Starhonk Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 gt40 wrote: Härligt ! När blir det registrering ??? Skulle tro att det tar någon vecka för SFRO och sedan skall pappren in till Transportstyrelsen som skall handlägga och sen är det att beställa tid för besiktning som brukar ta ett par veckor på sig för att skaka fram en tid. Summa summarum 4 veckor skulle jag tro är minimum för att ha gjort regebesiktning och sedan är det väl ett par dagar innan man får skyltarna. Midsommar var mitt mål men det är tveksamt. Snarare mitten av Juli skulle jag tro är mer realistiskt med tanke på att Murphy brukar dyka upp. Mvh Henrik Quote
Csgt40 Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Stort grattis Henrik. Då håller jag tummarna att allt flyter på så du får köra till midsommar 😃 MVH Christer.S Quote
Starhonk Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 Håller på med finlir och det blev lite jobb i svarven 🙂 Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted June 26, 2011 Posted June 26, 2011 Snyggt Henrik. Till rattcentrum antar jag. Vad hade du för svarvstål för att få till det röda och blå? mvh Örjan Quote
Starhonk Posted July 14, 2011 Author Posted July 14, 2011 Sex års jobb med GTn och många veckors kö på bilprovningen - vad händer? - Jo jag är duktig och tar ur tändningsnyckeln igår kväll för stöldrisken. Idag glömde jag den hemma och upptäckte det i Sunne.... Då var denna säsong körd då det knappt finns några tider att uppbringa hos SBP, tidigast 5:e september. Hur klantig får man bli egentligen? Nu går jag och gräver ner mig ett tag! Quote
PA_gt40 Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Jag lider med dig.... Så j...a typiskt! Det är bara att bryta ihop och komma igen! //PA Quote
Örjan Brattberg Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Känner med dig Henrik. Nyckeln är nog inget man sätter upp på "komihåg"-listan inför besiktning. Men vi andra kommer säkert att ha med nyckeln men glömma något annat den dag i framtiden när det blir aktuellt. mvh Örjan Quote
heralue Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Jag kan nog fixa tid vecka 30. Ring mej Henrik på nummer 0705544311 Quote
Starhonk Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Hej, Nu pysslar jag med att måla rutor och täckglas. Jag har gjort enligt följande: 1. Ritat stödlinje 15mm in på UTSIDAN 2. Maskerat med eltejp ( funkar väldigt bra utan större kryp -tack Hoffman ) på INSIDAN. Viktigt att inte sträcka tejpen då den annars tenderar att krympa och röra på sig, speciellt i kurvorna. 3. Målade med Lexanfärg för modellbilar. Detta är gjort med pensel och det var smidigt att jobba med. Lite maskering och inget ryk samt att det gick att måla kanten på glaset på ett snyggt sätt. Jag målade två lager. Färgen är vattenbaserad. ( latex tror jag ) 4. Jag plockade maskeringen när det var nästan tort. Vågade inte vänta tills det var heltorrt - detta är alltid svårt att veta från färg till färg när man skall plocka maskeringen... Mvh Henrik Quote
Grantinge_gt40 Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 Ser riktigt bra ut Henrik!! Tack också för tipsen men det lär ju dröja ett tag innan man är där 😆 Quote
Dan Andersson Posted July 24, 2011 Posted July 24, 2011 Ser ju riktigt prydligt ut. Ser att man får börja jobba själv.. Lycka till Dan Quote
Starhonk Posted July 24, 2011 Author Posted July 24, 2011 Nu är alla rutor och täckglas på plats. Det som återstår nu är att slipa in ventilationsrutan i sidorutan. Detta blir nog lite pilligt då man vill ha det så tight som möjligt. Sen är det detta med att ha en bra vädertätning på denna. Original så verkar det inte ha funnits och jag har kikat på bilder från olika bilar och de flesta verkar sakna tätning. Dock så vill jag ha någon form av tätning här. En idé är att limma en ram på insidan som man monterar en list på som rutan sluter tätt emot. ( rutan ligger alltså flush i hålet på sidorutan ). En annan idé skulla kunna vara om man fräste ett fint spår i kanten på rutan och monterade en list i denna. Det sistnämnda hade nog varit det snyggaste och elegantaste alternativet. Fler förslag tas gärna emot då det ibland är svårt när man står själv i garaget. Nu blir det dock paus denna vecka då det blir några dagar i Paris med frugan. Tänkte att jag skulle hinna med och kika på Ralph Laurens bilsamling som står utställd för tillfället invid Louvren. Vem vet - kanske en GT40 finns där? Kameran är laddad! Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 På fredag gör jag nytt försök att regbesiktiga. Tar med mig dubbla tändningsnycklar denna gång....... -Tack Micke för att du fixade en tid. Nu är jag bara skitnervös för att jag skall fucka up något annat. Återkommer med rapport! Mvh Henrik Quote
Csgt40 Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 Jag håller tummarna och önskar dig lycka till 😃 😃 😃 / Christer.S Quote
heralue Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Jag kunde inte vänta med informationen ! Ikväll har vi alla GT40 byggare skäl att fira !!!! Återigen GRATTIS Henrik !!!! Quote
Wiberg87_gt40 Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 gt40 wrote: Kan kunde inte vänta med informationen ! Ikväll har vi alla GT40 byggare skäl att fira !!!! Återigen GRATTIS Henrik !!!! Jaså, äntligen! Grattis Henrik! 😃 Quote
Csgt40 Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Stort grattis Henrik 🙂 😃 😃 😃 😃 Bevisligen kan man efter många år av ombyggnationer av alla brister få en GOX genom besiktningen. Kannon kul 😃 Nu är det bara för oss andra att falla in i ledet. MVH Christer.S 😃 Quote
Hansol Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Härligt ... Stort Grattis och hoppas du får många sköna mil nu !!! Quote
Starhonk Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 CUS 463 har fötts! Det är ungefär så det känns efter 77 månaders byggande men nu är den reggad och klar. När besiktningsmannen sa "nu är det klart" så kändes det ungefär som när man fick körkortet. En stor stor kvarnsten lossnade och jag är väldigt glad och lättad. Det blev blankt papper utan anmärkningar. Han frågad dock om mina framblinkers om jag skulle plocka av dem när jag kom hem men jag sa att "det kan jag inte kommentera" 🙂 . Ni ser nog de fulaste framblinkers ni sett på en GT nedan- 😃 😃 Återigen - stort tack till alla som bidragit med hejarop och fiffiga lösningar. Ett forum som detta är ovärdeligt när man bygger bil och står hemma i garaget och behöver bolla. Alla bilar som byggs nu och framöver kommer att bli bara bättre och bättre tack vare forumet. Nu tar det väl det några dagar innan man får plåtarna och under tiden så skall Länsförsäkringar hit och kika på bilen för försäkringen. Sen blir det ut att brumma på behörigt boseringsavstånd 😆 Till sist - tack Micke för att du fixade tiden. Det räddade denna säsong och alla ansträngningar som gjorts under våren och sommaren för att jag skall kunna åka i år!! Nästa gång jag kommer är det utan dragbil! Quote
Örjan Brattberg Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Grattis Henrik Måste kännas bra Örjan Quote
csan_gt40 Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 [quote="Henrik"]........Han frågad dock om mina framblinkers om jag skulle plocka av dem när jag kom hem men jag sa att "det kan jag inte kommentera" 🙂 . Ni ser nog de fulaste framblinkers ni sett på en GT nedan- 😃 😃 ............ Jadu - - - dom var inte vackra lär väl åka av rätt kvickt - om inte alla redan 😃 Quote
hoffman_gt40 Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 Quote
hoffman_gt40 Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 När man får skruva på skyltarna måste vara en riktigt skön känsla. Skit kul Henrik! Mvh Peter H Quote
Starhonk Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Japp- väntar bara på att det skall sluta ösa ner, grrrr! Quote
Starhonk Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 Brum brum 😃 - Första lagliga turen ikväll som dock blev kort pga risigt väder, men ändå! Ingenting gick sönder men Porschelådan är för jävligt tungväxlad när den är kall. Undrar om man skall försöka sig på Swepco 201 som alla Porscheåkare pratar om. Det lär vara en fantastisk olja enligt dem. Är det någon annan som har några rekommendationer? Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted August 13, 2011 Author Posted August 13, 2011 Efter ett par kortare turer som visserligen är kul men som mer karaktäriseras av att man sitter och lyssnar efter fel så har jag identifierat oljud från karossen bak. När man kör i gupp så smäller det som fn trots att den är fastspänd. Det visar sig att att det lilla glappet som finns i bakre karossinfästningen mellan den gjutna aluminiumfästet i karossen och stålrullen i chassiet ger upphov till detta. Detta glapp är väldigt lite och finns där för att man skall kunna montera karossen. Skall fundera på hur man skall eliminera detta oljud. Kanske byta ut rullarna som är i stålrör till ngt i nylon eller liknande? Vi får se vart det landar och ideer tas gärna emot. Mvh Henrik Quote
heralue Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Nylon istället fixar nog säkert detta. Du måste ju ha lite att göra i vinter också ! Annars kanske trumpeter istället för ljuddämpare kan vara ett alternativ ..... Quote
Starhonk Posted August 13, 2011 Author Posted August 13, 2011 Trumpeter självklart !! Anfall är bästa försvar:-D Quote
Örjan Brattberg Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Hur går bilen annars i guppen? Tappar man underkäken eller är det lite mjukare? Finns ju gummidämpningar med hona/hona som blir mjukt. Dimmensionerna ökar med 5 mm per storlek. mvh Örjan Quote
Starhonk Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 brajon wrote: Hur går bilen annars i guppen? Tappar man underkäken eller är det lite mjukare? Finns ju gummidämpningar med hona/hona som blir mjukt. Dimmensionerna ökar med 5 mm per storlek. mvh Örjan Jag tycker den känns helt OK faktiskt. Visst är det en racerbil man kör men den är inte direkt obekväm. Snarare är nog den väldigt bekväm för att vara just en racerbil. Jag avverkade nästan 5 mil ikväll utan missöden och det känns helt underbart. Den känns bra på vägen och jag har inget att anmärka på hitintills på själva uppträdandet faktiskt. Ser fram emot att få komma ut på bana lite och känna lite mer på bitarna. Dock är bilen tokvarm invändigt då jag ännu inte fixat att det är helt tätt bakom kylaren och in till kupén. Dessutom verkar det som värmekranen på värmepaketet inte stänger helt och hållet. Tyvärr så går all min tilluft genom värmepaketet vilket gör att jag inte kan använda fläkten för att få ner tempen. Vi får se om jag kan fixa till det - annars blir det ombyggnation i vinter. Besökte också den lokala bilträffen ikväll för första gången - jösses folk var som flugor på en sockerbit. Kul att få cred för det man gjort men det blev nästan lite väl mycket. PS - jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet. DS Mvh Henrik Quote
Wiberg87_gt40 Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Henrik wrote: - jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet. DS Mvh Henrik Hej Henrik När jag köpte delar från Tornado så köpte jag med mig två glasfiber "vingar" som passar utmärkt i hålet för dörren. När dom väl är monterade så glider dörren in under skyddet och hindrar dom från att lyfta. Nackdelen med dom som ja kan komma på är väl att lacken kan skava mot den så det timeout blir lacksläpp, om man inte klär den med gummi eller liknande på undersidan mot dörren. Jag kan fixa bild på det ifall du skulle vara intresserad av att se? Mvh Timmy Quote
Starhonk Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Wiberg87 wrote: Henrik wrote: - jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet. DS Mvh Henrik Hej Henrik När jag köpte delar från Tornado så köpte jag med mig två glasfiber "vingar" som passar utmärkt i hålet för dörren. När dom väl är monterade så glider dörren in under skyddet och hindrar dom från att lyfta. Nackdelen med dom som ja kan komma på är väl att lacken kan skava mot den så det timeout blir lacksläpp, om man inte klär den med gummi eller liknande på undersidan mot dörren. Jag kan fixa bild på det ifall du skulle vara intresserad av att se? Mvh Timmy Tack Timmy! Vi menar samma sak när du kallar det vingar och jag kallar det eyebrows;-) Vi får se vad jag hittar på men jag skall nog försöka med ett clip invändigt till att börja med. Claes i Trollhättan gjorde en snygg lösning på detta som jag nog skall planka. Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted August 21, 2011 Author Posted August 21, 2011 16 mil avverkade jag ikväll då vi var ett gäng som körde upp till Sunne och tillbaka via lite trevliga vägar. Stor del av resan gick i regn så nu är bilen gott skitig. Den höll sig dock torr och fin inne i kupen trots att dörrarna läcker lite luft. Bara jag får till ett clip som håller ner dörren så kommer det att bli kanon. Jag har tidigare vid provkörning på flygfältet känt att bilen varit förutsägbar i sitt beteende. Nu på landsväg med lite dåligt underlag bitvis så känns den nervös i styrningen. Ganska spårig och kommunicerar väldigt mycket upp i ratten. Känns som man vill ha den lite lugnare. Jag tror att lite mer toe in kan göra gott. Hade jag haft justerbar övre bärarm så hade nog lite mer caster också varit på sin plats. Bromsbalansen behöver nog också justeras så att den tar lite mer fram känner jag. Sedan skall nog beläggen slitas in också helt och hållet bak för att få dem att ta jämt till 100%. Att komma ut på bana känns som en nödvändighet inom kort för att sortera ut bilen mer. I dagsläget vet jag inte exakt var gränserna går när det börjar gå undan. Det vill man inte riktigt ta reda på ute på landsvägen - det kan bli lite väl spännande i min smak. Mvh Henrik Quote
GT40 Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 Hej Henrik! Måste vara fantastiskt ute på vägarna efter mååånga timmar i garaget. Vilka hjulvinklar åker du nu? vilken styr radie och caster har du? Ska bli kul att höra hur den uppträder på bana 😃 /Markus Quote
Csgt40 Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 Ett tips Henrik. Det kommer att bli en träff snart med bankörning och riktigt duktigt GT40 folk på plats 😉 Christer.s Quote
Starhonk Posted August 22, 2011 Author Posted August 22, 2011 Mackan wrote: Hej Henrik! Måste vara fantastiskt ute på vägarna efter mååånga timmar i garaget. Vilka hjulvinklar åker du nu? vilken styr radie och caster har du? Ska bli kul att höra hur den uppträder på bana 😃 /Markus Ja det är skitkul, rent ut sagt 😃 Grundinställningen som jag försökt göra så gott man kan i ett garage har varit följande: Fram: Statisk camber: 0,5 grad Caster: enligt fabrikant och jag tror att den ligger runt 4 grader men vet inte säker ( på fredag får jag reda på allt då jag skall till hjulinställaren ) Toe in: 0,25grad Bak: Camber: kommer inte riktigt ihåg. Runt 1 grad tror jag. Som sagt återkommer på den efter fredagens övning med proffsgrejor. Caster: 7,5 grader Toe in: 0 Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted August 22, 2011 Author Posted August 22, 2011 csgt40 wrote: Ett tips Henrik. Det kommer att bli en träff snart med bankörning och riktigt duktigt GT40 folk på plats 😉 Christer.s Aha - spännande - i Boråstrakten anar jag 😉 Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 Fantastiskt med återkoppling från en färdig bil. Blir spännande att höra från provkörning efter inställningen. mvh Örjan Quote
Starhonk Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 Jaha då har man gjort hjulinställning. Det blev både kul och tråkigt. Inte helt oväntat pekade hjulen åt alla håll. Det är svårt att få till det bra i ett garage med grova instrument. Bakhjulen hade toe out och positiv camber på vänster bak. Framhjulen hade på tok för mycketet toe in. Inte konstigt att den var lite orolig under hård inbromsning! Nu har jag lagt mig på en slags grundinställning som jag och hjulinställningskillen tror är en bra utgångspunkt för gatkörning. Jag kör föjande: Camber fram: 0,75 grader Camber bak: 0,75 grader Toe in fram: 0,75mm per sida Toe in bak: 0,75mm per sida Alltså - samma inställning fram som bak. Vi får se hur det lirar framgent. Vad som dock inte var så kul var när vi mätte castern fram. Den var drygt 3 grader på vänster sida och endast 1,5 grad på höger sida. Jag måste få bak övre kulbult 9mm på höger sida för att nå 3 grader där. Jag borde dock nog upp i 5-6 grader med tanke på den Kingpinvinkel jag har. Så det blir att snida på nya övre länkarm i vinter. Som sagt - det tar nog ett par säsonger innan man hittat rätt. Sen återstår det givetvis mycket körning och utsortering i praktiken också. Sensmoralen efter detta - precis som Christer sagt tidigare -mät upp era chassien och kolla om de är symmetriska. Om de inte är det så måste det kompenseras i hjulupphängningen. Återkommer med mer feedback efter att jag kört den ordentligt nu efter hjulinställningen. Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted September 3, 2011 Author Posted September 3, 2011 Om jag inte sagt det tidigare - det är kul som sjutton att köra GT40:-) Mvh Henrik Quote
Grantinge_gt40 Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Ja man har ju bara kört någon annans. Quote
Starhonk Posted September 6, 2011 Author Posted September 6, 2011 Lite uppmärksamhet i lokalpressen var kul http://nwt.se/mera/motor/article962587.ece Mvh Henrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.