd.com/ Quote
JohanB Posted October 8, 2003 Posted October 8, 2003 Här är en lånk till ett snyggt instrumenthttp://www.stackltd.com/ Lite häftig grejj :) ganska dyr... Quote
krister Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hej Jag ska börja leta mätare och har en fundering. När det gäller hastighetsmätare är det väl inte bara att ta något som ser bra ut, måste inte utväxlingen (varv per km/h) stämma eller är det lika på alla mätare..?? Eller har jag fått detta helt om bakfoten.... <_< Krister Quote
therealpinto Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hej Jo, det kan bli knepigt med hastighetsmätare. VDO och en hel del andra firmor har mätare (elektroniska) som går utmärkt att kalibrera, men själv använder jag en cykeldator. Förser man den bara med belysning som tänds med bilens belysning, så är det en helt okej lösning. Min Sigma Terra går till över 300 km/h, och den har jag kört med i 3 år nu (fast i Caprin). Kostade väl 200-300:- nånting. /Gustaf Quote
krister Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hej Gustaf Vad är Sigma Terra för något, en cyckel dator eller..?? Vart hittar man en sådan? Priset var ju hel OK. ///Krister Quote
LUPUS Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 För egen del blir det STOOOOR Varv räknare och en cykel dator för hastighet . Krävs tankmätare , blinkers lampa och "riktig" blinkers spak för reg bes ? Quote
Per Wackt Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Volvo 242 gt har trevliga runda instrument liknande vdo. Sådana har jag tänkt använda. Quote
therealpinto Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hej Indikeringslampa för blinkers är egentligen inget krav, förutsatt att: a) man ser blinkers från förarplatsen, eller B) det finns en akustisk indikering som även markerar felfunktion (kort sagt, om man hör blinkrelät och om det blinkar fortare om en lampa är trasig) Reglaget ska vara utfört på ett trafiksäkert sätt, men det måste inte vara en vanlig spak. Tankmätare är det inget krav på. Sigma är en tillverkare av cykeldatorer, "Terra" var den modell jag valde - för MTB så den hade kraftigare kabel. /GUstaf Ulander, SFRO Quote
JohanB Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hur monteras givaren till cykeldatorn på en bil..? Är det inte nån typ av magnet som fästs i hjulet och sen en givare som man monterar på framgaffeln på cykeln? Hur vet cykeldatorn sen att det inte är ett 28" cykelhjul utan kanske ett 16"? Quote
therealpinto Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Hej Man sätter en magnet på något som snurrar (hjul, kardan, etc.) och en givare på en fast del. På Caprin (vars bromsar/spindlar är mycket lika Taunusens just runt hjulet) satte jag magneten på en av bultarna som håller bromsskivan (den sitter ju "bakom" navet). Sedan sitter givaren på styrarmen. Man kalibrerar cykeldatorn efter hur många centimeter (eller millimeter) hjulet rullar per varv, och alla cykeldatorer jag stött på har tillräckligt stor "kalibreringsmån" för att det ska funka med små hjul (jag har 205/50-15). /Gustaf Quote
Ascona 400 Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Hittade en svensk dash-logger som verkar va trevlig. http://www.wiseunits.com/index_e.htm Kostar typ hälften så mycket som en motsvarande Stack eller Spa design. Har man ändå tänkt att köpa nya intrument så blir det billigare att köpa Wiseunits dash... Vill ha !! //Emil Quote
Liftarn Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Här är en lånk till ett snyggt instrumenthttp://www.stackltd.com/ Snyggt vet jag inte om det är. Jag är iofs mer inne på retrolooken. Vill helst ha vit tavla dessutom. Annars körde väl Lada väldigt länge med separatmonterade instrument som dessutom har den rätta 60-talslooken. Quote
krister Posted October 11, 2003 Posted October 11, 2003 Hej Samma fråga igen, spelar det ingen roll vilken mätare man har, med tanke på olika utväxlingar, varv-km/h? Ni som har en fungerande hastighetsmätare, hur har ni gjort? Själv så har jag en Zetec motor med Sierra typ 9 låda. Hur tycker Ni att jag ska lösa detta? Tacksam för svar. ///Krister Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.