maric Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 -Nja, jag är ju inte precis på hemmabanan när det gäller CAD. Efter en del trixande (dvs 3 minuters jobb för en som kan) har jag fått fram något som kan liknas vid "brake bells". Nu gäller det bara att hitta någon som vill/kan göra dem. Jag fick ett bra tips av Henrik (Manton Racing) men de fokuserar tydligen helt på att göra spacers numera. Sellholm verkar obehagligt dyra. Någon som vet?? /Mattias Quote
Grantinge_gt40 Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Maric wrote: -Nja, jag är ju inte precis på hemmabanan när det gäller CAD. Efter en del trixande (dvs 3 minuters jobb för en som kan) har jag fått fram något som kan liknas vid "brake bells". Nu gäller det bara att hitta någon som vill/kan göra dem. Jag fick ett bra tips av Henrik (Manton Racing) men de fokuserar tydligen helt på att göra spacers numera. Sellholm verkar obehagligt dyra. Någon som vet?? /Mattias Ser riktigt bra ut Mattias! Jag gillar koppar looken 😆 Det bästa är om du försöker hitta en lokal firma som kan göra det vid sidan om. Quote
maric Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 -Tack Peter! (Koppar leder ju värme bra... 😕 ) /Mattias Quote
maric Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 -Skrämmande hur långsamt det går här! CAD:en på bromsnaven skulle ju omsättas till hårdvara och det visade sig att det inte var tvärenkelt att hitta någon som kunde göra detta i rätt material för vettiga pengar. När jag börjat bli immun mot priserna hos diverse firmor i Sverige så tänkte jag “hur mycket värre kan det bli” och kontaktade BG Developments som bla tillhandahåller FIA-godkända bromsar till GT40 och T70. När offerten kom kunde jag, inte så lite förvånad, konstatera att priset slog det mesta (på rätt håll). Firman har ett track record som gör att man inte behöver tvivla på kvaliteten. Jag kan inte annat än rekommendera BG. De är trevliga och de gör bra grejor, möjligen gick det inte extrem fort men det verkar ju inte vara ett problem för mig… En kul detalj som jag inte ens märkte från början var att de laser-etsat en märkning på varje nav. Quote
maric Posted November 5, 2015 Author Posted November 5, 2015 Monterade! (-Ja, jag vet att det är en vänster-skiva som sitter på höger sida…) Jag hade planerat för gängade nav och borrade bultskallar med lås-wire, men BG Develoments avrådde från detta. Istället blev det vanliga 12.9 bultar med ”Staytite” muttrar. Mina spinners har medfört en hel del strul. De jag fick från Vintage Wheels hade en tämligen ”lös” passform på hubbarna. Efter mycket kännande och skruvande fick jag kalla fötter. Har man bara en hjulbult, som dessutom är av aluminium, så är det ganska bra om den sitter kvar… När jag mätte upp gängorna visade det sig att hubbarna var något mindre än originalets 2 21/64”, medan muttrarna var aningen större = dålig kombination. Lösningen blev att köpa ogängade smidda ämnen från Vintage Wheels. Nu passar allt som en smäck! /Mattias Quote
maric Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Varje gång man åker över Atlanten så "måste" man ju fylla upp bagaget på hemvägen. Denna gång blev det delar till avgassystemet. -Platsar fint på skrivbordet så länge... Quote
Dan Andersson Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Elegant.. En bra start 🙂 .. kör på Quote
Csgt40 Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Snyggt jobbat Matias God jul och gott nytt GT40 år 2016 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.