Mikael Nordin Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Ja, då va det dax att presentera den nya bilen Efter smällt med min Camaro RSR i augusti 2015 och en liten Klara som kom till världen i april 2016 så insåg jag att tid till att bygga min Zcars Hayabusa hundkoja inte längre fanns, så jag bestämde mig för att köpa en hyfsat färdig bil. Zcars kitet såldes och skickades tillbaka till England. Valet av ny bil hamnade på en variant av super seven. Undra om det kan ha att göra med att kollegan köpte en Dax Rush med R1 motor och ställde den i mitt garage. Där stod den och läskade mig något oerhört över vintern Bilen hittades på blocket och såg ut att vara lagom mycket racing för min smak Det visade sig att den va väldigt mycket racing och perfekt för mig Dessutom fanns den på lagom avstånd så det fick bli affär. Bilen hade bara ett smärre problem och det va att motorn nog rasat Hur man än vrider på det så är det mindre jobb än att bygga bil från grunden, tänkte jag. Så här såg den ut vid leverans. En trevlig liten sak Efter lite kontroll av bilen och motorn visar det sig att en cylinder värmenypt och slagit av en kolvbult varpå en vevstake tittat ut genom blocket likt ett litet japanskt gökur Det roliga är att motorn startade på första försöket och gick helt ok även om det skramlade väldigt mycket. Där gick hoppet om att motorn skulle gå att rädda. Sånt är livet, börjar nästan bli van... För att snabbt komma ut och köra har en bättre beggad Gsxr 1000 k5 motor inhandlats från Tyskland och är nu monterad i bilen och den går sam ett skållat ollon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 14, 2018 Author Share Posted September 14, 2018 (edited) Liten video på när bilen mappades med den trimmade, numera begravda motorn. Edited September 14, 2018 by Mikael Nordin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 14, 2018 Author Share Posted September 14, 2018 Liten film på första starten med nya motorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 15, 2018 Author Share Posted September 15, 2018 Då har man fått tag i en ny sitta-still stol Det blev en Reverie stol i kolfiber som endast väger 2,5kg Då stolen är i snitsig kolfiber kompletterar jag fronten med 2st carnards i samma material. Nu är bara den stora frågan hur går man vidare från detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Jäkligt fin stol - avundsjuk 🤗 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 16, 2018 Author Share Posted September 16, 2018 13 timmar sedan, guldgroda sade: Jäkligt fin stol - avundsjuk 🤗 Ja, de är lätta och fina! Dock fruktansvärt dyra så det va en jäkla tur jag hittade en oanvänd beggad för stax över 1/3 av nypriset👍 Mycket pengar för en stol ändå men kolfiber och liten vikt lockade för mycket. Ibland har man tur även om det är långt mellan gångerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 2 timmar sedan, Mikael Nordin sade: Ja, de är lätta och fina! Dock fruktansvärt dyra så det va en jäkla tur jag hittade en oanvänd beggad för stax över 1/3 av nypriset👍 Mycket pengar för en stol ändå men kolfiber och liten vikt lockade för mycket. Ibland har man tur även om det är långt mellan gångerna. Hur bred är den yttermått nedtill? Jag kollar lite efter stolar på ca 40cm och det finns, men inte helt lätt att hitta! /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 16, 2018 Author Share Posted September 16, 2018 Stolen är strax under 40cm bred. Tillett har en stol som heter b6 som oxå är 40cm bred. Tror dock att b6:an är något bredare i inner måttet. Kitcardirect har en del stolar som är 40cm breda i olika material och utföranden till ok priser. Då väger dom dubbelt så mycket dock. Man får nog ca 5st stolar från Kitcardirect för samma peng som 1st Reverie stol kostar👎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 2 timmar sedan, Mikael Nordin sade: Stolen är strax under 40cm bred. Tillett har en stol som heter b6 som oxå är 40cm bred. Tror dock att b6:an är något bredare i inner måttet. Kitcardirect har en del stolar som är 40cm breda i olika material och utföranden till ok priser. Då väger dom dubbelt så mycket dock. Man får nog ca 5st stolar från Kitcardirect för samma peng som 1st Reverie stol kostar👎 Japp, jag funderar på att beställa från lusomotors.com, ett portugisiskt bolag. Gissar dom är rätt lika kitcardirect i vikt och kostar 90 euro styck och 70eur frakt om man beställer 2. Dvs 250 eur för två fraktat och klart. Men blir nog ett enklare säte ala locost inledningsvis, och sen när ekonomin tillåter köper jag nya stolar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 16, 2018 Author Share Posted September 16, 2018 Jag va oxå på g och beställa av Lusomotors men det blev denna stolen i stället. Luso har ju två varianter på stolar, en ny variant med helt bakstycke och platt botten. Jäkligt snygg och 120€ per stol. Finns en dansk som säljer 2st Lusomotors stolar på rejsa.nu. Han har haft ute annonsen ett tag nu så du kan säkert pruta lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 19, 2018 Author Share Posted September 19, 2018 (edited) Då vart bilen besiktigad Alltid nervöst att besiktiga en "ny" bil men det gick kalasbra trots att besiktningsmannen ej fick plats i bilen/stolen Jag fick göra körandet till bromsprovaren/avgas testet och upp/ner på lyften. Vi slapp iallafall alla kärringstopp som brukar inträffa när någon ovan kör en bec Edited September 20, 2018 by Mikael Nordin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 bara o göra en regbes nudå och begära besiktningsbefrielse så slipper du besikta sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 4 timmar sedan, Jörgen sade: bara o göra en regbes nudå och begära besiktningsbefrielse så slipper du besikta sen. Ja det är ju lockade. Vet dock inte hur de ställer sig till bec. Någon som vet om en mc-motor 7:a har fått besiktningsbefrielse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Bör inte vara ett problem då en mcmotor är ju mer lik det som satt i seven när den kom än vad som sitter i nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted December 21, 2018 Author Share Posted December 21, 2018 Lite sen uppdatering men bättre sent... Då har man nog tagit den sista svängen med bilen för denna säsongen. Kan sammanfatta det hela med ett ord. Skoj Bilen har också fått lite kompisar att snacka med under vinterdvalan. Vänstersidan av garaget är lite piggare än högersidan dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted December 21, 2018 Author Share Posted December 21, 2018 (edited) Då julen börjar närma sig kände jag att de va tomt i garaget så jag blev tvungen att komplettera vagnparken med en biltransportkärra Nu kan man fira jul i lugn och ro med vetskapen att man kommer till och från banorna smidigt nästa år God jul o gått nytt år på er Edited December 21, 2018 by Mikael Nordin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted December 21, 2018 Share Posted December 21, 2018 Grymt! Det ser ut som min ju! En Thule? Tror jag lastar 920kg på min. Hur mycket får du lasta? /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted December 22, 2018 Author Share Posted December 22, 2018 7 timmar sedan, martin_ts sade: Grymt! Det ser ut som min ju! En Thule? Tror jag lastar 920kg på min. Hur mycket får du lasta? /Martin Hallå Det är en Trailergruppen bc 1300 med lastvikt på 820kg. Känns stabil och bra! Hur går det med motorbytet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted December 23, 2018 Share Posted December 23, 2018 Det är väl en Thule då? Jag är skitnöjd med min! Smidigt att köra upp med tippen. Skönt att slippa krångla med ramper! Jag börjar bli klar med min bil. Lite små fix kvar. Bland annat avgas. Fick bra pris på avgaset av din granne. Men jag har ett avgas i titan jag vill använda mig av men letar efter lite kompletterande rördelar. Svårt/dyrt att hitta. Men stor vikt besparing! Du har inga titan rör liggandes från ngn gammal mc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted December 25, 2018 Author Share Posted December 25, 2018 Thule och trailergruppen e samma kanske? Tror jag kommer bli nöjd jag med! Har tyvärr inga rörbitar liggandes, har du kollat ebay? Borde gå att köpa något mc-system billigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Då har man fått ur den gamla stolen och monterat den nya. Blir bra det här (även om fotot blev sådär) Har oxå köpt mej nya bälten. Lätta och fina. Är gjorda för Caterham men verkar trivas även i en Tiger Har dock ej hunnit slutmontera dessa ännu.. Har även påbörjat projekt "13" banfälgar". Blev fälgcentrum från Radical/Image, skall nu bara kompletteras med fälgbanor. Hör gärna av er om ni har 13" banor med 18 monteringshål att sälja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted January 27, 2019 Share Posted January 27, 2019 On 2018-09-15 at 20:35, Mikael Nordin sade: Då har man fått tag i en ny sitta-still stol Det blev en Reverie stol i kolfiber som endast väger 2,5kg Då stolen är i snitsig kolfiber kompletterar jag fronten med 2st carnards i samma material. Nu är bara den stora frågan hur går man vidare från detta Vars ifrån köpte du din Reverie stol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Köpte den beggad men oanvänd av en på Rejsa.nu. Nya köps de bäst direkt av Reverie eller av Demon tweeks. Är tyvärr inte billiga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 Då har ytterbanorna från Force Racing kommit Fram blev det 2,5" och bak 3" Blir bra detta, börjar nästan luta åt silvriga centrum istället för svarta. Vad tycker den samlade expertisen? Måste bra nämna att Carl på Force är grym! Har ni möjlighet, köp fälgar av honom!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Det där blir riktigt bra, det ska bli spännande att se den nere på marken med sulor på! Hoppas själv kunna hitta något liknande projekt snart 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted March 14, 2019 Author Share Posted March 14, 2019 (edited) 14 timmar sedan, Speedster sade: Det där blir riktigt bra, det ska bli spännande att se den nere på marken med sulor på! Hoppas själv kunna hitta något liknande projekt snart 🙂 Ja, spännande vet jag inte om det är men det blir sköj att se hur det blir och framför allt hur bilen kommer uppföra sig med 13" hjul. Den stora frågan är nu om det blir r-däck eller slicks. Innerst inne vet jag nog svaret redan nu... Går också rykten om att mer kolfiberdelar är på ingående...får se vart det tar vägen. Mer spännande är det ju på andra håll (ditt) om det blir en bil eller ej? Jag säger köp för att få frid i själen Edited March 14, 2019 by Mikael Nordin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted March 14, 2019 Author Share Posted March 14, 2019 14 Mar 2019 20:27 Dax för återbruk i den finare skolan...kolfiber Man får passa på när det säljs begagnade grejer som ingen annan verkar vilja ha Dörrarna passar utan större moddar, Caterham insuget behöver dock masseras något för att passa men inga omöjliga hinder. Kommer bli grymt med lite kolfiber som tittar upp ur hålet i huven Kan inte hjälpa det men kolfiber är bara så snyggt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Snyggt, jag undrade varför inte folk nappade på dessa snabbare. Blir mumma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Ja, lite konstigt att ingen la vantarna på dessa men skall inte klaga. Kommer sitta fint på Tigern! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted April 12, 2019 Author Share Posted April 12, 2019 Då är det äntligen dags! Sprintracepremiär i morgon med Svkg:s konbanekörning Så jävla laddad, på gränsen till överladdad men det skall bli riktigt roligt Kan bli lite intressant på morgonkvisten med r-däck och ute temp runt nollan. Kan bli lite känsla av en "skit i en pissepotta" men är det premiär så är det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 39 minuter sedan, Mikael Nordin sade: Då är det äntligen dags! Sprintracepremiär i morgon med Svkg:s konbanekörning Så jävla laddad, på gränsen till överladdad men det skall bli riktigt roligt Kan bli lite intressant på morgonkvisten med r-däck och ute temp runt nollan. Kan bli lite känsla av en "skit i en pissepotta" men är det premiär så är det! Grymt Mikel, jag hoppas att det blir lite varmare än vad det varit de senaste mornarna Det ska bli riktigt roligt att höra hur det gick Några nyheter om fälgarna, får du på dem snart? Nyfiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted April 12, 2019 Author Share Posted April 12, 2019 