Jump to content

Peters GT40


Peter_gt40

Recommended Posts

God jul bilbyggare.
Som dataanalfabet tar det ett tag att lära sig att hantera forum mm. Jag lär mig nog med tiden. Tur att man har ungar som kan datorer.
Jag heter Peter och bor i Bjärred och har sedan en tid en av de Alvestabyggda MKT 40orna. GT40 har varit en dröm sedan barndomen men jag har sysselsatt mig mest med brittiska sportvagnar (MG och Lotus mm) under åren. Har även tävlat med sportvagnar i MSCC sedan mitten av 80-talet. Jag har varit med från början i Alvesta och varit behjälplig med bl.a svetsning och plastjobb när jag varit på det hållet. MG rostar ju och Lotus är byggda av plast....
En av bilarna här nere kände jag till sedan innan men jag ser att det finns minst 2st till inom "spitting distance"
Återkommer snarast med bilder mm

Link to comment
Share on other sites

Kul med en byggare till, välkommen!
Det där med datorn kommer du snart att hantera galant när man märker hur kul det är med kontakten med alla hjälpsama och trevliga byggare här på forumet.
Din bil är ett mycket fint och välbyggt ämne, så den kommer bli spännande att följa.
God jul! Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

3st chassi med hjulupphängningar mm. Jag har nr1, Micke har nr 2 och så finns det ett till. Kaross från england. Micke kan mer om detaljerna kring karosserna då han var och hämtade dom. Jag jobbar på att få in bilder här men har inte lyckats än...Mickes och min är väl ungefär lika långt komna. Dom står på hjul med bromsar, motor och drivning, bränsletankar, styrning och kaross provmonterat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Peter wrote:



Ber om ursäkt för den röda historien i bakgrunden!
Maskinen är en 302 från en Thunderbird 90-talare. Transaxeln från en DKV A6, 012 lär den heta.


Hehe - den röda tycker jag om. Körde en hel del Laban i 20-årsåldern och jag gillar dem skarpt. Så jäkla funktionella!

Kul att du är på G med GTn nu! Torrköra är alltid bra för inspirationen:-)

Hadetgott
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Det är sprut. Kommer bilder ikväll på det.

Edit: Här kommer bilderna.

Spjällhus mm. Blir nog längre trattar så småningom.


Elektronik och tändsystem. Måste ju köra utan fördelare med detta insug.
Tack för erbjudandet angående hjälp med sprutet. Har inte programerat sånt här tidigare. Fråga mig gärna om su, weber och dellorto...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En bit på väg!
I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet.

Link to comment
Share on other sites

En bit på väg!
I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...