Csgt40 Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Muttrarna skickade jag till dig i kväll 😉 Bra jobbat Peter. 😃 😃 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted May 10, 2011 Author Share Posted May 10, 2011 Jaha då har man fått tillbaks fälgarna efter en liten justering. Ville att muttrarna kom lite längre in i fälgen. Har nu också fått däck på men inser att jag skulle nog ha valt 305/35 istället för 285/35. Jag skulle vilja att de fyllde ut hjul husen lite mer en bak däcken brukar ju inte vara så länge 😆 Så nästa steg är nu att boxa in och helsvetsa framvagnen samt koppla rattstången till styrväxeln och låta familjen putta mig runt kvarteret 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Nu blev man avis igen 😉 Klockrent 😲 Ser kannon bra ut 😃 😃 😃 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Snyggt fram tycker jag - känns rejsigt. Det blir fint bak också men jag kan hålla med om att lite mer gummi vill man nog ha under hjulhuset. Det kommer nog att lösa sig snabbt så det ryker om det 😉 Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Jaha då har man startat igen. Med bra väder så blir det mycket plastning och spackling just nu. Hittade dessa LED lamporna som finns både med rött och vitt ljus. Tänkte använda dessa för nummer plåts belysning samt övre broms ljus. Kräver dock att man fäller in dem så jag gjorde en kopia i trä och skapade på så sätt en form som jag kunde applicera ett tjockt lager gelcoat och glasfiber på, la in ett par plåt bitar så att man kan skruva fast ljuspanelen. Blev ganska nöjd med resultatet. Nu är det bara att skära upp ett hål och plasta dit den. Fortsättning följer...... 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Det är kul att jobba i plast,om man får skapa saker och slipper att göra om redan plastade saker. Led laporna ser smuttiga ut var hittade du dom? Ska bli spännande att följa. Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Snyggt jobbat Peter. Ser och blir klockrent 😃 😃 😃 Nu börjar det dra ihop sig för bil byggar dagar på riktigt 😃 Men det får dröja några dagar till jag håller på att sätta sockelskivor runt hela grunen samt byta 5st fönster i källaren sen är det full spruta igen 😉 /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 hoffman wrote: Det är kul att jobba i plast,om man får skapa saker och slipper att göra om redan plastade saker. Led laporna ser smuttiga ut var hittade du dom? Ska bli spännande att följa. Mvh Peter H Lamporna beställde jag ifrån www.cbsonline.co.uk och de finns i både 90 145mm utförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Det där blir ju hur bra somhelst Led lampor "is da shit" 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Fortsatte med inbyggnad av skyltbelysning. La in en slang imellan Vä o Hö bakljus via skyltbelysningen så man kan dra elen via denna och ansluta allt till ett kopplingsdon. Kommer även att dra en slang ifrån övre bromsljus. Så här blev resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Fick också mina handbroms ok idag så nu blir det att sitta framför CAD'en ikväll och rita nya fäste för de nya Uprightsen! Köpte dessa ifrån www.IPSCO.org och de är till Dodge Viper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Henrik wrote: Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen. Mvh Henrik Ja Henrik, det är min tanke att använda mig av Mickes ide men det verkar vara svårt att få tag dessa ifrån Jaguar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Grantinge wrote: Henrik wrote: Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen. Mvh Henrik Ja Henrik, det är min tanke att använda mig av Mickes ide men det verkar vara svårt att få tag dessa ifrån Jaguar. Ingvar - hjälp!! Finns det någon annan lämplig donator? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingvar Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge. Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009. Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört. Kolla här: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525 Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även försöka se till att priset är attraktivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Brilliant - Toyota är ju lite vanligare än Jagga XF ! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 ingvar wrote: Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge. Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009. Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört. Kolla här: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525 Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även försöka se till att priset är attraktivt. Hej Ingvar Den ser nästan ut till att passa rakt av. Frågan är hur långa vajrarna är? Annars går det och lösa ändå på något sätt. Jag är mycket intresserad om det finns andra bilar också med liknande lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Den där ser riktigt bra ut! Det är guld med Ingvar,en bilskrotare som ser på skrotbilar med en bilbyggares ögon och uptäcker alla möjligheter och vad delarna skulle kunna andvändas till på bilbyggen. Kul att duhittat hit Ingvar,du kommer att ha mycket att tillföra forumet. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg87_gt40 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Grantinge wrote: ingvar wrote: Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge. Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009. Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört. Kolla här: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525 Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även försöka se till att priset är attraktivt. Hej Ingvar Den ser nästan ut till att passa rakt av. Frågan är hur långa vajrarna är? Annars går det och lösa ändå på något sätt. Jag är mycket intresserad om det finns andra bilar också med liknande lösning. Även jag skulle vara intresserad av en liknande lösning med elmotor till handbromsen Mvh Timmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 För att få lite motivation i allt plast arbete så gav jag mig på AC, vindrutetorkare och instrument panel. Gjorde en form i trä och två bitar avlopps röroch plastade sedan ihop denna anslutning för att kunna få in luften i AC'n- Med motivationen på top så fortsatte jag med installationen av övre bromsljus. Det lyser upp bra när man släcker ner ljuset i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Ja jag kommer att ta bort avloppsrören senare 😆 😆 😆 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Snyggt jobbat Peter 😉 Ser klockrent ut med bromsljuset 😃 Dessa bilar lär stanna på ruggigt kort sträcka 😉 P.S Det kan vara bra att ta bort avloppsrören "om det är beggagnade" du har använt 😉 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Grantinge wrote: Bakljusen som du har, är även dessa köpta från samma firma ? Isåfall är det dia 140mm med led ? Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Nej jag skäms nästan för att säga det men dessa har jag köpt på Swedool för ca 140kr stycket. De är 140mm i diameter och min tanke var att konvertera dessa till LED så smånimgom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Grantinge wrote: Nej jag skäms nästan för att säga det men dessa har jag köpt på Swedool för ca 140kr stycket. De är 140mm i diameter och min tanke var att konvertera dessa till LED så smånimgom. De finns ju iofs med led och i 140 dia, fast priset är är lite i överkant http://www.cbsonline.co.uk/product/140mm_Led_Hamburger_Stop_Tail_And_Indicator_Pair_RL58 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Finnas att köpa i Sverige hos Abkati. Blir så här monterade !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Där ser man. Tack för tipset och priset var ju t o m bättre än från England. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Jaha då har man spenderat helgen med att tillverkat lite glasfiber plattor och gjort innerskärmar för bakre hjulhusen. Använde en bit plåt som mall med lite med bilvax på sen vara det bara att plasta, och de lossnade lätt. Fick även dit Magnus smuttiga styrningar i aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Snyggt jobbat Peter. Nu är det full spruta i garaget ser jag. Blir snyggt med runda hjulhus 😉 När jag gjorde det så plastade jag på en oxylitskiva (plastskiva ) och klippte till biten efter en papp mall medans plasten var lite blöt och formbar ännu. Är den genomhärdad så blir den ganska styv och vass i kanterna. Kul att aktiviteten har tagit fart igen i garagen 😃 MVH Christer.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Ser bra ut...själv försöker jag förtränga att min bil innehåller en glasfiberkaross samt att den dessutom skulle behövas rätta till. 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 Med inspiration i från vår byggträff så har jag nu också fått till gasdämpare och lås till huven bak. Valde 2x250nm men skulle nog valt två med lite lägre kraft. Valde att göra en liten mer smäcker plåt än den som följde med kittet. Fick också lite delar för att göra reaktionsstags fästena bak för upprightsen. Detta för att kunna köra med M14 uniballs med gummi hattar. Tillverkade i rostfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Fina bilder på dina lösningar. Funderingar: 1 Kan man få lite info om leverantör av lås och ev artikelnr? 2 Om fästena som "krokar" i bakhuven till ramförlängningen bak. Är det så att öppningen på fästena är riktade bakåt när man lyfter dit huven och därmed riktade uppåt när den är stängd eller är det tvärtom? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Hej Örjan, Jag har köpt låsen hos www.trendab.se men jag tror att dessa finns på flera ställen. De har både med och utan lås och det finns en modell som är för försänkt montage. Jag beställde de som inte är för försänkning och fixade detta i karossen istället. När det gäller fästena bak så är det krokar som gör att huven går att ta av med ganska lätta medel. Denna typ är "original" på GT40 vad jag vet. Jag tror tom att Magnus har gjort en 3D modell om du vill få dem tillverkade. Mina följde med kittet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Flitens lampa lyser 😃 Snyggt jobbat Peter. Det verkar vara dessa lås som gäller 😉 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 20, 2012 Author Share Posted February 20, 2012 Det var ett tag sedan man la upp något på foirumet men det innebär ju inte att man inte har varit i garaget. Har jobbat med dörrarna och framförallt gångjärnen. Jag valde en lösning liknande Magnus. Allt i rostfritt och täcklocken är i alu. Det blev en del sågande i dörrarna men det är väl alla vana vid nu 😆 Jag valde också att gå ifrån de M8 som satt original till M12 uniballs istället. Det känns ganska så robust nu faktiskt. Efter lite plastande och spacklande så kan man göra den första monteringen av dörrarna. Sedan har man ett par små hål för att komma åt insex skruvarna för att kunna justera dörrarna i höjdled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Riktigt fin lösning! Man skulle ha börjat bygga nu med alla snoffsiga lösningar som dyker upp nu. Kul att du ligger i,det är det som räknas ,att man ligger i och kämpar. Din granne Pontus var på besök i helgen ,trevlig kille med mycket sunda ideer. Känner att man borde åka ut i landet på lite studiebesök det är alltid roligt. Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Snyggt jobbat Peter.G Ser riktigt bra ut 😉 /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Ser fint ut. Är nog helt rätt att gå till M12. Det är lite rassligt med M8:orna. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Tjusigt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Som inspirations aktivitet så har jag börjat och använda möjligheten att rita upp kylrören i Inventor. Det blir trångt!! Kanske skall man köra slang istället Steget är sedan att cadda upp avgassystemet 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Det där ser bra ut , klart du ska ha rör , slang blir bara tungt och otympligt samt åldras betydligt fortare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Då har man börjat att få till konsollen. Det blir trångt med handbromsen mellan sätena men det skall gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Ser kannon bra ut Peter 😉 Nu är det snart bara jag som inte kommit igång i garaget MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Fin design på grejorna..Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Ser bra ut Bara att försöka kopiera Är konollen högre i bakkant eller är det mina ögon som luras? Mvj Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_gt40 Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Min handbroms sitter lite dumt på ovansidan av mittkonsolen. Sitter ivägen när man skall häva sig upp. Har funderat på en lösning lik din. Tanke är en sak - handling en annan. Nu ser jag hur det skall vara. Tack för tipset! Spacklar vidare ett tag till sen får det bli modifiering av handbroms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 brajon wrote: Ser bra ut Bara att försöka kopiera Är konollen högre i bakkant eller är det mina ögon som luras? Mvj Örjan Precis Örjan, jag valde att göra den 20 mm högre i bakkant eftersom den delen hamnar bakom stolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted May 1, 2012 Author Share Posted May 1, 2012 Ja då har man fått lite tid i garaget. Har monterat pedal ställ samt monterat hållare för kyl rör och ac. Har inte bestämt mig om jag skall dra även rören för värmen eller om jag skall göra en fuling och haka på kylrören fram till istället. Inser att det blir trångt, ska få plats med bromsrör och annat också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 Snyggt jobbat Peter 😃 Ser mycket prydligt ut 😉 😉 Nu är det full mutter i garagen 🙂 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted July 8, 2012 Author Share Posted July 8, 2012 Så har man tillbringat lite tid i garaget med att Plasta, Spackla och slipa Har kämpat med att få till framljusen och har valt en modell som jag tror är till en VW Polo, eftermarknad som jag fick billigt. Man kan i allafall tyda hur det kommer att se ut, återstår fortfarande "lite" spackling slipning innan det är godkännt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.