Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Tack! Jo jag hoppas och tror att det kan vara möjligt att åka i sommar faktiskt - det vore ju kul!

Angående stripes så blir det nog svarta stripes + dekaltrim. Funderar på att matta ner kanterna på fälgarna så att de ser lite nötta ut. Kanske sodatvätta dem?? Centrum på fälgarna blir nog mattsvarta. Vill få känslan av "old warrior" när den är klar. Då är ju det inte helt fel med en taskig garagelack 😆 Nåväl så jävla illa blev det faktiskt inte och jag är rätt nöjd med tanke på förutsättningarna.

Att få färg på bilen känns som en sån där otroligt psykologiskt viktig milestone. Det ger kraft och inspiration till att göra klart resten!


Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha - då var det dags igen med en ny GOX historia. Trodde jag kunde ha lämnat detta bakom mig helt och hållet, men icke. Jag plockade ner plastrutorna idag från vinden och såg att dessa är tillverkade i akrylglas - typ plexi. Detta material är inte godkänt och fullständigt livsfarligt att använda då det splittras vid slag. Härligt att få det splittret rakt in i halsen....

Jag förstår mig inte på Göran Olsson . Här har han tagit fram formar för att värma rutor till korrekt form och såga till dem. Sen är han så jävla dumsnål så han väljer felaktigt material istället för att lägga på ett par kronor och göra rätt. Jag hade gladeligen betalt några kronor extra för att få korrekta grejor. Tyvärr så följer detta bara samma mönster igenom hela leveransen.

Nu blir det att beställa en komplett uppsättning rutor från Tornado istället.

Hoppas verkligena att detta är det sista problem som Göran Olsson orsakar för mig men fan trot.

Ursäkta språket men jag är så förbannad!

Trevlig Valborg
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Inte bra !!!!
Jag lider med dig men du kommer imål till slut iallafall !!
Evigt tacksam att jag inte valde samma spår ...... 🙄

Bygget ser iallafall fint ut, kör på så att vi andra får ännu mera spark i baken att bli färdiga.

Link to comment
Share on other sites

Tack Micke!

Jodå det kommer att bli bra till slut men det tar ju så mycket extra tid, kraft och pengar att nå i mål. Som en god vän sa till mig häromdagen. "har hållit på fyra år nu med min GOX och snart är jag vid det ställe i byggprocessen där andra tillverkare levererar sina bilar" slut citat. Kan bara hålla med. Jag har ju själv jobbat med utveckling och vet att det krävs flera vändor innan man har en färdig produkt som är säljbar. Jag visste när jag köpte grejorna att allt inte var 100 men jag kunde inte föreställa mig den situation som nu uppkommit. Nu har jag för all del kommit ganska långt men det är många andra som har en skitjobbig sits. Inte minst om man sitter med alu-spindlar som är oanvändbara.

Nåväl till det positiva och det är väl det som vi får fokusera på så håller jag på och monterar centrallåset i bilen. Skitkul med lite smörjobb.

God fortsättning på helgen
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Dags att börja skruva fast trösklarna. Har varit lite ovillig i att borra i underdelen av tröskeln och skruva i den. Skälet är att den är ganska tunn och hålet kommer nära kanten och jag är rädd för att det helt enkelt skall trasas sönder eller spricka.

Ikväll hissad jag upp bilen för att på allvar attackera detta och lösningen blev väldigt enkel och spar mig mycket tid. Det visade sig att skruvarna för bottenplåtens ytterkanter ligger i linje med tröskelns avslutning. Sagt och gjort så adderade jag bara en bricka på var femte skruv och helt enkelt klämmer fast tröskeln. Det blir en väldigt bra lösning med lite åverkan och som man kan demontera och montera lätt utan skador.

Mvh
Henrik




Link to comment
Share on other sites

Idag fick sig bilen en liten luftning. Har inte kört den sen i höstas och det är alltid lite nervöst att kliva och köra när man inte gjort det på länge. Man funderar på om man glömt något, etc, etc. Det är ju en jäkla best rent ut sagt och man skall ha respekt för vad som händer när man trycker på. Just i detta läge känner jag att mina 250 kusar räcker mycket långt.

Måste lära känna bilen och börja lita på materialet.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Förra året framkom det ju att man måste ha 7-8 caster i bakvagnen för att inte få bumpsteer. I detta fall handlar det om toe out vid infjädring vilket är väldigt otrevligt om man tänker sig att man skall accelerera ur sig ut ur en kurva med de konsekvenser det kan få. Vad jag gjorde var at det då framkommit från Göran att det längre av reaktionssstagen skulle sitta överst. Sagt och gjort så genomförde jag denna manöver och bumpsteeren försvann. Tyvärr så hamnade bakhjulet helt fel i hjulhuset och jag började attackera detta igen nu på allvar då det är dags att göra iordning bakdelen. Bakvagnen är minst sagt komplex i geometrin och nu när jag börjar närma mig en lösning som innebär att jag får korta reaktionsstagen så upptäcker jag också att de spacers jag gjort för drivaxlarna är för tunna och få göra nya. Den nya inställningen av bakvagnen gör att drivaxeln måste vara längre. Vi får se om jag lyckas bottna detta i helgen. Fan vad härligt det är med grejor som är färdigutvecklade..... Undrar vad fakturan till Strömstad skulle vara om alla la ihop sina timmar de lagt på att konstruera om sina bilar?

Dagsstatus nedan.

Trevlig helg
Henrik

Link to comment
Share on other sites

7-8 graders caster i bakvagn verkar i mina ögon väldigt konstigt !
Vi har vid ut- och infjädring ej märkt någon bumpsteer.

Huvudsaken är att du snart kan mullra fram med ditt fina bygge !!!!!

Fakturan du pratar om är nog i paritet med EU:s bidrag til Grekland .....

Link to comment
Share on other sites

Ja de flesta replicor ligger på noll eller 1 -2 graders caster av det vi fått fram tidigare - tack till Christer som gjort research här. Originalbilarna hade dock 7-8 grader och det finns säkert en anledning till det som jag inte bottnat ännu. Det jag dock konstaterat är ju att själva pendelrörelsen som uppstår i en sådan här konstruktion gör ju att ur ett bumpsteerperspektiv så är ju det optimalt med så vågrätta och parallella reaktionsstag i ridehight. Detta beror ju då hur infästningspunkterna i chassiet sitter samt höjden och geometrin på uprighten.

Dock så finns det ju andra effekter såsom antisquat och annat att ta hänsyn till. Chassiegeometri är ju som sagt en hel vetenskap!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik.
Det ser riktigt bra ut och när det är klart så har man mycket kundskap och erfarenhet i bagaget. Hoppas du får köra under sommaren.
Du kan väll slå en pling uner helgen har lite tips och trix 😉

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu var det ingen återvändo - limmade fast rutan igår kväll på GTn. Det såg ut att bli riktigt bra. Ikväll blir det att lägga nåtningsmassa mellan rutkanten och rutramen.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jaha- då var det dags för att passa in bakdelen på allvar. Passformen lämnar en hel del övrigt att önska. Det är ingen nyhet för er som redan gjort denna resa vet jag. På höger sida funkar det bra med passning mot B stolpe och tröskel men vänster sida är katastrof. Passningen mot tröskel är att det saknas ca 10mm i höjdled. Passningen mot B stolpen är att den är nästan dikt an längst ned och ovanför luftintaget har man över 10mm. Sagt och gjort så valde jag istället att kapa bort denna bit och rikta in den, fixera med plåtar och sen plasta bakifrån. Det funkade mycket bra och minskar komplicerat spacklings och slipjobb hoppas jag.

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Passformen är då långt ifrån vad man önskar, man blir ju riktigt arg när man ser sådant här. Som jag har sagt innan, hade den plastaren gjutit båtar så hade båten sjunkit i torrdockan 🙂 Kämpa på och se till att bara smacka ihop skiten så ska du se att det fungerar....

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag jävligt trött på att plasta och spackla Evil or Very Mad

Därför slänger jag på karossbitarna ikväll och sticker ut och buskör och ritar lite streck - behöver inspiration!!!

Trevlig midsommar
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var ett tag sen jag gjorde uppdatering. Det har ärligt talat inte hänt så mycket över sommaren. Fint väder och båt har gjort att garaget inte varit så väldigt prioriterat. När jag inte blev klar i maj så gick bygget in i lite lägre tempo. Jag har dock gjort följande:

- monterat framrutan permanent. Detta gjorde jag med Sikaflex 1901 som är flexibel. Talade med glasmästaren och man skall INTE använda modernt rutlim då detta blir stenhårt är gjort för moderna karosser där rutan skall vara del av bärande konstruktion. I vårt fall skulle det innebär risk för att antingen spricker rutan eller så spricker lacken i karossen när det flexar litegrann. Detta var hans åsikt. Nu kanske enGT40 ram inte flexar så mycket men jag följde hans råd. Jag gjorde det i två steg där jag först passade in rutan och limmade fast den och därefter nåtade jag med samma Sikaflex.

- en backspegel på plats. Inte originalinfästning men väl korrekt spegel med en infästning som är snygg och 60-talsaktig. Kommer från en Jagga men kommer inte ihåg vilken.

- sågat isär och plastat ihop bakdelen. Mycket plastning blev det....

- monterat nya fästen och installerat rullbälten

- gjutit lock till innerskärmarna bakom framlyktorna. Det går utmärkt att gjuta på marinplywood har jag märkt!

- monterat ett besiktningsavgassystem. Bilen låter som en Daihatsu nu:-D

- monterat ruta mellan motorrum och kupé

Mvh¨
Henrik






Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

.... får man äta limpa!

Det var dock uppskattat av övriga familjen och vi hade jättekul. Numera har bilarna också bra belysning och speciellt GTn som har riktigt feta lysdioder och lyser upp riktigt bra. Skitkul att köra i mörker!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har fått bakdelen från lackeraren och jag är jättenöjd - han gör ett jättebra jobb inom den budgetram som vi satt. Alltid svårt det där att hitta rätt nivå och ha rätt kommunikation men det känns kanon.

Nu står framdelen på lack och sen går mittdelen och trösklar iväg.

Trevlig helg
Henrik



Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Man blir sugen på en tur förbi Karlstad.
Hur har du gjort invändigt i ex bakhuven?
mvh
Örjan


Du är hjärtligt välkommen närhelst! Invändigt är jag inte klar ännu så de t finns att pyssla med framöver. Mvh Henrik
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Man skall aldrig vara för glad....

Jag fick bilen godkänd i SFRO1 utan anmärkningar och har byggt klart den utifrån detta. Inför SFRO2 som nu är 3,5 år senare så ställer de nya krav vilket innebär att jag får bygga om framvagnen för att minska skrubben. Känns surt att de praktiserar regler retroaktivt vilket inte är svensk praxis gällande lagar och regler. Tänk om man för för siga att höja skatten retroaktivt de sista 10 åren - det funkar liksom inte på det sättet men tydligen här.

Nåväl - ombyggnationen kommer att bli till det bättre och här håller jag med SFRO - kravet är det inget fel på och det kommer att bli en bättre bil. Det blir dock bara en massa extrapyssel i sista sekund. Nya spindlar har inhandlats från Wilwood som har mer kingpin än Granadaspindeln . Hubben har kortats ned och det hela gör att jag hamnar på 55mm i skrubb med originalfälgarna. Måste också göra nya bärarmar och vi är mitt uppe i det jobbet just nu. Bifogar bild på Wilwoodspindel och kortad hubb.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Fem i tolv så har vi konstruerat nya bärarmar. Vi har flyttat bak det bakre benet på undre bärarmen 45mm, dvs vi kommer att använda det bakre fästet som ett främre fäste och addera ett nytt bakre fäste. På bilden ser ni att vi gjort två varianter av bärarmen - en för Granada balljoint och en för Chrysler som är en används mycket i Rodkretsar. Det är en ring som är gängad där man alltså skruvar i balljointen.

Övre bärarm har vi också gjort ny men endast förlängt 35mm. Den undre förlängde vi 45mm mot original. Om det låter mycket så är bärarmarna som är konstruerade för Granada 60mm kortare än de som är till aluminiumuprightsen.

Nu är det bara att beställa material, laserskära och sätta igång att skära i den färdigmonterade bilen Evil or Very Mad

Stort tack till Bengt Löwenhamn som hjälpt till med CAD och Magnus som laserskär




Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tack Christer - jag har haft en bra förlaga att kika på😉

Volvos kulbult är jättebra men när jag hittade denna som passade rakt av i Wilwoospspindeln och kunde köpa en färdig ring så kändes det som det enklasta. Annars hade det nog blivit 140 för mig också.

http://www.speedwaymotors.com/Steel-Ball-Joint-Sleeves-1960-89-Chrysler-Type,2126.html

I rören har jag nu valt EN 10305-4 E235 och fått godkänt av SFRO på det.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Twisted Evil Ursäkta språket men - jävla helvetes skit!!!

Använd ALDRIG thinner på Lexan. Jag visste inte att Lexan var så känsligt mot thinner som det är. Skulle bara torka bort ett par prickar body från insidan av baktrutan. Jag har sprutat body i hjulhusen och det lyckades komma stänk trots att jag maskerat rätt bra. FAAN - rutan var beställd från England och nu är den bara att skicka i soporna. Tack och lov att den var plan och att det inte var sidorutorna som är välvda. Dock så ligger det många timmar av inpassning och finlir som gick åt helvete.

Imorgon kan det bara bli bättre

/Henrik
Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dig!

Jag håller själv på att slipa in alla rutor och borrar och putsar ,det är ett sanslöst jobb ,och bara tanken att behöva göra om det för att nått går åt h-vete är inget roligt.
Men som du säger bakrutan går ju att fila till med en ny plan plast,sidorutor är värre.
Mvh peter

Link to comment
Share on other sites

Tjena Henrik,

Vad är det för tjocklek på lexanbiten, vi kör ju med lexan i alla rutor på skogsmaskinerna så det finns en del skrotrutor ganska tjocka men mot motor kanske man vill ha lite tjockare.

Pust sprang ner i verkstaden och kollade dom var 12 mm tjock lite over kill kanske 😃

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik


Kan nog stämma , med tanke på att glashuven är polerbar eller rättare sagt man får polera upp dem med jämna mellanrum.

Var bort hos en av killarna i em och fick en flaska med flytande
polermedel. Så om din ruta inte är för annfrätt och du vill göra ett
försök så kan jag skicka upp den till dig.
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik


Kan nog stämma , med tanke på att glashuven är polerbar eller rättare sagt man får polera upp dem med jämna mellanrum.

Var bort hos en av killarna i em och fick en flaska med flytande
polermedel. Så om din ruta inte är för annfrätt och du vill göra ett
försök så kan jag skicka upp den till dig.


- Ja det vore jag otroligt tacksam för. Det skulle spara mycket tid och elände om det lyckas. Hoppas jag kan återgälda detta!

Min adress är:
Henrik Smedberg
Tybergs väg 2
663 42 Hammarö
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...