catskalle Posted January 10, 2015 Author Share Posted January 10, 2015 Det var ju tänkt så från början men då jag har Volvospindel fram så ville jag ha samma bultdelning bak! så det är V70 grejor som jag bygger på. Uprighten är GTD mått på (tror jag)! Vikt utan lagerhus ca 4Kg, är det någon som har vikt på alu upright? /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 Ser snyggt ut Thomas . De aluminiumtillverkade uprightsen som ett antal här inne kör med väger 4,8 kg De gjutna som följde Gox väger runt 3,6 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted January 10, 2015 Author Share Posted January 10, 2015 Tack, då ligger jag inte helt fel I vikt på grejorna. Gox är det inklusive gjutfel 😃 /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 Klokt att köra med Volvogrejor - både nyare, bättre tillgång och mer framtidssäkert än Granada! Bara att kontakta Vintagewheels sedan och beställa adapters. Vet att de har blanks om de inte har en bultdelning som passar. Har handlat av dem och de är väldigt bra att ha att göra med ( även när det krånglar ) Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted January 11, 2015 Author Share Posted January 11, 2015 har kollat lite efter adapters, men Volvo delningen har jag inte hittat så blanks blir ju grymt! Tänkte ställa ner på fem bult plåtfälgar först så jag får sprida kostnaderna lite! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 Breddade plåtfälgar är ju rätt busigt Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted January 17, 2015 Author Share Posted January 17, 2015 Snart klart! Lite finlir kvar med tiggen men fick slut på gas Men blästrade av för att få rent och fint till bild 😃 och det är ju trevligt att jobba med rena grejor också Nu får jag inte in fler smileys så nu blir det bilder istället! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 18, 2015 Share Posted January 18, 2015 Snyggt jobb Ser ut som "köpes" mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted January 31, 2015 Author Share Posted January 31, 2015 Blev en stund I verkstan idag, monterade gängstoserna för bakre hjulupphängningen och testade lite hur det kommer att se ut! Jobbade även med styrningen som jag inte är nöjd med så vi får se vad jag hittar på där! Kollade lite på slutet hur det blir med fackverksstaget (örjans konstruktion) mellan stötdämpartornen! Hjulupphäng, Fackverksstag, /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 16, 2015 Author Share Posted February 16, 2015 Söndagsmys I verkstan, Jobbade vidare med bakre hjulupphängningen, parralellstagen klar men jag väntar på lite skurena delar för att kunna göra klart! Styrningen fick lite ny vinkling och nu kändes det bra! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 Trevligt - kul att du är igång igen på allvar! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Äntligen lite laserskuret! Började svetsa ihop gaffellänkar/clevis idag men han inte klart då jag var tvungen att åka lite skidor på TV 😃 Lite bilder! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 23, 2015 Author Share Posted February 23, 2015 Gjorde klar gaffellänkarna idag och testade upphängningen lite provisoriskt och det ser ut att kunna funka. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 Jobbar vidare med det "sista" 😆 på hjulupphänget! Kom på att det ska vara mjukt in mot ramen I hjulupphängningen så jag svarvar lite delar till bussningar, så nästa bild får bli när jag testar att ställa ner den på hjul! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Ser bra ut Thomas!! Glöm inte bort att du måste få plats med gummi skydd för dina Uniballs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Tack peter, Hur mycket spel måste jag ha för skydden? /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Svårt och säga ett mått men på bilden kan du se hur det ser ut på min bil. Jag använder mig av M12 uniballs. De bygger ganska mycket och man vill ju inte att de ska gnaga emot något eftersom de är ganska dyra. Vet du längden och hårdheten på dina fjädrar fram och bak? Ser att du använder GAZ dämpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Japp GAZ dämpare! Jag ska kolla vad jag har för längd och hårdhet på fjädrarna! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Fjädrar enligt bilder! 225lbs fram och 300lbs bak. Jag har köpt lite billigare fjädrar för att testa mig fram till vad som blir bra! Mycket beror ju på vinklar och vad grejorna kommer att väga när det är klart!. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Angående gummibrickor för att skydda ledlagren. Brickorna består av en inre ståldel omgiven av en gummikrans/kjol. På mina är stålbrickan 1.25 mm och gummit något tjockare. Eftersom gummit är tjockare bör man ta till för en distansring på 1-2 mm på vardera sidan för att få in grejerna på plats utan att riskera slita loss gummit från brickan. Dessutom kan det vara bra med 0.1-0.2 mm extra för att rymma lite färg mm. Bulten får sen klämma ihop så det blir stumt. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Vart har du köpt dessav brickor Örjan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Köpte av Mecmove i Stockholm Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 13, 2015 Author Share Posted March 13, 2015 ÄNTLIGEN! 