Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan förstå att det är ett rent nöje att plocka ihop det när slutresultatet blir sådär häftigt. Snyggt jobbat Peter !!

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
brajon wrote:
Ser häfttigt ut alltihop.
Vad har du planerat för varvtal på kraftverket?
En fråga till.
Vad är det för oljetråg och kan du använda orginal pickuppen?
mvh
Örjan


Hej Örjan,

Kommer nog inte att få allt för höga varvtal. Olje tråget är ifrån Canton och jag använder Ford racing oljepump och Canton pickup för detta oljetråg.
Posted

Ser jäkligt proffsigt ut med alurör, snyggt jobb! vilken dimension på rören till kylaren?
Bra tips på klammer, tackar 🙂
/Markus

Posted
Mackan wrote:
Ser jäkligt proffsigt ut med alurör, snyggt jobb! vilken dimension på rören till kylaren?
Bra tips på klammer, tackar 🙂
/Markus


Tack Markus, jag kör med 35mm rör dvs samma dimension som jag har på själva kylaren. kommer att köra med AN 16 mellan rör och motor.
  • 1 month later...
Posted

Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.

Posted
Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊
Posted
Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Grattis Peter !! och jag förstår att besiktningsmannen var imponerad,
det är ju ett fint bygge du sitter inne med.
Posted
bojan wrote:
Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊


Jag hade gjort helt enligt regelboken men tyvärr avslutat med en helsvets runt kanten på röret, detta var inte uppskattat eftersom det ger en försvagning. Men det är bara ut på skroten och jaga Volvo och Saab delar 😆
  • 2 weeks later...
Posted

Så har man fixat till sitt besiktnings system. Har lite kvar på motorn innan jag kan testa det. Jag har byggt det så att jag kan även använda det när jag har mitt crossover på plats. Då kan jag växla mellan högjutt/ snyggt och tystare/tråkigare. Det kan vara bra om frugan ska med på en runda.

  • 3 weeks later...
Posted

Företaget skulle tvunget skicka mig till USA förra veckan så då fick man passa på och ta med sig en resväska full med AN godis så nu kan man slutföra kylning och bränsle, så vidare man inte glömt något eller beställt fel:lol:

  • 4 weeks later...
Posted

Har börjat och få till det med dragning av bränsleslang och dyl.




Har tänkt att köra med kylning på växellådan, kanske lite overkill.
Gjorde en fördelade som gör att jag kan spruta kyld olja på 4 strategiska ställen i växel lådan. Kommer att använda AN4 för detta.


Och en "liten" cirkulations pump ifrån Tilton.

  • 5 weeks later...
Posted

Fick hem styrelekroniken till vatten pumpen o fläkt samt den elektroniska cutoffen för batteriet. Hittade en bra plats att placera dessa.


Med ett lock i alu.


Har också jobbat vidare med tätnings listen för dörrarna.


Posted

Snygga övergångar/böjar på listen.
Hade tänkt hoppa över list i underkant dörren men nu måste jag ta mig en funderare.
Elektroniska cut-offen för batteriet?
Vad är det och hur funkar den?
mvh
Örjan

Posted
brajon wrote:
Snygga övergångar/böjar på listen.
Hade tänkt hoppa över list i underkant dörren men nu måste jag ta mig en funderare.
Elektroniska cut-offen för batteriet?
Vad är det och hur funkar den?
mvh
Örjan


Tack Örjan! Den elektroniska cut-offen är istället för en mekanisk strömbrytare för batteriet. Den här kopplar ifrån batteriet helt och man har istället två små strömbrytare, en utanför och en inne i kupén.
  • 4 weeks later...
Posted

Min kollega på jobbet var ute för en ruskig olycka i helgen i sin GT40, som tur var så klarade han sig utan skador men tyvärr inte bilen!

Efter att ha installerat sitt nya MSD insprut med förbättrad performance så skulle han köra till Knutstorp för en banträff. I all iver så glömde han låsa motorhuven som i ca 80km/hr öppnar sig varpå bilen stort sätt tvärstannar och börjar snurra på vägen och ut i diket.

Nu väntas plast och spackel jobb, men det verkar som ramen klarade sig.
Jag överväger nu att sätta en givare på huven Question

Posted

Tråkigt att höra Crying or Very sad ,tur att det bara blev materialskador.
Detta får vi ta med oss i våra byggen och hitta en lösning så att man inte råkar ut för detta,även om detta nog var den mänskliga faktorn.

Här i Nacka blir det begravning då en skolkompis till Anton blivit ihjälkörd av en A-traktor Crying or Very sad
Föraren hade inget körkort,drogpåverkad,lånad trimmad traktor (ca 80 kmt) och händelsen var under lekliknande förhållanden,likväl en enorm tragedi för de inblandade.
Ha en bra byggsommar och bygg säkert 😃
Med vänlig hälsning Peter H

Posted

Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort.

För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar.
Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest.
mvh
Örjan

Posted
brajon wrote:
Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort.

För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar.
Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest.
mvh
Örjan


Ett annat alternativ är att man kopplar givaren till tändningen men då måste man brygga den när man justerar något med motorn.
  • 3 weeks later...
Posted

Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉


Posted
Grantinge wrote:
Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉




Man blir kåt!
Posted
Grantinge wrote:
Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉




Phuu snyggt!
  • 1 month later...
Posted

Så har man lagt 2 veckor i sommar på den djävla karossen och jag är inte ens i närheten av Magnus nivå Crying or Very sad




Har fått till dörr låsen mer permanent också och ser att även om man monterar av och på dörrarna ett antal gånger så verkar det som om de hamnar på samma ställe.

Posted

Snyggt Peter!! Sen ändrar sig hela karosspassningen när du väl börjat köra bilen så lägg ner "lagom" med jobb. Om du vill ha det helt perfekt så kommer. du att få gör om det efter att bilen "satt sig".

Med vänlig hälsning,
Henrik

  • 2 weeks later...
Posted

Tack för all positiv respons!!

Fick lagt på ett lager svart slipgrund på en dörr och sparklåda för att se hur bilen skulle kunna se ut i en mörk matt färg. Har grunnat en del på färgvalet och min tanke har hela tiden varit att köra retro stuket.
Så det lutar nog åt matt svart kanske metallic :cool:





Har även provat på mina kemi kunskaper genom att fosfatera delar till hjulupphägningen.
Får erkänna att resultatet blev väldigt bra. Följande steg gjorde jag på hjulmuttrarana
1, Blästrade, använde finkornigt media
2, Avfettning
3, Mild fosfatsyra, ca 4min, för att öppna upp porerna
4, Skjölning
5, Blackfast 181, ca 90sek
6, skjölning i varmt vatten
7, infettning





Nu återstår och se hur beständigt detta blir i väder och vind.

  • 1 month later...
Posted

Så har fått hem lite alu plåtar ifrån vattenskärning.



Kommer nu att fräsa till kanterna i hålen för att likna original.


Har nu äntligen fått till lite lättare bensin tankar i aluminium. Om någon är intresserad av ett par svetsade tankar i rostfritt så har jag ett par till salu.


Posted

Snygga plåtar Peter! Vad är det för tjocklek?
Synd på tankarna... Hade du frågat för en månad sedan hade jag köpt dem. Crying or Very sad
/Markus

Posted
Mackan wrote:
Snygga plåtar Peter! Vad är det för tjocklek?
Synd på tankarna... Hade du frågat för en månad sedan hade jag köpt dem. Crying or Very sad
/Markus


Det var ju synd med tankarna. Botten plåtarna valde jag i 3mm eftersom jag kommer att köra med försänkta skruvar, det hade räckt med 2mm om man nitar dit dem eller använder andra skruvar. Samma gäller ventilations gallerna men här var det för att kunna göra samma fasning som på originalen.

Posted

Så börjar det närma sig så smått motorstart. Monterade insug idag samt kollade oljetrycket, låg på 50psi och allt verkar OK.
Dissekerade en gammal fördelade och satte den på borrmaskinen för att köra runt oljepumpen

Posted

Jobbade med luftgallren idag, får säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet.






Körde alla plåtarna efteråt med röd "schotchbrit"




Upptäckte dock att den övre plåten inte var symmetrisk ca 5mm, så går det när man har bråttom Twisted Evil

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...