Jump to content

Färdiga Kabelpiskor


Hansol

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av Ron Francis Wiring ?
Såg att Summitracing lagerförde det märket plus Painless.

Eftersom jag HATAR kablar i allmänhet och kabelpiskor i
synnerhet , så känns det lite bättre om man slipper
massa extra jobb och psykbryt med något som är okej
att starta med. Rolling Eyes

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Painless = painful om du frågar mig. Bättre att wira själv. Trodde jag skulle spara tid men jag blev bara förbannad. Jag fick ändå komplettera och göra om en hel.

Mitt råd är att skaffa dig en rejäl uppsättning rullar i olika färgkombinationer och en stor träbräda med spikar och börja dra.

Det är som Farbror Barbro säger " det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken 😃
När jag letade elsystem föll jag direkt för Painless 8-circuit race hardness.
Detta var smuttigt och smidigt å ser bra ut.
Det har 8st 30A bosch relän och plats för två till 😉
Klart för startfunktion, två el bränslepumpar,tändning,lysen, el-vattenpump,el-fläktar,transbrake ,linelock,etc, det saknar blinkersfunktion men det gör inget för mig.
Man bör nog smälla upp alla system på en stor skiva och dubbel kolla så man inte missat någon kabel 😉 för man vill nog inte dra "tattar trådar" när man dragit färdigt sysstemet i bilen Crying or Very sad



MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Smaken är som baken :D
När jag letade elsystem föll jag direkt för Painless 8-circuit race hardness.
Detta var smuttigt och smidigt å ser bra ut.
Det har 8st 30A bosch relän och plats för två till :wink:
Klart för startfunktion, två el bränslepumpar,tändning,lysen, el-vattenpump,el-fläktar,transbrake ,linelock,etc, det saknar blinkersfunktion men det gör inget för mig.
Man bör nog smälla upp alla system på en stor skiva och dubbel kolla så man inte missat någon kabel :wink: för man vill nog inte dra "tattar trådar" när man dragit färdigt sysstemet i bilen :cry:



MVH
Christer.S 8)


Christer. Vad snackar vi får pengar för den härvan?
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan.
Jag betalade under 280 dollar då! nu ligger den på 320dollar
Tanken bakom detta var göra det enkelt, sen bygger jag på med blinkers funktion, samt helljus, samt gör färdigt för ev, möjlighet till brygga på med insprutnings system.
😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förstå att man vill köpa färdiga härvor - jag gjorde ju det själv..
Det som gjorde mig pissed off med Painless var att det inte följde med ett hederligt kopplings/principschema utan bara information om vart varje kabel går. När jag mailade och bad att få det så vägrade de med hänvisning till att det var "typ" affärshemlighet. Lite märkligt när jag ser att systemet är konstruerat som ett 50-tals system utan relästyrning på det mesta....

Det kanske finns andra leverantörer som lämnar med schemat för det underlättar väldigt mycket när man skall anpassa och komplettera. Man kan ju alltid ställa frågan innan man bestämmer sig för leverantör.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förstå att man vill köpa färdiga härvor - jag gjorde ju det själv..
Det som gjorde mig pissed off med Painless var att det inte följde med ett hederligt kopplings/principschema utan bara information om vart varje kabel går. När jag mailade och bad att få det så vägrade de med hänvisning till att det var "typ" affärshemlighet. Lite märkligt när jag ser att systemet är konstruerat som ett 50-tals system utan relästyrning på det mesta....

Det kanske finns andra leverantörer som lämnar med schemat för det underlättar väldigt mycket när man skall anpassa och komplettera. Man kan ju alltid ställa frågan innan man bestämmer sig för leverantör.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik.
Ser inga problem med detta? Du får förklara lite mer Henrik?
Man kan bara lära sig mer om man vågar fråga 😉
Har du inte manualens 22 sidor med dessa bilder??? samt lite princip förklaringar.
Dessa är för 12circit






Denna gäller för mitt 8 circur! (finns inte med någon bild på mitt el-schema)!!
Men det är ju bara 8 vanliga relän.


MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tydligen använder sig Factory Five Racing av Ron Francis Wiring
till sina GTM Supercars.

Men har även lurkat runt lite på nätet och av det man kan
utläsa så är Ron Francis Wiring helt okej och får sällan nerslag.

Så för min del får det nog bli det senare.

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

- Det där ser ju faktiskt lite bättre än det jag har Christer så det är ett visst fall framåt tycker jag men om du plockar fram elschemat till din gamla 02:a så vet du vad jag menar. Tysk nogrannhet och full koll på hela schemat där. I detta schema ser du inte hur säkringsboxen är kopplad. Ditt system ser lite modernare ut än mitt då du verkar har relästyrning på mycket. Detta fick jag komplettera med då t.ex. de på gammalt hederligt sätt dragit matarströmmen genom kontakterna på instrumentpanelen.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

😃
Jäpp nu fattar jag kruxet 🙄
Om det var dom problemen kan jag förstå det lite bättre.
Många gånger kan man läsa vilket relän man har och leta fram dom specifika strömkretsarna och hur dom går genom relät. man vill ju inte ha brytare som tar brinner och tappar spänning.
Är stora delar av centralen felbyggd så dlir det lite jobbigt 😕

Men det kan ju vara bra här uppe under vintern med varma metall brytare så inte fingrarna fryser fast i dom hela tiden 😉

I mitt fall så styrs ju bara den stora spänningen genom relän till förbrukarna.

MVH
Christer.S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...