Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jättesnyggt Peter. ( som vanligt )

Vad för färg använde du? Jag körde Lexanfärg för RC bilar men jag fick lite problem med kryp under tejpen. Vet inte ifall det berodde på att det var en Latexfärg eller om det var kass tejp. Det skulle dock vara proffstejp som går att böja.

Vad värmde du nu med - gassvetssen eller?

Jag prövade med gasol på lite överbliven Lexan men det funkade inte - det tenderade bli missfärgningar och dylikt. Har dock inte prövat med gassvetsen ännu.

Mvh
Henrik

Posted

Hej Peter.
Kannon bra jobbat det blir lika snyggt som vanligt.
Vilken fart och aktivitet det är hos dig 😉

/Christer.S

Posted

Kanon Peter !
Ser ju ut som du kan få lite tid över till hösten och komma ner till Småland och hjälpa till lite .......

Posted

Tack för positive response!
Jag kommer att prova en sak som kan vara av intresse för alla byggare oavsett fabrikat,jag ska prova att lägga på film på rutorna ,en typ av film som andväns som inbrottsskydd/uv-ljus stopp, har provat detta på vår bruksbil för strålkastarna (plastglas) 6000 mil utan att det blivit repigt av tvättar och stenskott.
Men jag ska prata med han som jobbar med detta om det finns några hinder eller nackdelar.
En annan positiv effekt blir att det blir en dubbel laminering som elliminerar splitterrisken vid en crash.
Jag återkommer med info.
Mvh Peter

  • 2 weeks later...
Posted

Har jobbat lite med min senaste motor till gt.n det blir en 331 med eagel vev och stakar med JE kolvar.
Blocket är ett marin block som blev skrot när vatten kom in via limporna ,men det gör inget för mig då det ändå skulle borras 030"



Posted
hoffman wrote:
Har jobbat lite med min senaste motor till gt.n det blir en 331 med eagel vev och stakar med JE kolvar.
Blocket är ett marin block som blev skrot när vatten kom in via limporna ,men det gör inget för mig då det ändå skulle borras 030"




För mig som är ny på USA grejor - vad är det för skillnad på ett marinblock och ett vanligt block?

Mvh
Henrik
Posted

i det här fallet är det ingen skillnad på marinblock,cheva har om jag inte missminner mig på bigblock marinblock siamesgjutna cyllindrar (ihopgjutna)för att få stadigare bottendelar.
Men denna är som en bilmotor mig veterligt,fördelen är att man kan få ett block gratis och sen fylla upp det med godis istället för att köpa komplett motor för att sen bara andvända blocket.
Mvh Peter

Posted

Alltid lika roligt och intressant att se motorbyggen och höra motorbyggares kommentarer.
Vad har du för effektuttag i åtanke?
Antar att det är rätt mycke så enföljdfråga blir vad du ska ha eller redan har för växellåda?
mvh
Örjan

Posted

I reggpapprena kommer det att stå 225 hk ,så det måste vara däromkring 😃 .
Lådan blir en 5 vxl audi a6 låda den är inte så lång och 5 växlar räcker för mig att rota runt bland.
Den kommer nog att hålla då den har hållit för winkler som kört bana med 4-500 hk
Mvh Peter

Posted

Ja det är jätteintressant att följa ett motorbygge och hur man tänker och resonerar. Jag antar att du gjort rent blocket då jag ser att du målat det invändigt. Har för mig att det finns en specialfärg för detta - inte sant? Glyco nånting eller?

Vad för typ av ( gjutna, hyperoutic eller smidda ) kolvar har du använt och vilket kompförhållande kommer du att ha och ha? Kompet måste väl matchas med den kam man väljer och vilket överlapp den har. Här vet jag egentligen inte hur man matchar dessa två variabler mot varandra. Det borde finnas en tabell tillgänglig eller beräkningsformel.

Mvh
Henrik

Posted

Det ligger ett antal timmar bakom rengöring och målning av blocket och färgen heter glyptal och är något jänkarna kört med länge,grym vidhäftning och flagar aldrig.
Jag kör med smidda JE kolvar dom är min personliga favorit ruggig finish och precision.
Kam axel finns det nog ingen tabel/formel för utan för mig har det varit att plugga och prova olika alternativ genom åren.
Vad vill man ha för karaktär ,marginaler och andvändningsområde, det är många parametrar att ta hänsyn till.
Jag kör 10:1 i komp man behöver inte 12-13 i komp som man körde förr och då kan man fortfarande köra på handelssoppa.
Mvh Peter

Posted
hoffman wrote:
Det ligger ett antal timmar bakom rengöring och målning av blocket och färgen heter glyptal och är något jänkarna kört med länge,grym vidhäftning och flagar aldrig.
Jag kör med smidda JE kolvar dom är min personliga favorit ruggig finish och precision.
Kam axel finns det nog ingen tabel/formel för utan för mig har det varit att plugga och prova olika alternativ genom åren.
Vad vill man ha för karaktär ,marginaler och andvändningsområde, det är många parametrar att ta hänsyn till.
Jag kör 10:1 i komp man behöver inte 12-13 i komp som man körde förr och då kan man fortfarande köra på handelssoppa.
Mvh Peter


Toppen - tack. Är det 58cc du kör då eller? Vet du hur mycket cc kolvtoppen tar? Behöver du notcha dessa extra för AFR topparna?

Mvh
Henrik
  • 3 weeks later...
Posted

Nu har våren kommit till stockholm!
Har tagit en liten paus i byggandet och ett byta kök projekt har dragit igång.
Men så fort nya bakre upprigths dyker upp så kör jag gasen i botten igen.
Jag hade bilen ute i helgen i solen,det kändes inte helt fel,kanske Le Mans 2012 ,vad säger ni ,nån som hakar på?
Mvh Peter

Posted

Snyggt jobbat Peter.
Hoppas man hinner med dig till Le Mans 2012
ligger på MAX justnu men det är en lång väg och du ska ha beröm för ditt bygge kannon bra jobbat 😃 😃 😃

MVH
Christer.S

Posted
Anonymous wrote:
Krängningshämmaren jag har andvänt är från olle lindskog och riktigt fina grejor fem fasta lägen att avdvända sig av på de 90 grader som man kan ljustera knivarna på.
Olle erbjuder ett bättre pris till gt40 byggare så jag lovade att göra lite reklam här,jag kommer tillbaks med hur man kan komma i kontakt med honom.
Men det är riktigt fina grejor.


Vad har du använt för väggtjocklek på rör till krängningshämmaren,
är det ju tjockare desto bättre ?

mvh Peter
Posted

Njae!
Så enkelt va det inte ,tjockleken har betydelse 3mm va det på mitt rör men kolla med olle vad han tycker det fick inte vara för stummt heller men jag kommer inte riktigt ihåg varför.
Mvh Peter

Posted
hoffman wrote:
Njae!
Så enkelt va det inte ,tjockleken har betydelse 3mm va det på mitt rör men kolla med olle vad han tycker det fick inte vara för stummt heller men jag kommer inte riktigt ihåg varför.
Mvh Peter


Kan det vara så att kraften ska fångas upp av röret istället för ett
allt för stumt rör som till följd blir att kniven tar stryk istället ?

Men tack för infon ang tjockleken nu vet jag bättre .
  • 4 months later...
Posted

Nu blir det sådär jobbigt igen Peter!

Du får sluta med sånt här - nu måste jag förutom insugsdiskussionen få min fru att förstå att AFR toppar är mycket bättre än ett växthus!

Det där blir kanon AFR flödar ju riktigt bra över hela registret. De kör med 5 vinklar på ventilslipningen och de gör en del onekligen för flödet. Sen är ju de väldigt smutta i övrigt och man får mycket toppar för pengarna. Är själv sugen på ett par 185or utan smogventil.


Mvh
Henrik

  • 2 weeks later...
Posted

Jag demonterade lagerbanor från främre GOX upprigths för att montera i nya bakre "godkända" upprigths.
Det va inga problem ,lägg bara upprigths på en kokplatta och slå på efter nånn minut "pling" lagret trillar ut så fint som det gör vid en presspassning på ett par hundradelar.
Om man inte borrat för stoppskruvar som Göran rekomenderar förstås.
Ja nu kommer det att bli bra.
Mvh Peter

Posted
hoffman wrote:
Jag demonterade lagerbanor från främre GOX upprigths för att montera i nya bakre "godkända" upprigths.
Det va inga problem ,lägg bara upprigths på en kokplatta och slå på efter nånn minut "pling" lagret trillar ut så fint som det gör vid en presspassning på ett par hundradelar.
Om man inte borrat för stoppskruvar som Göran rekomenderar förstås.
Ja nu kommer det att bli bra.
Mvh Peter


Japp -det står beskrivet i bygghandboken från GOX 😆

Mvh
Henrik
  • 1 month later...
Posted

Ser fin ut.
Är nybörjare på amerikanska V8:or så du får gärna förklara för en okunnig 😊 vad man ser i fronten på motorn.
Och kanske vad man inte ser. 😕
Är det en elektrisk vattenpump eller..?
mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Hallå och Got Nytt år alla glada GT40 fans!

Efter en tids inspirations torka har lusten och gnistan kommit tillbaks.
i mellandagarna har elsystemet i stort set slutförts i chassiet det är 90 % av jobbet, det i huvarna är bara lite finlir.
Nu blinkar det och lyser och tutar, pumpar surrar och allt verkar funka.
Har lite meck med torkaren kvar.
Nu kommer det fler uppdateringar framöver .
Mvh Peter H

Posted

Nja, film vet jag inte det får bli foton ,så spännande är det inte änn.

Torkarna löste sig i dag till en trevlig lösning, det blev en sexiotals lösning två hastigheter med parkering ,dock ej intervall.

strömbrytaren är en Lucas två läges och torkarmotor är en golf tror det va runt 88-89 jag kopplade ihop grön och grönsvart kabel till första hastigheten ,gulgrön kabel hastighet två, svartvit kabel ligger det spänning på konstant för återgång till parkeringsläget.
Vill man ha intervall får man jobba med ett relä och en massa konstiga kopplingar.
Mvh Peter H

Posted

Ännu en lite detalj klar,nu skruvar vi upp tempot Christer!
Dom som har motorfästen modell orginal (som är en piss lösning)
behöver en övre plåt som styvar upp fästbulten den är nu klar.

Göran har lovat mig den sen 2006 men jag har insett att någon sådan aldrig kommer att levereras så det blev till att göra ett par själv.

Posted
hoffman wrote:
Ännu en lite detalj klar,nu skruvar vi upp tempot Christer!
Dom som har motorfästen modell orginal (som är en piss lösning)
behöver en övre plåt som styvar upp fästbulten den är nu klar.

Göran har lovat mig den sen 2006 men jag har insett att någon sådan aldrig kommer att levereras så det blev till att göra ett par själv.


Skitfina.
Ser nästan ut som de är pressade men kanske har du vikit kanter och svetsat ihop hörnen?
mvh
Örjan
  • 2 weeks later...
Posted

I kväll kom jag till en milstolpe i bygget ,instrumentbrädan monterades i bilen förhoppningsvis för gott .
Den går att plocka ut men det är lite meckigt.
All el fungerar som det ska.
Måste även berömma värmepaketet från folka caravell, riktigt bra defroster (tre lägen) flåsar på riktigt bra.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...