Hansol Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Kan förstå att det är ett rent nöje att plocka ihop det när slutresultatet blir sådär häftigt. Snyggt jobbat Peter !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 brajon wrote: Ser häfttigt ut alltihop. Vad har du planerat för varvtal på kraftverket? En fråga till. Vad är det för oljetråg och kan du använda orginal pickuppen? mvh Örjan Hej Örjan, Kommer nog inte att få allt för höga varvtal. Olje tråget är ifrån Canton och jag använder Ford racing oljepump och Canton pickup för detta oljetråg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 I motorbyggandet så har jag också fått till lite rördragning för kylning av motorn samt kupe värme och AC. Använde hållare för hydraulrör och det funkade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Ser jäkligt proffsigt ut med alurör, snyggt jobb! vilken dimension på rören till kylaren? Bra tips på klammer, tackar 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Mackan wrote: Ser jäkligt proffsigt ut med alurör, snyggt jobb! vilken dimension på rören till kylaren? Bra tips på klammer, tackar 🙂 /Markus Tack Markus, jag kör med 35mm rör dvs samma dimension som jag har på själva kylaren. kommer att köra med AN 16 mellan rör och motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning. Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!! Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojan_gt40 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Grantinge wrote: Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning. Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!! Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar. Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Grantinge wrote: Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning. Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!! Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar. Grattis Peter !! och jag förstår att besiktningsmannen var imponerad, det är ju ett fint bygge du sitter inne med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Härlig milstolpe ! Då är det bara resten kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Stort grattis! Ånga på i garaget nu 😃 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Grattis Ett till stort steg på vägen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Stort grattis!!! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 bojan wrote: Grantinge wrote: Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning. Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!! Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar. Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊 Jag hade gjort helt enligt regelboken men tyvärr avslutat med en helsvets runt kanten på röret, detta var inte uppskattat eftersom det ger en försvagning. Men det är bara ut på skroten och jaga Volvo och Saab delar 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Gott jobbat . Varje rond med SFRO är en milstolpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Så har man fixat till sitt besiktnings system. Har lite kvar på motorn innan jag kan testa det. Jag har byggt det så att jag kan även använda det när jag har mitt crossover på plats. Då kan jag växla mellan högjutt/ snyggt och tystare/tråkigare. Det kan vara bra om frugan ska med på en runda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 En bild till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Snygg ,genomtänkt och välgjort är visst ditt adelsmärke Peter. mvh// Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Gjutjärns rören är enkla och tyst blir det samt mindre varm yta , stiligt, 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Företaget skulle tvunget skicka mig till USA förra veckan så då fick man passa på och ta med sig en resväska full med AN godis så nu kan man slutföra kylning och bränsle, så vidare man inte glömt något eller beställt fel:lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Finfint Peter, jobbigt när företaget gör sådär.... 😉 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Har börjat och få till det med dragning av bränsleslang och dyl. Har tänkt att köra med kylning på växellådan, kanske lite overkill. Gjorde en fördelade som gör att jag kan spruta kyld olja på 4 strategiska ställen i växel lådan. Kommer att använda AN4 för detta. Och en "liten" cirkulations pump ifrån Tilton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Fick hem styrelekroniken till vatten pumpen o fläkt samt den elektroniska cutoffen för batteriet. Hittade en bra plats att placera dessa. Med ett lock i alu. Har också jobbat vidare med tätnings listen för dörrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Snygga övergångar/böjar på listen. Hade tänkt hoppa över list i underkant dörren men nu måste jag ta mig en funderare. Elektroniska cut-offen för batteriet? Vad är det och hur funkar den? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 brajon wrote: Snygga övergångar/böjar på listen. Hade tänkt hoppa över list i underkant dörren men nu måste jag ta mig en funderare. Elektroniska cut-offen för batteriet? Vad är det och hur funkar den? mvh Örjan Tack Örjan! Den elektroniska cut-offen är istället för en mekanisk strömbrytare för batteriet. Den här kopplar ifrån batteriet helt och man har istället två små strömbrytare, en utanför och en inne i kupén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Intressant. Tips på en leverantör? Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 brajon wrote: Intressant. Tips på en leverantör? Mvh Örjan Finns på http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/battery-isolators-master-switches/cartek-solid-state-battery-isolator-standard Jag valde 30A versionen men det finns en som är lite större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Snygg lösning på nedre listen... Den stjäl jag rakt av! 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Min kollega på jobbet var ute för en ruskig olycka i helgen i sin GT40, som tur var så klarade han sig utan skador men tyvärr inte bilen! Efter att ha installerat sitt nya MSD insprut med förbättrad performance så skulle han köra till Knutstorp för en banträff. I all iver så glömde han låsa motorhuven som i ca 80km/hr öppnar sig varpå bilen stort sätt tvärstannar och börjar snurra på vägen och ut i diket. Nu väntas plast och spackel jobb, men det verkar som ramen klarade sig. Jag överväger nu att sätta en givare på huven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Usch, det var otäckt! Tur att gick utan personskador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Tråkigt att höra ,tur att det bara blev materialskador. Detta får vi ta med oss i våra byggen och hitta en lösning så att man inte råkar ut för detta,även om detta nog var den mänskliga faktorn. Här i Nacka blir det begravning då en skolkompis till Anton blivit ihjälkörd av en A-traktor Föraren hade inget körkort,drogpåverkad,lånad trimmad traktor (ca 80 kmt) och händelsen var under lekliknande förhållanden,likväl en enorm tragedi för de inblandade. Ha en bra byggsommar och bygg säkert 😃 Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort. För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar. Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 brajon wrote: Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort. För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar. Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest. mvh Örjan Ett annat alternativ är att man kopplar givaren till tändningen men då måste man brygga den när man justerar något med motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget. Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆 Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill. Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojan_gt40 Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Grantinge wrote: Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget. Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆 Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill. Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉 Man blir kåt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojan_gt40 Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Grantinge wrote: Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget. Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆 Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill. Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉 Phuu snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 22, 2014 Author Share Posted August 22, 2014 Så har man lagt 2 veckor i sommar på den djävla karossen och jag är inte ens i närheten av Magnus nivå Har fått till dörr låsen mer permanent också och ser att även om man monterar av och på dörrarna ett antal gånger så verkar det som om de hamnar på samma ställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Det ser ut att bli fint Peter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Snyggt Peter!! Sen ändrar sig hela karosspassningen när du väl börjat köra bilen så lägg ner "lagom" med jobb. Om du vill ha det helt perfekt så kommer. du att få gör om det efter att bilen "satt sig". Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Det där behöver du inte skämmas för. Ser verkligt bra ut. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Kul att du får till kaross passningen tycker att du håller väldigt hög standard. Tycker om din enhet i karosspassning:) Kör hårt //Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Tack för all positiv respons!! Fick lagt på ett lager svart slipgrund på en dörr och sparklåda för att se hur bilen skulle kunna se ut i en mörk matt färg. Har grunnat en del på färgvalet och min tanke har hela tiden varit att köra retro stuket. Så det lutar nog åt matt svart kanske metallic Har även provat på mina kemi kunskaper genom att fosfatera delar till hjulupphägningen. Får erkänna att resultatet blev väldigt bra. Följande steg gjorde jag på hjulmuttrarana 1, Blästrade, använde finkornigt media 2, Avfettning 3, Mild fosfatsyra, ca 4min, för att öppna upp porerna 4, Skjölning 5, Blackfast 181, ca 90sek 6, skjölning i varmt vatten 7, infettning Nu återstår och se hur beständigt detta blir i väder och vind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Snyggt jobbat Peter 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 1, 2014 Author Share Posted November 1, 2014 Så har fått hem lite alu plåtar ifrån vattenskärning. Kommer nu att fräsa till kanterna i hålen för att likna original. Har nu äntligen fått till lite lättare bensin tankar i aluminium. Om någon är intresserad av ett par svetsade tankar i rostfritt så har jag ett par till salu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Snygga plåtar Peter! Vad är det för tjocklek? Synd på tankarna... Hade du frågat för en månad sedan hade jag köpt dem. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 2, 2014 Author Share Posted November 2, 2014 Mackan wrote: Snygga plåtar Peter! Vad är det för tjocklek? Synd på tankarna... Hade du frågat för en månad sedan hade jag köpt dem. /Markus Det var ju synd med tankarna. Botten plåtarna valde jag i 3mm eftersom jag kommer att köra med försänkta skruvar, det hade räckt med 2mm om man nitar dit dem eller använder andra skruvar. Samma gäller ventilations gallerna men här var det för att kunna göra samma fasning som på originalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Snyggt Peter, har du gjort ett verktyg för fasningen eller? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 4, 2014 Author Share Posted November 4, 2014 Henrik wrote: Snyggt Peter, har du gjort ett verktyg för fasningen eller? Mvh Henrik Nej, min tanke var att göra en mall som jag sedan använder för handfräsen för att runda av kanterna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 8, 2014 Author Share Posted November 8, 2014 Så börjar det närma sig så smått motorstart. Monterade insug idag samt kollade oljetrycket, låg på 50psi och allt verkar OK. Dissekerade en gammal fördelade och satte den på borrmaskinen för att köra runt oljepumpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Spännade Lycka till Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 9, 2014 Author Share Posted November 9, 2014 Jobbade med luftgallren idag, får säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet. Körde alla plåtarna efteråt med röd "schotchbrit" Upptäckte dock att den övre plåten inte var symmetrisk ca 5mm, så går det när man har bråttom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts