Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Hej alla
Ska nu försöka komma igång med min dagbok.
Känner att det behövs för att det annars blir dåligt med den egna dokumentationen och för att det är viktigt att dela med sig om man ska få tillbaka.
Har köpt ett påbörjat GOX-bygge.
Första frågan är om jag är på rätt ställe för att skapa en dagbok.
Det visar sig troligtvis så fort jag skickat.
Sen ska jag prova få in några bilder.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej
Trevligt att du vill visa och dela med dig av dina framgångar. Ser fint ut med ett plåttak, hade själv det på önskelistan men tyckte det var för dyrt då.. Lägg sedan till passformen så var det tur att jag inte valde plåttak. Nu ser du ju ut att ha bra koll på grejerna.
Kul
bygg på
//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Rutan ligger inte an överallt. särskild inte i nedre vänstra svängen före hörnet. Höger blev bättre.



Höger sida:







Vänster sida:







Har funderat på vart vattnet som kommer ner från rutan och upp över huven ska ta vägen.
Säkert någon av er som har räknat ut det.
Ska det ner i hjulhusen?

Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tjena Örjan!

Det ser bra ut,säger som andra fränt med plåttak ,men mycket jobb är det.
Va inte dörrar och huvar hängda och grovinpassade som det ska vara enligt avtalet?

Jag har funderat mycket på vattendrännering och kom tidigt fram till att skrota alla aluplåtar som följer med och satsa på svetsning av plåt.
Att göra täckplåtar som man skjuter upp under en "läpp" avsluta med en ränna och leda vattnet neråt utrymmet mellan rambenen fram.
Även drännera åt sidorna vid dörrgångjärnen och huvlåsen.
Men viktigt är att det är tätt överallt.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett påbörjat projekt med plasttak och därefter köpte jag ett plåtak.
Göran var beredd att passa in taket men jag valde att göra det själv.
Är mer hemma på plåt än plast men viss går det en hel del timmar.
Gissningsvis så räcker inte 50
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Närmar sig att jag fäster rutramen och taket för gott.
Genom lite fix och handpåläggning så blev nedre rutkanten bättre.



Ett problem. som ni som har kommit längre säkert har fått tampas med, är att höger och vänster sällan är spegelvända kopior av varandra.
Dörrarna är inte lika.
Urtagen för dörrarnas överdel i taket har inte samma position.
Rutan är inte symmetrisk.
Framhuven bakkant mot dörrana är inte lika.
Bakhuven är ett undantag vad jag hittills kunnat se.


Satte ett 4 mm plattjärn mot A-stolpen för att efterlikan den smala kant man kan se på bilder av mer eller mindre originalbilar.




Höger sida blev skaplig. Ytan från rutan går över stolpen till dörren på ett ganska jämnt sätt.




Vänster sida blev sämre eftersom dörrens kant är mer krum än glaset. Här blir det att jobba på dörren så småningom.




Har ca 8 till 10 mm mellan rutan och kanterna.
Tacksam för synpunkter på om detta är för mycket eller för lite.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Rutan ligger inte an överallt. särskild inte i nedre vänstra svängen före hörnet. Höger blev bättre.



Höger sida:







Vänster sida:







Har funderat på vart vattnet som kommer ner från rutan och upp över huven ska ta vägen.
Säkert någon av er som har räknat ut det.
Ska det ner i hjulhusen?

Örjan


Hej - vad kul att du är igång och med här på forumet.

Skumt detta med vänster sida med rutan. Jag hade själv problemet även om jag kör plasttak och jag har även hört det från andra byggare tidigare. En sak kan man ju säga - dessa karosser är INTE symmetriska. Det skiljer väldigt mycket mellan höger och vänster sida och man funderar på om ursprungsbilen har gått in ARMCO räcket en gång i tiden?

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Flyttad från annan tråd !

Börjar med fram.
Utgår från de mått jag har invändigt i mina GOX-aluminiumuprights.
Innebär att jag kan använda lager, hub, skivor, fälgar mm.
Ska svetsa fästen på centrummet i 5-6 mm plåt.
Satsar på scrubb 20-30 för att få lättstyrt och för att slippa servo.
Tar tacksamt emot synpunkter.
Har inte bränt alltför mycket pengar på detta ännu så det är fullt möjligt med ett återtåg om någon eller några övertygar mig om att det är en mindre bra idé.

Har börjat sätta ihop en jigg för svetsningen.
Vet inte exakt hur den blir när den blir färdig men det löser sig efter vägen eller så är det bara att börja om från 0.







Link to comment
Share on other sites

Hej
Ser fint ut när man har fin passform på ett plåttak.
Tänkte på hur du ska göra dina fram uprights?
Lagerpassning? ska du göra de i stål då fungerar presspassning enligt tabell men i aluminium så har man andra erfarenheter. Sedan vilka fälgar ska du använda och vilket offset har dom? Tror inte att man når 20 mm i scrubb om man använder fälgar som har 60 tals spec.
Bra jobbat

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter yttertaket fast. Bara att hoppas att det blev någorlunda rätt.


Provade med innertaket.




Har inte fattat hur bakfönstret ska vara så därför kommer jag inte vidare för tillfället med innertaket. De tunna aluminiumbitarna känns väldigt veka.
Vill nog ha något ganska kraftigt för att få bästa möjliga separation mot motorrummet



Började istället prova in bakre delen av störtbågen. Ficka kapa ur en diagonal jag satte dit för ett tag sedan. Tänker sätta en plåt 4-5 mm tjock
på 100*175 för som bågen kan skruvas i när den också fått en fot av plåt i samma tjocklek. Plåten fäster jag i samma plan som balkarnas överdel.



Nu är diagonalen borta



Ställt dit bågen.

Kanske skulle den fått vara lite bredare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan.
Jag klippte ut och handknackade rutramen då levererad alu-plåt inte funkade att montera på ett vettigt sätt.
Det blev riktigt stadigt då jag valde att göra en ytter och iner vägg.




Allt man gör om på en GOX kan bara bli bättre.

Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej.
Jag tog 1mm plåt och det blev stadigt då profilrören ligger så nära och falsningen runt rutan styvar upp ordentligt sen blir det att fästa glaset med en traditionell gummilist.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Satte in en 40-40 ovanför rutöppningen och under takstödet för att få en vinkelrät trektangel att bygga rutramen på.
40-40:ian kommer inte att skymma sikten eftersom den kommer bakom bågen till buren.



Fogar ihop taket och stolparna med lapp på lapp.
Fick skruva loss taket likt förb... för att komma åt med svetsen


Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!
Helt rätt att svetsa för en rutram som Christer och Magnus gjort.
Jag hade satt dit Görans aluplåtar och plastat dit inner taket och förväntade mig att få lite bilder från Göran på hur det var tänkt att lösa det med bakrutan.
Nu prick fem år senare har det inte kommit ut en enda bild från Göran hur han tänkt sig(han har inte tid att lägga ut bilder säger han).
Så jag fick inprovocera och gjorde en rutram som skruvades i aluplåten,bilder finns på min tråd.

Snyggt jobb med taket ,mycket jobb men det blir porrigt när det blir klart.
Dessa plåtar finns inte på klockerholm att köpa direkt.
Kör hårt och posta mycket,motivationen börja tryta när vårsolen börjar lysa.

Sen vill jag även passa på att tacka för ett väl fungerande forum med en god ton och attityd,vilket bäddar för en trevlig byggträff i år.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Örjan.
Det ser riktigt bra ut 😃
Jag uppskattar värkligen den fart du har i garaget och alla bilder du lägger upp.
Det behövs värkligen inspiration under byggets gång.
Ser att du har en smidig liten pungtsvets det underlättar nog bra mycket då man slipper borra, svetsa pungter och slipa. För det tar en jäkla tid.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Nu sitter yttertaket fast. Bara att hoppas att det blev någorlunda rätt.


Provade med innertaket.




Har inte fattat hur bakfönstret ska vara så därför kommer jag inte vidare för tillfället med innertaket. De tunna aluminiumbitarna känns väldigt veka.
Vill nog ha något ganska kraftigt för att få bästa möjliga separation mot motorrummet



Började istället prova in bakre delen av störtbågen. Ficka kapa ur en diagonal jag satte dit för ett tag sedan. Tänker sätta en plåt 4-5 mm tjock
på 100*175 för som bågen kan skruvas i när den också fått en fot av plåt i samma tjocklek. Plåten fäster jag i samma plan som balkarnas överdel.



Nu är diagonalen borta



Ställt dit bågen.

Kanske skulle den fått vara lite bredare.


Det kan vara svårt att göra bågen så mycket bredare, min båge ligger nära dörren när den är stängd och det är en likadan som din.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack Henrik för att vi fick besöka.
Det är verkligen imponerande hur långt du kommit.
Att se projektet med lackering, rutor, lyse gör att det blir en bil på riktigt.
Tack också för länken om King pin. Ska försöka söka mig neråt från 16 grader lutning til någonting som ger ca 50mm styrradie istället för 35.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick hem fästplåtar som nu punktats i centrummet för blivande uprights fram.
Planen är att skruva fast resten av fästena som slutar i konorna för kullederna.
Om det funkar så ska jag relativt enkelt kunna byta fästen för att ändra kingpin mm


Link to comment
Share on other sites

Snyggt Örjan - skall bli spännande att följa ditt bygge av uprights!

Glöm inte kisseriet och att det skall finnas plats för munstycken. Jag kör ett dubbelmunstycke men jag ser ibland att det finns de som kör två dubbelmunstycken. Kanske inte någon dum idé.

Har du funderat något på vilken torkarmotor / system du skall använda. Man behöver ett väldigt stort slag. Lite hur stort är en smaksak för hur långt uppe man accepterar att ha torkaren parkerad.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Uprightsen blir nog ett äventyr.
Har ritat om med 13 grader (tidigare 16) kingpin och får då 50 mm styrradie.
Bra att du förde spolning på tal. Hade inte tänkt så långt.
Har sett dina bilder på din lösning av torkarmekanism och den har jag redan tidigare haft som utgångspunkt.
Vad har du för motor?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt få bortgjort grövre svetsning som:
1 Fästplåptar för skyddsbur
2 Ny passage för nedre länkarm bak. Siktar på liknande lösning som Christer.
3 Sänka främre fäste för nedre länkarm.
4 diverse som är lämpligt att svetsa när ramen är uppträdd på grillpinnen så att den går att rotera.

Har provat de främre rören för skyddsburen och som framgår så kommer de långt fram. Beror på att jag inte vill kapa bakändan innan jag vet vilken lösning som är bäst för att fästa rören vid bakre bågen. Finns säkert någon som redan gjort det eller har en bra idé.
Viktigt att de framåtgående går att montera bort eftersom de bland annat kommer att stänga inne instrumentbrädan.
Får i alla fall för mig att rören ska ligga ihop under taket.







Link to comment
Share on other sites

När instrumentbrädan kom på plats blev det ett nytt läge.
Främre nedre delen kommer att täcka ca 1/3 av luftintaget.
Den delen som följer takets framkant måste bockas om för att sikten försämras en hel del
Har ingen rörbock för dessa dimensioner.
Någon som provat Julas eller Biltemas?








Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Uprightsen blir nog ett äventyr.
Har ritat om med 13 grader (tidigare 16) kingpin och får då 50 mm styrradie.
Bra att du förde spolning på tal. Hade inte tänkt så långt.
Har sett dina bilder på din lösning av torkarmekanism och den har jag redan tidigare haft som utgångspunkt.
Vad har du för motor?
mvh
Örjan


Hej Örjan,

Jag har en helt vanlig Boschmotor. I detta fall är den hämtad från en Alfa 75 som fått donera ett och annat. Man kan nog ta egentligen vad som helst och jag tror att i de flesta bilar sitter det Boschgrejor.

Jag pillade länge och väl med att avpassa längderna på respektive armar innan jag fick ett slag som jag var nöjd med - det var inte helt enkelt då typ 2mm ändring på motorarmen fick ganska stora konsekvenser på slaget. Jag vet inte ifall min väg var den bästa men det funkade iallafall till slut även om det var en hel del pyssel. En del väljer ju båttorkarmotorer. Dessa har ju fördelen med att ha allt inbyggt - två hastigheter och självparkering. Bara att koppla in och köra. Det är jättesmutt men har tyvärr nackdelen med att de bara finns med max 120 graders slag. Jag ville ha närmar 150 grader för att få en snygg parkering av torkaren då den annars hamnar halvägs upp på passagerarsidan. Detta är dock kanske fåfänga men så ville jag ha det i varjefall.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
När instrumentbrädan kom på plats blev det ett nytt läge.
Främre nedre delen kommer att täcka ca 1/3 av luftintaget.
Den delen som följer takets framkant måste bockas om för att sikten försämras en hel del
Har ingen rörbock för dessa dimensioner.
Någon som provat Julas eller Biltemas?









Hej Örjan,

Här en bild från en GTD som har båge. Tänkte att det kunde vara bra input.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...