Jump to content

Instrumenteringen


Jonte

Recommended Posts

Leta runt lite på skrotarna! Med lite fantasi kan man hitta en del godbitar. Jag hittade en brunnen Porsche 924 ur vilken jag tog varvräknare/hastighetsmätare, temp och tank (+ tankarmatur...) B) Vidare finns en del äldre bilar med snygg instrumentering: Fiat 124/131, en del Alfa-Romeo, citroen har en del modeller med riktigt häftiga runda mätare osv.

Annars är ett bra tips att besöka ett swap-meet. Där kan man göra fynd! ;)

Bland nya mätare är nog racetech ett av de mest prisvärda. Smiths har åxå snygga prylar, men lite dyrare. SW hamnar någonstans mittemellan dessa. Kolla in Demon Tweeks hemsida, eller beställ deras katalog.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag ska börja leta mätare och har en fundering.

När det gäller hastighetsmätare är det väl inte bara att ta något som ser bra ut, måste inte utväxlingen (varv per km/h) stämma eller är det lika på alla mätare..??

Eller har jag fått detta helt om bakfoten.... <_<

Krister

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, det kan bli knepigt med hastighetsmätare. VDO och en hel del andra firmor har mätare (elektroniska) som går utmärkt att kalibrera, men själv använder jag en cykeldator. Förser man den bara med belysning som tänds med bilens belysning, så är det en helt okej lösning.

Min Sigma Terra går till över 300 km/h, och den har jag kört med i 3 år nu (fast i Caprin). Kostade väl 200-300:- nånting.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Indikeringslampa för blinkers är egentligen inget krav, förutsatt att:

a) man ser blinkers från förarplatsen, eller

B) det finns en akustisk indikering som även markerar felfunktion (kort sagt, om man hör blinkrelät och om det blinkar fortare om en lampa är trasig)

Reglaget ska vara utfört på ett trafiksäkert sätt, men det måste inte vara en vanlig spak.

Tankmätare är det inget krav på.

Sigma är en tillverkare av cykeldatorer, "Terra" var den modell jag valde - för MTB så den hade kraftigare kabel.

/GUstaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Hur monteras givaren till cykeldatorn på en bil..?

Är det inte nån typ av magnet som fästs i hjulet och sen en givare som man monterar på framgaffeln på cykeln?

Hur vet cykeldatorn sen att det inte är ett 28" cykelhjul utan kanske ett 16"?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man sätter en magnet på något som snurrar (hjul, kardan, etc.) och en givare på en fast del. På Caprin (vars bromsar/spindlar är mycket lika Taunusens just runt hjulet) satte jag magneten på en av bultarna som håller bromsskivan (den sitter ju "bakom" navet). Sedan sitter givaren på styrarmen.

Man kalibrerar cykeldatorn efter hur många centimeter (eller millimeter) hjulet rullar per varv, och alla cykeldatorer jag stött på har tillräckligt stor "kalibreringsmån" för att det ska funka med små hjul (jag har 205/50-15).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Samma fråga igen, spelar det ingen roll vilken mätare man har, med tanke på olika utväxlingar, varv-km/h?

Ni som har en fungerande hastighetsmätare, hur har ni gjort?

Själv så har jag en Zetec motor med Sierra typ 9 låda. Hur tycker Ni att jag ska lösa detta?

Tacksam för svar.

///Krister

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...