Peter_gt40 Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 God jul bilbyggare. Som dataanalfabet tar det ett tag att lära sig att hantera forum mm. Jag lär mig nog med tiden. Tur att man har ungar som kan datorer. Jag heter Peter och bor i Bjärred och har sedan en tid en av de Alvestabyggda MKT 40orna. GT40 har varit en dröm sedan barndomen men jag har sysselsatt mig mest med brittiska sportvagnar (MG och Lotus mm) under åren. Har även tävlat med sportvagnar i MSCC sedan mitten av 80-talet. Jag har varit med från början i Alvesta och varit behjälplig med bl.a svetsning och plastjobb när jag varit på det hållet. MG rostar ju och Lotus är byggda av plast.... En av bilarna här nere kände jag till sedan innan men jag ser att det finns minst 2st till inom "spitting distance" Återkommer snarast med bilder mm Quote
hoffman_gt40 Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Kul med en byggare till, välkommen! Det där med datorn kommer du snart att hantera galant när man märker hur kul det är med kontakten med alla hjälpsama och trevliga byggare här på forumet. Din bil är ett mycket fint och välbyggt ämne, så den kommer bli spännande att följa. God jul! Mvh Peter H Quote
Hansol Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Superkul att forumet växer med fler utövare. Välkommen, och det ska bli spännande att få se din bil växa fram. Mvh Peter Quote
Grantinge_gt40 Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Välkommen!!! Kul med en till byggare på gång avstånd. Ser framemot att se ditt bygge växa fram. Quote
Csgt40 Posted December 24, 2011 Posted December 24, 2011 Välkomen Peter Riktigt kul att ett nytt bygge kommer att presenteras på forumet. Blir kannon kul att följa ditt bygge här 😃 Å God Jul. MVH Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Trevligt med fler byggen. Välkommen. Du skriver ""en av de Alvestabyggda MKT 40orna". Är det ramar eller ram/kaross som är byggda? Vet man hur många? Örjan Quote
Peter_gt40 Posted December 26, 2011 Author Posted December 26, 2011 3st chassi med hjulupphängningar mm. Jag har nr1, Micke har nr 2 och så finns det ett till. Kaross från england. Micke kan mer om detaljerna kring karosserna då han var och hämtade dom. Jag jobbar på att få in bilder här men har inte lyckats än...Mickes och min är väl ungefär lika långt komna. Dom står på hjul med bromsar, motor och drivning, bränsletankar, styrning och kaross provmonterat. Quote
Örjan Brattberg Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Borde fattat detta utan min fråga. Trodde ni höll till i samma garage. mvh ÖRjan Quote
Starhonk Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Grattis och kul att du tar bygget vidare! Mvh Henrik Quote
Peter_gt40 Posted January 23, 2012 Author Posted January 23, 2012 Ber om ursäkt för den röda historien i bakgrunden! Maskinen är en 302 från en Thunderbird 90-talare. Transaxeln från en DKV A6, 012 lär den heta. Quote
Peter_gt40 Posted January 23, 2012 Author Posted January 23, 2012 Kuggstången skall kläs in så den inkluderas i fotutrymmet. Torrköra? Quote
Starhonk Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Peter wrote: Ber om ursäkt för den röda historien i bakgrunden! Maskinen är en 302 från en Thunderbird 90-talare. Transaxeln från en DKV A6, 012 lär den heta. Hehe - den röda tycker jag om. Körde en hel del Laban i 20-årsåldern och jag gillar dem skarpt. Så jäkla funktionella! Kul att du är på G med GTn nu! Torrköra är alltid bra för inspirationen:-) Hadetgott Henrik Quote
Starhonk Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 BTW är det förgasare eller sprut? -Om det är sprut så kan jag vara behjälplig när det kommer så långt! Mvh Henrik Quote
Peter_gt40 Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 Det är sprut. Kommer bilder ikväll på det. Edit: Här kommer bilderna. Spjällhus mm. Blir nog längre trattar så småningom. Elektronik och tändsystem. Måste ju köra utan fördelare med detta insug. Tack för erbjudandet angående hjälp med sprutet. Har inte programerat sånt här tidigare. Fråga mig gärna om su, weber och dellorto... Quote
Peter_gt40 Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 En bit på väg! I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet. Quote
Peter_gt40 Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 En bit på väg! I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.