😃 /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Den känslan är fin ! Grattis ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Fyndat lite bakljus! fiat 850 från bildelsbasen! 😃 /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 Grattis till att fått den på hjul - det är en stor milestone😄 Kul att det gick att hitta bakljusen på bildelsbasen!! Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 20, 2015 Author Share Posted March 20, 2015 Att få ner den på hjul och få dit karossen var ett måste för att veta vart jag var med hjulupphänget! Det jag ser är att det ska justeras (allt ska framåt) bak ca 10mm och fram ca 30mm för att hamna i centrum av hjulhusen. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 23, 2015 Author Share Posted March 23, 2015 Började justera framänden av ramen I helgen, förutom att flytta fram infästningarna för hjulupphänget! så blir det pga de spindlar jag har (Volvo 142) till att flytta upp infästningarna lite för att få rätt höjd fram. Så jag flytta fram den övre delen av framramen 90mm och då kommer jag att ha utrymme för förändringarna! Före: Efter: /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 25, 2015 Author Share Posted March 25, 2015 framänden justerad! Det blev 15mm när jag kollat klart och då hamnade hjulet så här Och framvagnen efter ombyggnad! Ska försöka jobba dit stötdämpare och styrningen imorgon. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Ser klockrent ut Thomas! Bra fart också 🙂 Volvo 142 spindeln ska inte underskattas, den är lätt, ger bra geometri och borde ge möjligheter till fina bromsar. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 26, 2015 Author Share Posted March 26, 2015 Tack Markus, Ja den enda nackdelen är bygghöjden vad jag kan se! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Ser klockrent ut Thomas! Bra fart också 🙂 Volvo 142 spindeln ska inte underskattas, den är lätt, ger bra geometri och borde ge möjligheter till fina bromsar. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 fjädringen fram sitter på plats! och det jobbas på med tillverkning av delar till nya bakre a-armar, tyvärr inga bilder ska försöka komma ihåg det nästa vända i verkstan. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Lite uppdatering av vad som händer eller inte 😃 Har sålt kåk och flyttat i sommar så därav dåligt med byggtid! Bakre hjulupphänget verkar funka nu! Fälgar beställd från Wintage wheels, Bromsok fyndat på Bildelsbasen! Brembo 4 kolvsok 1000:-/st Funkar inte med bilder just nu! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Sådär nu funkar det med bilder! ø336 X 30 mm skiva Mercedes w220 99-05 kommer oken från! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 22, 2015 Author Share Posted December 22, 2015 Oj tomten har visst varit här 😲 Undrar vad som är i /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 22, 2015 Author Share Posted December 22, 2015 Snyggt med liggande bild! Får lägga in imorgon vid datorn så jag kan redigera lite! Fler bilder kommer alltså 😃 God jul på er alla /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Nu ska vi se vad tomten kom med! Ohh ljuddämpare och bränslepåfyll! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Nästa paket! Aha lite ac-fästen/delar och växlings delar! Och sen var det 8st sådana här! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Och i det sista paketet var det sådana här! Det känns som det fattas något till dessa 😕 Tomten kanske kommer efter jul också! God jul och gott nytt år till er alla! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Härligt med hårda paket. God Jul önskas dig och alla på forumet Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Vad du måste ha varit snäll i år😜 Får man fråga var du har beställt throttle husen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Ser bra ut ! God Jul Alla byggare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Throttle husen är från ett kit som speedmaster har! Bob lacey (wintage wheels ) hjälpte mig att köpa bara husen och trattarna, kvalitén känns helt ok. Ska testa dem på insuget så mer bilder kommer . Avgas, bränlepåfyll,vxl delar, AC fästen var delar som bob hade liggande i garaget! / Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 26, 2015 Share Posted December 26, 2015 Du har varit väldigt snäll i år Thomas! Grattis och god fortsättning! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Åkte till verkstan idag och testade lite spjällhus! Trattar och länkage mellan husen verkar vara gjorda för Chevy 🙄 (fölåt att jag svär) Annars passar det bra, lite portning mellan adapterplatta och insug! Jag får rita och tillverka lite nya länkage när man kommer tillbaka till jobbet. lite bilder! Klart för TPS: så här ser det ut monterat: /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Vackert ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Mums! Gott nytt år!! / Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Hur fint som helst! 😲 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Dyker upp paket ofta nu 😃 men inga fälgar ännu . Men detta paket var ju ganska snyggt det med synd att de inte kommer att synas så ofta 😃 /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts