Örjan Brattberg Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Hej alla Ska nu försöka komma igång med min dagbok. Känner att det behövs för att det annars blir dåligt med den egna dokumentationen och för att det är viktigt att dela med sig om man ska få tillbaka. Har köpt ett påbörjat GOX-bygge. Första frågan är om jag är på rätt ställe för att skapa en dagbok. Det visar sig troligtvis så fort jag skickat. Sen ska jag prova få in några bilder. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Håller på med plåttaket. B-stolpe Tillverkning av ny rutsarg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Hej Trevligt att du vill visa och dela med dig av dina framgångar. Ser fint ut med ett plåttak, hade själv det på önskelistan men tyckte det var för dyrt då.. Lägg sedan till passformen så var det tur att jag inte valde plåttak. Nu ser du ju ut att ha bra koll på grejerna. Kul bygg på //Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 Rutan ligger inte an överallt. särskild inte i nedre vänstra svängen före hörnet. Höger blev bättre. Höger sida: Vänster sida: Har funderat på vart vattnet som kommer ner från rutan och upp över huven ska ta vägen. Säkert någon av er som har räknat ut det. Ska det ner i hjulhusen? Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Tjena Örjan! Det ser bra ut,säger som andra fränt med plåttak ,men mycket jobb är det. Va inte dörrar och huvar hängda och grovinpassade som det ska vara enligt avtalet? Jag har funderat mycket på vattendrännering och kom tidigt fram till att skrota alla aluplåtar som följer med och satsa på svetsning av plåt. Att göra täckplåtar som man skjuter upp under en "läpp" avsluta med en ränna och leda vattnet neråt utrymmet mellan rambenen fram. Även drännera åt sidorna vid dörrgångjärnen och huvlåsen. Men viktigt är att det är tätt överallt. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 25, 2011 Author Share Posted February 25, 2011 Jag köpte ett påbörjat projekt med plasttak och därefter köpte jag ett plåtak. Göran var beredd att passa in taket men jag valde att göra det själv. Är mer hemma på plåt än plast men viss går det en hel del timmar. Gissningsvis så räcker inte 50 mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 Närmar sig att jag fäster rutramen och taket för gott. Genom lite fix och handpåläggning så blev nedre rutkanten bättre. Ett problem. som ni som har kommit längre säkert har fått tampas med, är att höger och vänster sällan är spegelvända kopior av varandra. Dörrarna är inte lika. Urtagen för dörrarnas överdel i taket har inte samma position. Rutan är inte symmetrisk. Framhuven bakkant mot dörrana är inte lika. Bakhuven är ett undantag vad jag hittills kunnat se. Satte ett 4 mm plattjärn mot A-stolpen för att efterlikan den smala kant man kan se på bilder av mer eller mindre originalbilar. Höger sida blev skaplig. Ytan från rutan går över stolpen till dörren på ett ganska jämnt sätt. Vänster sida blev sämre eftersom dörrens kant är mer krum än glaset. Här blir det att jobba på dörren så småningom. Har ca 8 till 10 mm mellan rutan och kanterna. Tacksam för synpunkter på om detta är för mycket eller för lite. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 brajon wrote: Rutan ligger inte an överallt. särskild inte i nedre vänstra svängen före hörnet. Höger blev bättre. Höger sida: Vänster sida: Har funderat på vart vattnet som kommer ner från rutan och upp över huven ska ta vägen. Säkert någon av er som har räknat ut det. Ska det ner i hjulhusen? Örjan Hej - vad kul att du är igång och med här på forumet. Skumt detta med vänster sida med rutan. Jag hade själv problemet även om jag kör plasttak och jag har även hört det från andra byggare tidigare. En sak kan man ju säga - dessa karosser är INTE symmetriska. Det skiljer väldigt mycket mellan höger och vänster sida och man funderar på om ursprungsbilen har gått in ARMCO räcket en gång i tiden? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 6, 2011 Author Share Posted March 6, 2011 Stolparna närmar sig lådform Justering av öppningen för dörrarna i taket vänster Höger Ämnen till uprights Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Snyggt - det tar sig. Vad duktig du är med plåt!! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 brajon wrote: Ämnen till uprights Jag hade tipppat på ämnen till hubbar... 