Angående utetemp så blir det nog ungefär som tidigare mornar. Aningens kallt med andra ord. Får hoppas att Kattleberg inte ligger i skugga... Force Racing skickade innerbanorna i går så kan eventuellt ha dessa nästa vecka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted April 13, 2019 Author Share Posted April 13, 2019 Premiären är avklarad och varken jag, bilen eller kringliggande skogspartier har skador så det måste ha gått bra Visar sig inte vara helt lätt att få upp temperatur på r-däcken i 0 gradigt väder på liten o lätt seven men jäklar va sköj det va Gjorde inga tider att tala om men det hänger på föraren så får man bara lära sig bilen bättre kan detta bli hur sköj som helst. Känns som det kan gå riktigt fort om bara föraren hänger med bilen. Bara att börja ladda för Vårruset på Falkenberg om några veckor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Då va banpremiären avklarad Vårruset på Falkenbergs motorbana med Svkg i sommarvärme Började lite svettigt med att dragbilens automatlåda bestämde sig för att kräkas ur sin olja via ett trasigt rör Får låna SuperHåkans bil (stort tack till min arbetskamrat och Super7 inspiritatör) så resan kan bli av. Väl på banan börjar det väldigt försiktigt men får snabbt en go kännsla i bilen och börjar sakta men säkert öka takten. Märker snabbt att däcktempen går upp och greppet ökar markant. ( tvärt om mot konbanekörningen ) Kan konstatera att denna bil går så in i helvete om föraren bara hänger med samt att den ger ifrån sig ett väldigt härligt och rogivande ljud vid 12-13000 varv En liten bild från line-up. Fick tyvärr inga bilder på ekipaget in action...kan eventuellt skrapa fram någon film från äventyret om min datorkunskap är stor nog för sådana operationer... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 1, 2019 Author Share Posted May 1, 2019 Måste erkänna att de här med Gopro och Youtube och va allt heter som ungdomarna nuförtiden lever i är inte min grej Fick iallafall upp en liten filmjävel från Falkenberg tillslut...om någon har tips på hur man skall handskas med en Gopro 7:a så tas dessa råd tacksamt emot Första gången på bana med bilen och första gången för mig på Falkenberg, måste säga att banan är riktigt rolig. Lär inte vara sista gången man hälsar på i Falkenberg.... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Snyggt, är lite svårt att få till bra motorljud till filmerna i en sjua, vill gärna brusa för mycket. Testa att labba med en extern mic. Alltid lika kul att köra om Porschar, Ferarris etc 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 1, 2019 Author Share Posted May 1, 2019 Extern mic säger du...nu börjar det bli riktigt avancerat 😉 Köra om dyrare bilar är alltid roligt men känns nog ännu roligare med denna kärran faktiskt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Snyggt jobbat! Extern mic, loggerapp i telefonen, en extern gps-puck och sedan klippa ihop loggen med filmen i t.ex. Racerender. Då kan du analysera din körning ä'n bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 (edited) Jo, jag har hört att det skall gå att få ihop Gopro filmen med Harry´s lap timer (som jag har på telefonen) men fattar inte riktigt hur. Tar tacksamt emot tips hur jag skall göra. Vilken externa mic och gps-puck (vad skall denna användas till, det sitter gps i Gopro hero 7 black) skall man använda? Var placerar du den externa micken? Låter gött när man slipper allt vindbrus Edited May 2, 2019 by Mikael Nordin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 För att få ihop loggfilen med filmen behöver du ett program. Jag har använt mig av Racerender (http://racerender.com/Products/index.html) men det kan finnas andra liknande program. Den externa gps-pucken använde jag för att få bättre uppdateringsfrekvens på loggfilen än vad min telefon kunde leverera. Det går säkert att använda Gopro loggen. Jag hade en Hero 2 så det alternativet var inte tillgängligt. Mic:en är en billig "slipsmikrofon" som sitter nere i sittbrunen på passagerarsidan. Ungefär där varvtiden syns på filmen ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 (edited) Då lider bilen numera av följande bokstavskombination