Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

Då får jag också lägga till mig som byggare på detta forum som för övrigt håller en mkt hög klass.

Jag hade långa och många diskussioner med Magnus innan jag slog till och jag ångrar mig inte än.

Har haft kittet ett tag nu och mest fokuserat på att skaka fram delar till drivlinan.


  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Dockat motor och växellåda och det gick ganska bra. Hade lite problem med 2.5tdi startmotorn men använde en mindre modell från Audi och då verkar det som det löser sig.
Är det någon som har någon bra lösning på hur man kan fästa växellådan i ramen, gärna bilder?




Började i helgen och ta bort den korrugerade plåten för att kunna sänka golvet 25mm och räknar inte med att sätta tillbaka den plåten igen....


Posted

Såja, nu går det framåt !!!
Jag har för mig att det är allmänt känt att Ford V8 passar i bagage på Audi !!

Provade själv i vintras !! 😃



Angående v-lådan har jag (vi) tänkt att ställa den på en maskinfot
Jag återkommer med bilder.

Posted

Hej kul. Nu har du mycket roligt framför dig. Det bara att hålla lampan tänd i garaget. Tur att vi pratades lite innan så du vet vad du ska fylla skrot containern med. Snart har jag framme nya uppdateringar till våra GOX bilar....

Posted

Grattis och välkommen!!

Jättekul med flera byggare!

Är detta ett kit direkt från Göran eller är det ett avsomnat projekt?

Mvh
Henrik

Posted

Detta Kit är ett avstannat bygge, hade tänkt att köpa ifrån Sydafrika först men när detta dök upp så slog jag till.

När det gäller vxlådan så är det själva infästningen emot chassit som jag funderar på.

Posted

Nu bygger jag inte med Audilåda men såvitt jag vet så fäster man inte upp växellådan annat än vid adapterplattan. Jag har sett en del Renaultlådor som gjort infästningar långt bak men det känns inte riktigt bra då det isåfall börjar bryta i hela paketet vid belastning. Det finns dock säkert en rad aspekter och synpunkter på detta. Kika lite på originalbilen så kanske du blir lite klokare. Den är fäst dels i sprängkåpan i underkant i ramen och sedan i överkant långt fram på växellådan närmast motorn. Här har man nyttjat locket till lådan och adderat ett par ören. Kika på Christers tråd som är en lyckost som har en "riktig" låda.

Mvh
Henrik

Posted

Tack Henrik!

Jag har sett en del bilar som bara låter vxllådan hänga fritt men det förutsätter i så fall att adapterplattan förankras i chassit med någon form av bussningar.

Jag ser inte att det finns anledning att förankra på båda ställena.

Hoppas att någon kan skicka några bra bilder.

  • 1 month later...
Posted

Ja då har stolarna anlänt. Tog ett tag, de glömde dem kvar på kajen i England!!! 😕



I väntan på upprights ifrån Magnus och bärarmar ifrån Christer så har resten av delarna anlänt. Har och tillbringat ett par dagar på skroten för att hitta delar till styrningen också.
Jag har fått krängare ifrån Olle Lindskog också, mkt fina grejor. Tack Peter för tipset.



Har ritat och beställt vattenskurna plåtar till diverse detaljer också, här är början till vxl lådsfäste, här kommer även växlings mekaniken sitta.





Det verkar som hösten och vintern är säkrad. 😆

Posted

Jag ser att du beställt delar från mecmove köper själv grejor därifrån och får lite rabatt, dom är mycket trevliga och hjälpsamma vill ni så kan jag prata med dom så att alla kan få lite gt40 rabatt, så att besäller man kan man bara uppge att man bygger gt40 så fixar dom lite rabatt.
Vad säger ni kan det va nått,dom är ett hyfsat litet företag så dom är säkert intresserade av att få upp försäljningen lite.
Mvh Peter

  • 4 weeks later...
Posted

Har fått till luckor för att komma åt nivågivarna till tankarna.
5mm aluminiumplåt som skall ytbehandlas senare.






Svängde även till de bakre fästena för stötdämparna.
Kunde inte använda de som följde med kittet......



  • 1 month later...
Posted

Ja nu efter Julstöket så har man haft möjlighet att tillbringa lite tid i garaget. Alla delar till framvagnen låg och väntade så varför inte börja där.



Känns bra när man kan rita upp allt i datorn innan och kolla av alla mått innan man sätter kapen i ramen.



Sen är det bara fram men den stora kapen och göra plats för de nya grejorna.



Undre bärarmen, det var lite mek och svärord innan den var på plats.


Ja då var det på plats, skall bara kapa till ena röret på den övre bärarmen. Sen är det bara att kopiera det hela på höger sida... 😆

Posted

Snyggt jobbat Peter.
Ser kannon bra ut 😃
Jag tror att det blit hög aktivitet här under våren 😃

MVH
Christer :cool:

  • 2 weeks later...
Posted

Jaha då har man kommit lite längre. Fick göra lite modifieringar men nu ser det bra ut, alla mått och grader är OK. Det underlättar när man har bra material och jobba med, läs uprights och bärarmar. 😆
Kan bli lite trångt mellan rattstång och pedaler.



Ride hight


Övre läge


Så nu inväntar jag bara lite mer godsaker ifrån Christer så att man kan få styrväxeln på plats.

Posted

Bra jobbat Peter.
Det ser kannon bra ut 😃
Nu är det bara att köra på 😃

Delarna är på väg 😉 😉

MVH
Christer.S :cool:

Posted

Det ser fint ut Peter!

Det är kul att dom GOXbilar som det verkar vara fart i bygget har liknande framvagnar,personligen ger det mig en kick när man blir nöjd med framvagnen och chassiet.
Mvh Peter

  • 4 weeks later...
Posted

Stoppade in lagren samt satte på bromskivor och ok idag.
Ni som är skarpsynta kanske ser att skivan är felvänd men det beror på att jag fick en höger skiva för mycket och därmed saknar en vänster skiva. Vad mer kan man vänta sig från GOX.



Eftersom jag har förstått på er andra att det är mycket plastande och slipande så för att jag också skall få del av det så tänkte jag köra med en annan typ av tanklock 😆


  • 1 month later...
Posted

Haft mycket göra med annat så jag har ej haft så mycket tid med mitt eget bygget.
Har gjort ny broms oks fäste till polarens Viper, han skulle tvunget ha 15" skivor runtom så det blev lite tight men bra.




Har avslutat jobbet med krängarana fram. Det blir tight med avståndet till fjädern men det fungerar. Kortade också styrlederna.





Posted

Nu börjar den se riktigt smuttig ut och trevlig att titta på. Vad vägde Görans - lite intressant som referens?

Mvh
Henrik

Posted
Grantinge wrote:
Haft mycket göra med annat så jag har ej haft så mycket tid med mitt eget bygget.
Har gjort ny broms oks fäste till polarens Viper, han skulle tvunget ha 15" skivor runtom så det blev lite tight men bra.




Har avslutat jobbet med krängarana fram. Det blir tight med avståndet till fjädern men det fungerar. Kortade också styrlederna.







Klockrent om du frågar mig...
Posted
Henrik wrote:
Nu börjar den se riktigt smuttig ut och trevlig att titta på. Vad vägde Görans - lite intressant som referens?

Mvh
Henrik


Tror jag fick ihop den "gjutna" till 3,8 kg
Posted
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Nu börjar den se riktigt smuttig ut och trevlig att titta på. Vad vägde Görans - lite intressant som referens?

Mvh
Henrik


Tror jag fick ihop den "gjutna" till 3,8 kg


Med Görans så får man med lite extra luft med i form av porer därav den låga vikten 😆
Posted
Anonymous wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Nu börjar den se riktigt smuttig ut och trevlig att titta på. Vad vägde Görans - lite intressant som referens?

Mvh
Henrik


Tror jag fick ihop den "gjutna" till 3,8 kg


Med Görans så får man med lite extra luft med i form av porer därav den låga vikten 😆


Ah du menar att han hade "honeycomb" konstruktion på dem Surprised
Posted

Jaha då blev man av med oskulden i helgen 😆

Fick tilfälle att provköra min kollegas GT40, fy fan vilken hästspark man får i ryggen när man trampar pedalen i botten!!




Är samtidigt glad att jag bygger min egen eftersom sitt komforten var inte den bästa men det kvittar för det var en enorm upplevelse.

Posted

Kul att höra hur det förhoppningsvis kommer att bli.
Ser att den har "flärpar" där dörrarna går in i taket.
Vad mer specifikt tykcte du behövde ändras i sittställningen?
mvh
Örjan

Posted
brajon wrote:
Kul att höra hur det förhoppningsvis kommer att bli.
Ser att den har "flärpar" där dörrarna går in i taket.
Vad mer specifikt tykcte du behövde ändras i sittställningen?
mvh
Örjan


Med mina 1.85 så satt jag alldeles för högt så jag har själv sänkt mina stolar 1" plus att med mina stolar så sitter man väldigt lågt i redan ifrån början.
Jag hade också pedalerna för närma mig men som sagt jag brydde inte mig speciellt just vid det tilfället.
Posted

Grattis Peter.
Det var enormt att åka i en GT40 😃
Och du har kört en! Det måste vara en sjutusans höjdare 😲
Det blir lätt att dra sig till garaget nu tror jag 😉

Hade vart kul att få lite mer info om den GT40 du fick prov köra?

MVH
Christer.S

Posted
Grantinge wrote:
brajon wrote:
Kul att höra hur det förhoppningsvis kommer att bli.
Ser att den har "flärpar" där dörrarna går in i taket.
Vad mer specifikt tykcte du behövde ändras i sittställningen?
mvh
Örjan


Med mina 1.85 så satt jag alldeles för högt så jag har själv sänkt mina stolar 1" plus att med mina stolar så sitter man väldigt lågt i redan ifrån början.
Jag hade också pedalerna för närma mig men som sagt jag brydde inte mig speciellt just vid det tilfället.


Jag kan informera om att Magnus gjort underverk med sittställningen och utrymmet. Trots att vi har exakt lika stora kupéer och sänkt golvet en tum så slår jag huvet i taket i min bil och i Magnus har jag 6cm till taket och sitter hur bekvämt som helst. Detta var dock utan stoppning så det försvinner ett par centimeter men ändå!! Magnus har verkligen forskat och provat ut detta och det var verkligen glädjande att man kunde se att det gick att få till utan att behöva addera en Gurneybubbla. Jag kommer att snida om ramen i mina stolar så snart tid medges. Jag är 187 lång och Magnus är nog över 190.

Mvh
Henrik
Posted
csgt40 wrote:
Grattis Peter.
Det var enormt att åka i en GT40 😃
Och du har kört en! Det måste vara en sjutusans höjdare 😲
Det blir lätt att dra sig till garaget nu tror jag 😉

Hade vart kul att få lite mer info om den GT40 du fick prov köra?

MVH
Christer.S


Den är byggd i Sverige och vad jag vet så blev den färdig 2000 och är en GTD kit. Motorn är en strokad 302/347 på ca 390hkr. Det sitter en Renault R30 låda i men den kommer förmodligen att få byta plats till en Audi till hösten.
Posted

Så kom då Påskharen till slut med lite Påsk godis.



Som ni ser så hamnar i stort sett hela upprighten i fälgen och det bådar gott för scrubradien som jag räknar med att kommer hamna på ca 35mm.




Dimensioner för de som är intresserade:
9x18 med backspace på 6"
11x18 med backspace på 5"

Posted

Det blev klockrent Peter!
Ser hel rätt ut med 18" 😃 😃 😃 😃
Som jag tidigare nämt så finns det en rad fördelar med det 😉

MVH
Christer.S :cool:

Posted
csgt40 wrote:
Det blev klockrent Peter!
Ser hel rätt ut med 18" 😃 😃 😃 😃
Som jag tidigare nämt så finns det en rad fördelar med det 😉

MVH
Christer.S :cool:


Ja jag tror att dessa fälgar kan "gifta" sig med en matt svart lack på bilen 😉
Posted
Grantinge wrote:
Så kom då Påskharen till slut med lite Påsk godis.



Som ni ser så hamnar i stort sett hela upprighten i fälgen och det bådar gott för scrubradien som jag räknar med att kommer hamna på ca 35mm.




Dimensioner för de som är intresserade:
9x18 med backspace på 6"
11x18 med backspace på 5"


Jaha där vart mitt tangentbord fullt med dregel Surprised
Dom fälgarna skulle jag lätt kunna leva med...
Posted
Anonymous wrote:
Jaha där vart mitt tangentbord fullt med dregel Surprised
Dom fälgarna skulle jag lätt kunna leva med...


Vart tydligen så till mig att jag glömde logga in. 😃
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...