Starhonk Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 Jättesnyggt Peter. ( som vanligt ) Vad för färg använde du? Jag körde Lexanfärg för RC bilar men jag fick lite problem med kryp under tejpen. Vet inte ifall det berodde på att det var en Latexfärg eller om det var kass tejp. Det skulle dock vara proffstejp som går att böja. Vad värmde du nu med - gassvetssen eller? Jag prövade med gasol på lite överbliven Lexan men det funkade inte - det tenderade bli missfärgningar och dylikt. Har dock inte prövat med gassvetsen ännu. Mvh Henrik Quote
Csgt40 Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Hej Peter. Kannon bra jobbat det blir lika snyggt som vanligt. Vilken fart och aktivitet det är hos dig 😉 /Christer.S Quote
heralue Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Kanon Peter ! Ser ju ut som du kan få lite tid över till hösten och komma ner till Småland och hjälpa till lite ....... Quote
Örjan Brattberg Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Bara att instämma. Som vanligt högsta nivå mvh Örjan Quote
hoffman_gt40 Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Tack för positive response! Jag kommer att prova en sak som kan vara av intresse för alla byggare oavsett fabrikat,jag ska prova att lägga på film på rutorna ,en typ av film som andväns som inbrottsskydd/uv-ljus stopp, har provat detta på vår bruksbil för strålkastarna (plastglas) 6000 mil utan att det blivit repigt av tvättar och stenskott. Men jag ska prata med han som jobbar med detta om det finns några hinder eller nackdelar. En annan positiv effekt blir att det blir en dubbel laminering som elliminerar splitterrisken vid en crash. Jag återkommer med info. Mvh Peter Quote
Csgt40 Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Hej peter. Bra information. Det tog vi upp med SFRO under byggträffen! SFRO skulle titta på den lösningen om jag inte kommer ihåg helt fel. Har haft det på att kolla upp listan länge 😉 Men jag har ju en bit kvar dit ännu. Här är en länk med bra pris om man är i det stadiet 😉 http://www.trendab.se/splitterfilm-4m-p-937-c-187.aspx MVH Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Har jobbat lite med min senaste motor till gt.n det blir en 331 med eagel vev och stakar med JE kolvar. Blocket är ett marin block som blev skrot när vatten kom in via limporna ,men det gör inget för mig då det ändå skulle borras 030" Quote
hoffman_gt40 Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Man kan se att man får ta ut lite för vevstaksbultarna längst ner på cylindern,det blir säkert mer på en 347,a Quote
Starhonk Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 hoffman wrote: Har jobbat lite med min senaste motor till gt.n det blir en 331 med eagel vev och stakar med JE kolvar. Blocket är ett marin block som blev skrot när vatten kom in via limporna ,men det gör inget för mig då det ändå skulle borras 030" För mig som är ny på USA grejor - vad är det för skillnad på ett marinblock och ett vanligt block? Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 i det här fallet är det ingen skillnad på marinblock,cheva har om jag inte missminner mig på bigblock marinblock siamesgjutna cyllindrar (ihopgjutna)för att få stadigare bottendelar. Men denna är som en bilmotor mig veterligt,fördelen är att man kan få ett block gratis och sen fylla upp det med godis istället för att köpa komplett motor för att sen bara andvända blocket. Mvh Peter Quote
Örjan Brattberg Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 Alltid lika roligt och intressant att se motorbyggen och höra motorbyggares kommentarer. Vad har du för effektuttag i åtanke? Antar att det är rätt mycke så enföljdfråga blir vad du ska ha eller redan har för växellåda? mvh Örjan Quote
hoffman_gt40 Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 I reggpapprena kommer det att stå 225 hk ,så det måste vara däromkring 😃 . Lådan blir en 5 vxl audi a6 låda den är inte så lång och 5 växlar räcker för mig att rota runt bland. Den kommer nog att hålla då den har hållit för winkler som kört bana med 4-500 hk Mvh Peter Quote
Starhonk Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Ja det är jätteintressant att följa ett motorbygge och hur man tänker och resonerar. Jag antar att du gjort rent blocket då jag ser att du målat det invändigt. Har för mig att det finns en specialfärg för detta - inte sant? Glyco nånting eller? Vad för typ av ( gjutna, hyperoutic eller smidda ) kolvar har du använt och vilket kompförhållande kommer du att ha och ha? Kompet måste väl matchas med den kam man väljer och vilket överlapp den har. Här vet jag egentligen inte hur man matchar dessa två variabler mot varandra. Det borde finnas en tabell tillgänglig eller beräkningsformel. Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Det ligger ett antal timmar bakom rengöring och målning av blocket och färgen heter glyptal och är något jänkarna kört med länge,grym vidhäftning och flagar aldrig. Jag kör med smidda JE kolvar dom är min personliga favorit ruggig finish och precision. Kam axel finns det nog ingen tabel/formel för utan för mig har det varit att plugga och prova olika alternativ genom åren. Vad vill man ha för karaktär ,marginaler och andvändningsområde, det är många parametrar att ta hänsyn till. Jag kör 10:1 i komp man behöver inte 12-13 i komp som man körde förr och då kan man fortfarande köra på handelssoppa. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 hoffman wrote: Det ligger ett antal timmar bakom rengöring och målning av blocket och färgen heter glyptal och är något jänkarna kört med länge,grym vidhäftning och flagar aldrig. Jag kör med smidda JE kolvar dom är min personliga favorit ruggig finish och precision. Kam axel finns det nog ingen tabel/formel för utan för mig har det varit att plugga och prova olika alternativ genom åren. Vad vill man ha för karaktär ,marginaler och andvändningsområde, det är många parametrar att ta hänsyn till. Jag kör 10:1 i komp man behöver inte 12-13 i komp som man körde förr och då kan man fortfarande köra på handelssoppa. Mvh Peter Toppen - tack. Är det 58cc du kör då eller? Vet du hur mycket cc kolvtoppen tar? Behöver du notcha dessa extra för AFR topparna? Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted April 29, 2011 Author Posted April 29, 2011 Nu har våren kommit till stockholm! Har tagit en liten paus i byggandet och ett byta kök projekt har dragit igång. Men så fort nya bakre upprigths dyker upp så kör jag gasen i botten igen. Jag hade bilen ute i helgen i solen,det kändes inte helt fel,kanske Le Mans 2012 ,vad säger ni ,nån som hakar på? Mvh Peter Quote
Grantinge_gt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Jag kan nog tänka mig att hänga med men då blir det nog med "Flinta bil" för min del 😆 Jag har fortfarande en bit på väg. Quote
heralue Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Le Mans låter fint ! Hoppas mycket på sommaren 2012. Härlig bild Peter !! Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Snyggt jobbat Peter. Hoppas man hinner med dig till Le Mans 2012 ligger på MAX justnu men det är en lång väg och du ska ha beröm för ditt bygge kannon bra jobbat 😃 😃 😃 MVH Christer.S Quote
Hansol Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Anonymous wrote: Krängningshämmaren jag har andvänt är från olle lindskog och riktigt fina grejor fem fasta lägen att avdvända sig av på de 90 grader som man kan ljustera knivarna på. Olle erbjuder ett bättre pris till gt40 byggare så jag lovade att göra lite reklam här,jag kommer tillbaks med hur man kan komma i kontakt med honom. Men det är riktigt fina grejor. Vad har du använt för väggtjocklek på rör till krängningshämmaren, är det ju tjockare desto bättre ? mvh Peter Quote
hoffman_gt40 Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 Njae! Så enkelt va det inte ,tjockleken har betydelse 3mm va det på mitt rör men kolla med olle vad han tycker det fick inte vara för stummt heller men jag kommer inte riktigt ihåg varför. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 hoffman wrote: Njae! Så enkelt va det inte ,tjockleken har betydelse 3mm va det på mitt rör men kolla med olle vad han tycker det fick inte vara för stummt heller men jag kommer inte riktigt ihåg varför. Mvh Peter Kan det vara så att kraften ska fångas upp av röret istället för ett allt för stumt rör som till följd blir att kniven tar stryk istället ? Men tack för infon ang tjockleken nu vet jag bättre . Quote
hoffman_gt40 Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 håller på att starta upp lite mjukt inför hösten. Lite motorfix så att moroten ska bli klar snart. topparna ska på plats,AFR 205 58 cc blir det. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Nu blir det sådär jobbigt igen Peter! Du får sluta med sånt här - nu måste jag förutom insugsdiskussionen få min fru att förstå att AFR toppar är mycket bättre än ett växthus! Det där blir kanon AFR flödar ju riktigt bra över hela registret. De kör med 5 vinklar på ventilslipningen och de gör en del onekligen för flödet. Sen är ju de väldigt smutta i övrigt och man får mycket toppar för pengarna. Är själv sugen på ett par 185or utan smogventil. Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Jag demonterade lagerbanor från främre GOX upprigths för att montera i nya bakre "godkända" upprigths. Det va inga problem ,lägg bara upprigths på en kokplatta och slå på efter nånn minut "pling" lagret trillar ut så fint som det gör vid en presspassning på ett par hundradelar. Om man inte borrat för stoppskruvar som Göran rekomenderar förstås. Ja nu kommer det att bli bra. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted September 27, 2011 Posted September 27, 2011 hoffman wrote: Jag demonterade lagerbanor från främre GOX upprigths för att montera i nya bakre "godkända" upprigths. Det va inga problem ,lägg bara upprigths på en kokplatta och slå på efter nånn minut "pling" lagret trillar ut så fint som det gör vid en presspassning på ett par hundradelar. Om man inte borrat för stoppskruvar som Göran rekomenderar förstås. Ja nu kommer det att bli bra. Mvh Peter Japp -det står beskrivet i bygghandboken från GOX 😆 Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted October 29, 2011 Author Posted October 29, 2011 Då va min motor klar till gt.n ,det här är den tredje motorn som jag gjort i ordning sen jag började bygget,hoppas att det blir den sista. Mvh Peter H Quote
Starhonk Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Vissa jobbar i teorin, andra gör faktiskt saker! mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Ser fin ut. Är nybörjare på amerikanska V8:or så du får gärna förklara för en okunnig 😊 vad man ser i fronten på motorn. Och kanske vad man inte ser. 😕 Är det en elektrisk vattenpump eller..? mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Det blir nog minst en till Peter. 😉 😉 Snyggt jobbat 😃 /Christer.S Quote
Csgt40 Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 Dax för uppdateringar Peter 😉 Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 Hallå och Got Nytt år alla glada GT40 fans! Efter en tids inspirations torka har lusten och gnistan kommit tillbaks. i mellandagarna har elsystemet i stort set slutförts i chassiet det är 90 % av jobbet, det i huvarna är bara lite finlir. Nu blinkar det och lyser och tutar, pumpar surrar och allt verkar funka. Har lite meck med torkaren kvar. Nu kommer det fler uppdateringar framöver . Mvh Peter H Quote
Starhonk Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Kul, men kom igen nu - en liten filmsnutt vill vi se allt;-) God fortsättning Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted January 2, 2012 Author Posted January 2, 2012 Nja, film vet jag inte det får bli foton ,så spännande är det inte änn. Torkarna löste sig i dag till en trevlig lösning, det blev en sexiotals lösning två hastigheter med parkering ,dock ej intervall. strömbrytaren är en Lucas två läges och torkarmotor är en golf tror det va runt 88-89 jag kopplade ihop grön och grönsvart kabel till första hastigheten ,gulgrön kabel hastighet två, svartvit kabel ligger det spänning på konstant för återgång till parkeringsläget. Vill man ha intervall får man jobba med ett relä och en massa konstiga kopplingar. Mvh Peter H Quote
Grantinge_gt40 Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Det är lugnt Peter, vi kommer bara att köra när solen skiner 😆 Quote
hoffman_gt40 Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Ännu en lite detalj klar,nu skruvar vi upp tempot Christer! Dom som har motorfästen modell orginal (som är en piss lösning) behöver en övre plåt som styvar upp fästbulten den är nu klar. Göran har lovat mig den sen 2006 men jag har insett att någon sådan aldrig kommer att levereras så det blev till att göra ett par själv. Quote
hoffman_gt40 Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 I övrigt står moroten klar för montering i chassie för att kunna tillverka avgassystem,har lite ideer där,men det återkommer jag till senare. Mvh Peter H Quote
Örjan Brattberg Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 hoffman wrote: Ännu en lite detalj klar,nu skruvar vi upp tempot Christer! Dom som har motorfästen modell orginal (som är en piss lösning) behöver en övre plåt som styvar upp fästbulten den är nu klar. Göran har lovat mig den sen 2006 men jag har insett att någon sådan aldrig kommer att levereras så det blev till att göra ett par själv. Skitfina. Ser nästan ut som de är pressade men kanske har du vikit kanter och svetsat ihop hörnen? mvh Örjan Quote
hoffman_gt40 Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Jag har vikt långsidorna knäckt vinkeln sen har jag klippt tunna remsor som är tiggade det är gjort i rostfritt och sist blästrat. Allt för en orginal look . Mvh Peter H Quote
Starhonk Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Jättefint jobb Peter. Ambitiöst som vanligt! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted January 18, 2012 Author Posted January 18, 2012 I kväll kom jag till en milstolpe i bygget ,instrumentbrädan monterades i bilen förhoppningsvis för gott . Den går att plocka ut men det är lite meckigt. All el fungerar som det ska. Måste även berömma värmepaketet från folka caravell, riktigt bra defroster (tre lägen) flåsar på riktigt bra. Quote
hoffman_gt40 Posted January 18, 2012 Author Posted January 18, 2012 Så här passade inte brädan/högerdörr från början. Jag har fått göra om höger dörr två gånger. Quote
hoffman_gt40 Posted January 18, 2012 Author Posted January 18, 2012 En liten detalj jag kan tipsa om är ett fotstöd för vä fot vid kopplingen. Det har jag saknat på tidigare byggen. Quote
hoffman_gt40 Posted January 18, 2012 Author Posted January 18, 2012 En bild på brädan i bilen med tändning påslagen. Quote
hoffman_gt40 Posted January 18, 2012 Author Posted January 18, 2012 även i motorummet börjar det bli klart med allt,och snart glider motorn i och avgassystem ska snickras till. Quote
Grantinge_gt40 Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Härligt Peter!! Nu är det inte långt kvar 😆 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.