Örjan Brattberg Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 Har grovpassat in huvudstrålkastarna (SAAB 99) med diverse plåtbitar Obs att de 2 första bilderna är upp och ner. De fyller ut ganska bra men det blir å andra sidan skapligt trångt med infästningen. Tyvärr så har dessa strälkastare inte parkeringslampa inbygd. Måste hitta på något för att lösa det. Hur har ni anda gjort med de undre? Är ju begränsat utrymme med plats för högst 140 mm diameter Tar gärna emot tips på på leverantör och produktnamn Spana sedan in 40-tums fälgen till höger. Lillhuven hade krympt tvärs över så den gick inte ner i spåren Fick kapa ur på flera ställen för att anpassa bredden. Är trots anpassningen fortfarande lite tight men är kanske bra att det klämmer lite mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Bra kämpat Örjan! Parkljus borras lätt in i strålkastaren i den nedre delen av reflektorn,Hella har en fin gummigenomföring för ändamålet och även lamphållare för 5w lampa. Nedre ljuset har jag satt 5 3/4 insatts med ljus hållare från gammal BMW i plåt som är lätt att svetsa fästen i och har bra ljuster rattar för enkel ljustering. Lycka till. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted October 16, 2013 Author Share Posted October 16, 2013 Tack Peter Precis en sån lösning för parkeringslampa som jag hade kunnat drömma om. Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Efter diverse funderande kring Kirkey- och Villet-stolar m.fl. så tog Thomas tag i saken och ritade en stol. Den blir i 2,5 mm alu. Tycker själv att det är en fantastisk möjlighet att få en stol med rätt vinkel och mått till ett jämförelsevis överkomligt pris. Den bockas så mycket som möjligt för att minimera svetsningen. Önskas synpunkter innan den går till skärning. (är mycket imponerad av sista bilden) mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Hojta om ni vill ha hjälp med skärning ! (ser fint ut !!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 ser riktigt nice ut. Återigen är man impad av detta forum! BTW - säsongen är inte slut - det blev en sexmilsrepa innan middagen ikväll. Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 brajon wrote: Efter diverse funderande kring Kirkey- och Villet-stolar m.fl. så tog Thomas tag i saken och ritade en stol. Den blir i 2,5 mm alu. Tycker själv att det är en fantastisk möjlighet att få en stol med rätt vinkel och mått till ett jämförelsevis överkomligt pris. Den bockas så mycket som möjligt för att minimera svetsningen. Önskas synpunkter innan den går till skärning. Ett tips kan vara att lägga på lite längd vid stödet för låren, provmontera och kapa till efter tycke och smak. Där ville i alla fall jag ha ett bra stöd för avlastning av låren. annars ser det imponerande ut tycker jag. Ta gärna lite mått av Magnus , har aldrig suttit bättre i någon annan bil än hans. Med vänlig hälsning Peter (är mycket imponerad av sista bilden) mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Gustaf (grabben) provkörde igår inne på gården. Det gick bra att koppla, växla, bromsa (lite svampigt) och styra. Eftersom det var mörkt finns inget bildbevis men å andra sidan så syns att grenrören fick det svettigt. Kanske för mycket eftertändning eller att startretarden inte släpper. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Härligt Örjan !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Vilken milstolpe!! Det är bara att gratulera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Grattis Örjan 😃 Vilken milstolpe i bygg fasen 😉 Det blir att åka till våren med det tempot 😃 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Underbart - Grattis i massor!! Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Expansionskärlet sitter för lågt. När jag provkört sa kastar den ut kylarvätsla när den blir varm Beror på att jag måste fylla expansionskärlet för mycket för att få nivå ovanför motorns högsta punkt insuget). Finns för lite utrymme kvar att expandera i Har gjort ett nytt fäste för huven för att rymma en högre placering Fick avveckla de stilenliga fästen som jag säkert lagt 10 immar på. Här bör locket hamna mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Hur stor volym har expansions kärlet? Man får tänka på att dessa bilar rymmer mycket kylvatten som vill expandera när det blir varmt,jag tror att jag ligger runt 2 liters volym ca på mitt kärl. PH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Tror jag mätte till 2,4 liter Men jag har ca 20 liter vatten totalt i systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Av någon outgrundlig anledening har jag inbillat mig att bakhuven är bättre än andra plastdelar på bilen. Blev därför överraskad när jag gjorde några varv och fick upp ögona för att höger och vänster (som vanligt) inte var lika. Skiljer ca 20 mm på hjulhusets kant. Den vänstra behöver dras ner motsvarande. Bara att hugga in Gjorde en "passare" för att få lite hjälp med uppmätningen Förklarande cirklar mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Provmonterade dörrlist och dörren fick en helt annan stabilitet efter det. Mycket positivt Listen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Kanten på huven buktade uppåt och när man tryckte ner den så ändrades formen på sidan bakom framhjulet. Kapade upp och formade om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Så var det hjulhuset vänster bak Gjorde en plåtform som utgick från formen på höger sida och plastade med 2 lager väv för att kunna bygga vidare med minste ett lager på in¨och utsidan Fäste den sedan med glasfiberspackel på rätt avstånd från hjälplinjerna mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 11, 2013 Author Share Posted November 11, 2013 Så här blev det med anslutningar från öppningarna och luften in. Nu kan man koppla av och på slangar genom att ta bort lillhuven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 11, 2013 Author Share Posted November 11, 2013 Hittade dessa för MC på Biltema. Är bara 110 mm och ger därför lite mer utrymme. En annan fördel var att det ingick parkeringsljus i halvljusdelen. Blir ingen användning av helljusdeln så då blir kostnaden si så där. Byggde fästen för ingjutning Punktade fast fästöron på lysenas framdel Fästplattan fastplastad och hålet uppfräst Med framdelen och reflektorn på plats på plats Framifrån (obs att huven ligger upp och ner) mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Det ser lite mysko ut med reflektorn vriden på det sättet. Har du kollat ljusbilden innan du gör det permanent? Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Håller med Henrik ,det ser ut som att lampan/reflektorn sitter lite vriden ,dubbelchecka innan slutmonteringen. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Tackar för synpunkten. Min text borde ha varit mer uttömmande. Det är helljusreflektorn som sitter i på bilden bara för att kolla fästena. Reflektorn är vridbar. Den sitter med 3 små sinnrikt bockade trådar av fjäderstål. Jag nöter på helljusreflektorn så får halvljusreflektorn vila och är förhoppningsvis fin och klar när det blir dags. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Det mesta som sker är spackling och slipning, Slipdammet ligger som ett täcke i garaget. Finns kvar att göra men sakta och säkert går det åt rätt håll. Bakhuven ska lyftas i bakkant och det fattas lite plast i bakkant på dörrlocket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Det tar emot mindre att gå till garaget när man ska göra annat än slipa, spackla och plasta Har fått på plats en blinkers. Blir inte lätt att byta glödlampa men det sägs att man måste till verkstan för att byta på nya bilar. Det ska in friskluft till kupén. Ha gjort ett don med spjäll. Ska kompletteras med en stos under/bakom spjället för den upvärmda luften. Så småningom ska luften ut och planen är att göra en oppning i bakant på taket med gälar. En inte ovanlig lösning för Mark II:or. Återkommer till plasten. Den högra stolpen i fronten är böjd inåt ca 5mm. Har lagt på motsvarande. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Hä rär bilden på stolpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Man känner onekligen igen sig lite ..... Bra blir det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Du sliter på bra Örjan! Huuuuuu - längtar inte tillbaka till all plast och spackling - det är bara att nöta på. Nice med ventilationen. Kort fråga - hur leder du bort ev. vatten. Har du någon form av uppsamlingsbox med avtappning eller? Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Blir en fälla med dränering i underkant på kanalen. Sen lär det bli något liknande vid frånluften i taket. Dräneringen där borde helst gå mellan ytter och innertak men det är tveksam om det blir tillräcklig fallhöjd och då blir det en slang som ska smygas in i några hörn i kupén. Bra att du tog upp det Henrik. Vilka är dina erfarenheter av regn och din bil. Har du varit ute i något busväder? Eller är det något man undviker i det längsta? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Min erfarenhet är att bilen funkar väldigt bra i regn. Har imte haft något läckage överhuvud taget in i kupen. Det är när jag tvättar bilen som det kan komma in vatten via ventrutorna men i övrigt ingenting. Jag är själv överraskad faktiskt. Kört som längst 10 mil i regn utan några problem. mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Nu finns en fälla för vatten som sas härovan. Kanske hade det gått lika bra med en handduk Fick de gjutna fästena för bakhuven på plats. Har satt en plastrulle med exentriskt hål för att kunna justera höjden. Eftersom det var 10 mm hål svarvade jag ner skallen på M8 bulten och muttern (en delad skarvmutter) för att de skulle passa. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Kanske bättre med en bild som visar när baskhuven är i sitt stängda läge. Av bilden framgår, om än inte urtydligt, att huven är fixerad i höjdled men inte i längsled. I längsled styrs positionen av "Magnus"konerna, hona och hane, som sitter i framkant av huven och tröskeln mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Ser fint ut Örjan! Bra att enkelt kunna ta av huven 🙂 God Jul, /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hej Örjan, jag funderade också ett tag på excenter men lade ned iden då både höjd och längsledd justeras samtidigt. Hur har du kommit runt det? Längsledd i karossfästena och höjd i excentern eller? Jag valde en rörbit istället som lösning men som tyvärr har nackdelen att det blir slammer på ojämn väg trots väldigt lite glapp. Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Om man tittar noga på bilden med fästet så ser man att "rullen" inte är i botten på U:et och det är det som är vitsen, att den inte behöver vara det. Rullen får däremot stöd i höjdled varhelst i U:et den befinner sig. Rullen har något mindre diameter än U:ets bredd, kanske 0,1 mm mindre. Man ska också tänka på att U:et är djupare än ett "vanligt" U. Henrik: Om jag får mått så svarvar jag gärna till plastrullar åt dig och skickar, så får jag också en chans att bju igen lite för de ggr jag fått besöka dig. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Smart Örjan - smart!! Du får gärna svarva ett par rullar åt mig. Jag kollar diameter och mailar dig. Tack!! God Jul Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Blev Dsuz för hela slanten för lkillhuven Någon som gjort eller funderat ut en lösning hur man dränerar denna stora (största) öppning på ett bra sätt? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 25, 2013 Author Share Posted December 25, 2013 Framhuven ska möta något för att täta mot hjulhuset. Byggt en 40 mm kant i 2 mm alu där det så småningom ska läggas en gummilist. Pågår påbyggnad i nederkant på dörrarna. Ena dörren för anda gången 🙄 Slipat fram en "knivsegg"'och plastar mot en plåtremsa och sedan plastning från andra sidan Nytt jobb eftersom kanten på tröskellådan inte velat ligga an mot ramen på ett vettigt sätt. Här blir det ny plast när dörrarna är klara mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Snyggt jobbat Örjan!! Det där med plasten får man ta i omgångar så att man inte tappar intresset 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Gjorde en hållare för "dörrgångjärnet" Det har varit irriterande att göra justering på dörrarnas positionrt när infästningen far hit och ditt Obs att sträckaren sitter i bakant, framför finns inte plats. eftersom dörrens framkant tar denna plats när den är helt öppen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Blivit mycket plastande: Dörrarna Höger tröskellåda Så här mycket stack den upp ca 10 mm och det gick inte att tvinga rätt så kapade ur och gjorde nytt på rätt njvå Inbillar mig nu att plastningen i det stora hela är avklarad. Nu är det mer spackling som gäller mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Vilket arbete Örjan ! Kan bara konstatera att engelska tillverkare av karosser är bättre än svenska dito från västkusten ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Tröskellådan kan föras på leverantörens konto men dörrarna torde föras på mitt då jag kapat eller slipat för mycket i entusiastika stunder Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Bra tempo Örjan! Fin lösning på dörrinfästningen, är länklagren M12? Blir det någon typ av gängstång vertikalt genom dörren och länklagren? Posta gärna några bilder när du monterat dörren. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Ja du är då en sann hårdkörare. Vissa moment är jag glad att jag själv passerat. All heder till dig som orkar ändra all plast. Som en leverantör sa en gång i tiden till mig. Det är ju väldigt roligt att du visar upp fina bilder men du kan väl ta bort dom som visar hur illa plast gjutningen är.. Keep up the good work. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Mackan wrote: Bra tempo Örjan! Fin lösning på dörrinfästningen, är länklagren M12? Blir det någon typ av gängstång vertikalt genom dörren och länklagren? Posta gärna några bilder när du monterat dörren. /M Det är 8 mm lager och M8 gänga. Lite i klenaste laget men större jobb att bygga om eftersom hela fästet i ramen då behöver bytas till grövre. Det är en 8 mm stång som träs ner i lagren. Har spetsat ändan för att låttare få träff på nedre lagret. Mackan: Om du tittar på sid 10 i denna dagbok ser du hur det är gjort i dörren. På bilden nedan ser man en M14 bult som är borrad i centrum för 8 mm:s stången. Förutom att man kan grovjustera höjden med röret i dörren så kan man finjustera med M14 bukten och låsa med låsmutttern. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Fäst upp plåtarna i instrumentbrädan med M5 maskinskruv, försänkt och kullrig. Limmat med spackel fast fästen med svetsad mutter. Ska på ett varv med plast innan det är klart mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Nytt expansionkärl i kartong som omväxling 3,6 liter och botten i nivå med utloppet på insuget bredd 200 höjd 150 djup 120 Har behövt kapa i bakhuven för att det ska få plats. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Blev några lådor till men den vänstra var den som gick till finalen. Det blev visst en fågelholk med hålet på sniskan Slutligen på plats med fästen och dessutom tät. Första expansionskärlet jag gjorde hade 25 porer men detta enbart 4. Har dock sett väldigt många svetsar som är snyggare. Fick ta bort plast för att den skulle få plats Så här såg det ut. obs vänster först och höger med borttaget Huven behöver en förstärkning så plastningens tidevarv är inte över. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.