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 7, 2011 Author Share Posted March 7, 2011 Bilden borde ha varit lite uppifrån så hade det synts att det är ämnesrör mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 7, 2011 Author Share Posted March 7, 2011 Tack Henrik för dina ord. Har hållit på med en bil av plåt alldeles för länge. För se hur det går med plasten senare i vår. Byggde en kanadensare för 25 år sen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 11, 2011 Author Share Posted March 11, 2011 Har gått och irriterat mig ett längre tag på att dörrna går i huven när man öppnar dem ordentligt. Kapade efter tuschstrecket och det blev till det bättre. Inser dock att det blir mycket plastning framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Flyttad från annan tråd ! Börjar med fram. Utgår från de mått jag har invändigt i mina GOX-aluminiumuprights. Innebär att jag kan använda lager, hub, skivor, fälgar mm. Ska svetsa fästen på centrummet i 5-6 mm plåt. Satsar på scrubb 20-30 för att få lättstyrt och för att slippa servo. Tar tacksamt emot synpunkter. Har inte bränt alltför mycket pengar på detta ännu så det är fullt möjligt med ett återtåg om någon eller några övertygar mig om att det är en mindre bra idé. Har börjat sätta ihop en jigg för svetsningen. Vet inte exakt hur den blir när den blir färdig men det löser sig efter vägen eller så är det bara att börja om från 0. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 14, 2011 Author Share Posted March 14, 2011 Dags att punkta fast taket. Är lite gruvsamt eftersom det blir definitivt och taket styr ju upp det mesta. Finns dock en returväg eftersom de plåtarna är skruvade i fyrkantrören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted March 14, 2011 Share Posted March 14, 2011 Hej Ser fint ut när man har fin passform på ett plåttak. Tänkte på hur du ska göra dina fram uprights? Lagerpassning? ska du göra de i stål då fungerar presspassning enligt tabell men i aluminium så har man andra erfarenheter. Sedan vilka fälgar ska du använda och vilket offset har dom? Tror inte att man når 20 mm i scrubb om man använder fälgar som har 60 tals spec. Bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 14, 2011 Author Share Posted March 14, 2011 Försöker räkna fram en styrradie på 20-30 mm till nya plåtuprights. Har mätt ETA på fälgarna till 12,1 mm. Finns en instansad siffra 13 i fälgens insida. Kan det vara ETA. Se bild. Någon som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted March 14, 2011 Share Posted March 14, 2011 Snyggt jobbat ser riktigt bra ut 😃 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 14, 2011 Share Posted March 14, 2011 Mycket snyggt jobbat. Jag önskar att jag hade lika bra passform på mitt plåttak men du vill kanske bli av med ditt plast tak 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 15, 2011 Author Share Posted March 15, 2011 Borde klara mig utan plastaket nu. Hör av dig om intresse finns mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 15, 2011 Author Share Posted March 15, 2011 Nu sitter yttertaket fast. Bara att hoppas att det blev någorlunda rätt. Provade med innertaket. Har inte fattat hur bakfönstret ska vara så därför kommer jag inte vidare för tillfället med innertaket. De tunna aluminiumbitarna känns väldigt veka. Vill nog ha något ganska kraftigt för att få bästa möjliga separation mot motorrummet Började istället prova in bakre delen av störtbågen. Ficka kapa ur en diagonal jag satte dit för ett tag sedan. Tänker sätta en plåt 4-5 mm tjock på 100*175 för som bågen kan skruvas i när den också fått en fot av plåt i samma tjocklek. Plåten fäster jag i samma plan som balkarnas överdel. Nu är diagonalen borta Ställt dit bågen. Kanske skulle den fått vara lite bredare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted March 16, 2011 Share Posted March 16, 2011 Hej Örjan. Jag klippte ut och handknackade rutramen då levererad alu-plåt inte funkade att montera på ett vettigt sätt. Det blev riktigt stadigt då jag valde att göra en ytter och iner vägg. Allt man gör om på en GOX kan bara bli bättre. Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 16, 2011 Author Share Posted March 16, 2011 Tidigt i farten Christer. Precis vad jag behövde. 2mm alu eller? Tänker du fästa glaset med en traditionell gummilist eller limma? mvh Örjaqn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted March 16, 2011 Share Posted March 16, 2011 Hej. Jag tog 1mm plåt och det blev stadigt då profilrören ligger så nära och falsningen runt rutan styvar upp ordentligt sen blir det att fästa glaset med en traditionell gummilist. MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 18, 2011 Author Share Posted March 18, 2011 Satte in en 40-40 ovanför rutöppningen och under takstödet för att få en vinkelrät trektangel att bygga rutramen på. 40-40:ian kommer inte att skymma sikten eftersom den kommer bakom bågen till buren. Fogar ihop taket och stolparna med lapp på lapp. Fick skruva loss taket likt förb... för att komma åt med svetsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Snyggt jobbat! Helt rätt att svetsa för en rutram som Christer och Magnus gjort. Jag hade satt dit Görans aluplåtar och plastat dit inner taket och förväntade mig att få lite bilder från Göran på hur det var tänkt att lösa det med bakrutan. Nu prick fem år senare har det inte kommit ut en enda bild från Göran hur han tänkt sig(han har inte tid att lägga ut bilder säger han). Så jag fick inprovocera och gjorde en rutram som skruvades i aluplåten,bilder finns på min tråd. Snyggt jobb med taket ,mycket jobb men det blir porrigt när det blir klart. Dessa plåtar finns inte på klockerholm att köpa direkt. Kör hårt och posta mycket,motivationen börja tryta när vårsolen börjar lysa. Sen vill jag även passa på att tacka för ett väl fungerande forum med en god ton och attityd,vilket bäddar för en trevlig byggträff i år. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 Det kanske inte är någon lackerardröm men ibland så blir det plottrigt. Taket, innertaket, stolparna och bakrutan hänger ju ihop passnings-mässigt så ska försöka göra bort det i ett sammanhang. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Snyggt jobbat Örjan. Det ser riktigt bra ut 😃 Jag uppskattar värkligen den fart du har i garaget och alla bilder du lägger upp. Det behövs värkligen inspiration under byggets gång. Ser att du har en smidig liten pungtsvets det underlättar nog bra mycket då man slipper borra, svetsa pungter och slipa. För det tar en jäkla tid. MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 Håller med dig Peter om forumet. Vet inte vilken fråga där man inte skulle kunna få hjälp mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 Hej Christer Punktsvetsen köpta jag faktiskt när jag bodde i Malmberget på 80-talet. Största fördelen är att man slipper värmeslag i plåten. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 brajon wrote: Nu sitter yttertaket fast. Bara att hoppas att det blev någorlunda rätt. Provade med innertaket. Har inte fattat hur bakfönstret ska vara så därför kommer jag inte vidare för tillfället med innertaket. De tunna aluminiumbitarna känns väldigt veka. Vill nog ha något ganska kraftigt för att få bästa möjliga separation mot motorrummet Började istället prova in bakre delen av störtbågen. Ficka kapa ur en diagonal jag satte dit för ett tag sedan. Tänker sätta en plåt 4-5 mm tjock på 100*175 för som bågen kan skruvas i när den också fått en fot av plåt i samma tjocklek. Plåten fäster jag i samma plan som balkarnas överdel. Nu är diagonalen borta Ställt dit bågen. Kanske skulle den fått vara lite bredare. Det kan vara svårt att göra bågen så mycket bredare, min båge ligger nära dörren när den är stängd och det är en likadan som din. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 Tack Peter Nu kan jag gå vidare med den hjälp jag fått Än en gång: Forumet är toppen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 Nu blev vänster sida (nästan) klar. Satte bakhuven på plats och man ser att höger är skapligt men att vänster fick för stor glipa och behöver justeras. Vänster Höger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Hej Örjan, Tack för en trevlig kväll igår och intressanta diskussioner. Sökte runt lite och hittade en bra tråd. Spana in en bit ner i tråden så hittar du ett väldigt utförligt och bra inlägg http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=113181&page=19 Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 23, 2011 Author Share Posted March 23, 2011 Tack Henrik för att vi fick besöka. Det är verkligen imponerande hur långt du kommit. Att se projektet med lackering, rutor, lyse gör att det blir en bil på riktigt. Tack också för länken om King pin. Ska försöka söka mig neråt från 16 grader lutning til någonting som ger ca 50mm styrradie istället för 35. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Har man inte en stor borr får man använda en lite flera ggr Hoppsan blev visst 2 små drev också Det slet bra nog på stenen På plats och punktat Lagom lite eller mycket mot torpedväggen?? Tyck till mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Jag tycker att det där ser bra ut,jag satte min så långt bak det gick för att få frigång till hjäm när man sitter i bilen. Men man bör ha ett litet mellanrum till rutan och ev armaflex runt bågen om man vill ha det. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 1, 2011 Author Share Posted April 1, 2011 Fick hem fästplåtar som nu punktats i centrummet för blivande uprights fram. Planen är att skruva fast resten av fästena som slutar i konorna för kullederna. Om det funkar så ska jag relativt enkelt kunna byta fästen för att ändra kingpin mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 2, 2011 Author Share Posted April 2, 2011 Fick dit fästen för styrarmar. Hade tänkt fixa fästen för bromsoken också men det får vänta tills jag får hem en bit 8 mm plåt 2 mm plåt att fästa axeln från vindrutetorkarmekanismen i. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Snyggt Örjan - skall bli spännande att följa ditt bygge av uprights! Glöm inte kisseriet och att det skall finnas plats för munstycken. Jag kör ett dubbelmunstycke men jag ser ibland att det finns de som kör två dubbelmunstycken. Kanske inte någon dum idé. Har du funderat något på vilken torkarmotor / system du skall använda. Man behöver ett väldigt stort slag. Lite hur stort är en smaksak för hur långt uppe man accepterar att ha torkaren parkerad. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Uprightsen blir nog ett äventyr. Har ritat om med 13 grader (tidigare 16) kingpin och får då 50 mm styrradie. Bra att du förde spolning på tal. Hade inte tänkt så långt. Har sett dina bilder på din lösning av torkarmekanism och den har jag redan tidigare haft som utgångspunkt. Vad har du för motor? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Har tänkt få bortgjort grövre svetsning som: 1 Fästplåptar för skyddsbur 2 Ny passage för nedre länkarm bak. Siktar på liknande lösning som Christer. 3 Sänka främre fäste för nedre länkarm. 4 diverse som är lämpligt att svetsa när ramen är uppträdd på grillpinnen så att den går att rotera. Har provat de främre rören för skyddsburen och som framgår så kommer de långt fram. Beror på att jag inte vill kapa bakändan innan jag vet vilken lösning som är bäst för att fästa rören vid bakre bågen. Finns säkert någon som redan gjort det eller har en bra idé. Viktigt att de framåtgående går att montera bort eftersom de bland annat kommer att stänga inne instrumentbrädan. Får i alla fall för mig att rören ska ligga ihop under taket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Mycket snyggt!! Kämpa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 När instrumentbrädan kom på plats blev det ett nytt läge. Främre nedre delen kommer att täcka ca 1/3 av luftintaget. Den delen som följer takets framkant måste bockas om för att sikten försämras en hel del Har ingen rörbock för dessa dimensioner. Någon som provat Julas eller Biltemas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 brajon wrote: Uprightsen blir nog ett äventyr. Har ritat om med 13 grader (tidigare 16) kingpin och får då 50 mm styrradie. Bra att du förde spolning på tal. Hade inte tänkt så långt. Har sett dina bilder på din lösning av torkarmekanism och den har jag redan tidigare haft som utgångspunkt. Vad har du för motor? mvh Örjan Hej Örjan, Jag har en helt vanlig Boschmotor. I detta fall är den hämtad från en Alfa 75 som fått donera ett och annat. Man kan nog ta egentligen vad som helst och jag tror att i de flesta bilar sitter det Boschgrejor. Jag pillade länge och väl med att avpassa längderna på respektive armar innan jag fick ett slag som jag var nöjd med - det var inte helt enkelt då typ 2mm ändring på motorarmen fick ganska stora konsekvenser på slaget. Jag vet inte ifall min väg var den bästa men det funkade iallafall till slut även om det var en hel del pyssel. En del väljer ju båttorkarmotorer. Dessa har ju fördelen med att ha allt inbyggt - två hastigheter och självparkering. Bara att koppla in och köra. Det är jättesmutt men har tyvärr nackdelen med att de bara finns med max 120 graders slag. Jag ville ha närmar 150 grader för att få en snygg parkering av torkaren då den annars hamnar halvägs upp på passagerarsidan. Detta är dock kanske fåfänga men så ville jag ha det i varjefall. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 brajon wrote: När instrumentbrädan kom på plats blev det ett nytt läge. Främre nedre delen kommer att täcka ca 1/3 av luftintaget. Den delen som följer takets framkant måste bockas om för att sikten försämras en hel del Har ingen rörbock för dessa dimensioner. Någon som provat Julas eller Biltemas? Hej Örjan, Här en bild från en GTD som har båge. Tänkte att det kunde vara bra input. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 På MDA blir de så här : Och så gör vi också !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Lagt till fästöron för nedre bärarm fram Borde göra samma med de bakre fästena men drar mig ännu så länge eftersom det är trångt och bökigt mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 Bra jobbat Örjan. Det är nog bara att bita tag i bakre örat. Då det är den förendringen som gör länkarmen starkare 😉 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.