enligt pappren: T12BF Själv får man nöja sig med en bokstavsföljd som ej är officiell, finns ej på papper men är väldigt tydlig.... Edited May 16, 2019 by Mikael Nordin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Då är bilen lastad och står klar för avfärd mot Kinnekulle Ring och bankalaset med Svkg i morgon. Gött att kunna ha hela ekipaget i garaget över natten Hade nog fått ösa bilen likt en gammal eka annars med tanke på dagens väderlek. Ser ut som vädret blir finfint i morgon dock vilket känns gött Passade på att byta till liten nummerskylt bak samt flyttade tanklocket. Blev helt ok tycker jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted June 1, 2019 Author Share Posted June 1, 2019 (edited) Då va Bankalaset på Kinnekulle avklarad. Gick kalasbra och hatten av till Svkg för bra arrat, bara ett längre break pga sanering efter ett stort oljeläckage (ca1/3 av banan). Fick riktigt bra känsla för bilen denna gång och lyckades komma ner på 1:03 tider på varvet vilket är pers med ca 8-9 sekunder:) Drog inte fullt på rakan då jag fick indikationer på att ljudnivån låg på gränsen samt att jag fortfarande brottas med spårvalet så det finns allt mer tid att hämta om bara allt faller på plats. Fick också ordning på ljudet från min Gopro. Köpte en Windslayer (en skumgummihatt som monteras runt hela kamerahuset) och den funkar kanonbra med tanke på priset. Tyvärr är jag dock inte helt kompis med kameran än och lyckades med konststycket att radera alla filmer när jag skulle radera en liten testfilm. Fan, hur svårt kan det vara egentligen.... Edited June 1, 2019 by Mikael Nordin 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted June 1, 2019 Share Posted June 1, 2019 Kul att din bil funkar bra! Jag körde min bil på kullen förra året och körde typ 1.05-1.06 och tyckte det gick jätte snabbt! 😄 Du körde väl med en sån "swinging pickup" Har du accusump i din? Din motor bör väl vara ganska lik min i det avseendet. Har du märkt om det skulle vara några problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted June 2, 2019 Author Share Posted June 2, 2019 Har inga problem med oljan än vad jag har märkt. Vad jag har hört från erfarna Hayabusa bec användare så börjar oljeproblematiken när slicks används och tiderna går ner kraftigt typ under minuten på kinnekulle. Vilket tråg kör du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Jag köpte extremeengines tråg med pickup. Har försökt reda ut rätt oljenivå med accusumpen men det är svårt tycker jag. Funderar nästan på att skita i den.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted June 2, 2019 Author Share Posted June 2, 2019 Jag körde med accusump på min camaro och då fyllde jag motsvarande accusumpen extra i motorn. startade sedan motorn så accusumpen fylldes, stängde den innan motorn stängdes av. Kontrollera nivån i motorn. När jag sedan körde med bilen använde jag bara accusumpen på bana. Öppnade alltid accusumpen manuellt när motorn redan är igång samt stängde den innan motorn stängs av. Då sköter systemet sig självt så länge blåsan i accusumpen har rätt tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted June 15, 2019 Author Share Posted June 15, 2019 Svkg:s Sprint race 3 är avklarat. Som vanligt hatten av till Svkg för bra arrat trots sen start Blev totalt endast 3 stinter för mig då backlådan lämnade lite olja efter sig. Troligen fyllde jag lådan lite för mycket Väldigt rolig konbana men brottas med vändningen där det blev lite piruetter Hur som helst jävligt roligt Filmsnutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 Quifelåda till backen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted June 16, 2019 Author Share Posted June 16, 2019 (edited) Japp, Quaife låda. Jag har grejerna för att modda luftaren men har inte fått tummen ur 😞 Håller på att montera Caterham airboxen men funderar på vilket filter jag skall köra? Pipercross har ett smidigt filter till sina px600 som monteras i airboxens 100mm inlopp, frågan är om det räcker till? Bmc har ju ett stängd airbox som heter cda som oxå kan funka. Fler idéer? Edited June 16, 2019 by Mikael Nordin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts