Jump to content

ny i forumet och en presentation av (tänkta)bygget


jimmy.e

Recommended Posts

hej allihop.

är ny här och jag hade tänkt att hänga omkring här ett bra tag till,så jag tänkte presentera bygget.

Bilen är en (kommer bli en) super 7 med ett chassie från Hans aulin som kommer att hämtas nu på fredag/lördag,Motorn är en sugmotor från en lexus 300 sportcrosse på 3l 200hk (fick ett bra pris på den från tyskland) med en tillhörande 6vxl E-shift växellåda.

Bakdiffen kommer från en ford sierra kombi med quife innehåll.(som blev inköpt från en smått galen gammal kompis)

Än så länge är bygget i planerings stadiet men nästan alla delar finns,det är väll tänkt att man ska börja med bygget till 100% när löven har fallit av träden..

jag kommer att uppdatera bygget med bilder och evt ngn hemsida om tid finns över.

jimmy

Link to comment
Share on other sites

Bra val av chassi! Jag var och kollade på Hans ramar och tycker att de håller mycket hög kvalité :thumbup: Tänk bara på att göra många utrymmen för att gömma vikter om du skall registrera den med 200hk :D

Link to comment
Share on other sites

Det där med vikten är ju ett litet bekymmer men, jag har lite planer på att göra golvet i 1cm järn.1kvadrat meter järn i 1cm tjocklek väger ca 75kg.(mellan tummen och pekfingret räknat.)

Så nog kommer den väga lite.

Varför 1 cm? :o

Känns ganska överdimensionerat...

Vad fick du ge för Lexusmotorn?

Välkommen förresten! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

För att kunna regga med en motor på 200hk måste bilen väga nästan ett ton. Så du måste nog ha mer än bara golvet i 10mm plåt... Känns nästan som om det vore bättre att bygga med en annan motor, och sedan lyfta i lexussexan efter att alla besiktningar och grejer är färdiga.

Annars är det klart att man kan bygga väldigt kraftigt, men själva tanken bakom Lotus seven går som förlorad. Sedan brukar ju besiktninggubbarna godta att man viktar ner bilen lite gran, men inte så mycket som 200-300kg. Så du måste ju bygga fast vikterna på ett varaktigt sätt också.

Link to comment
Share on other sites

tack allihop,för välkommandet.

lexus motorn gav jag ca 15k ostartad och osedd + ett överpris på en peugeot..

jag vet om mitt motorproblem kontra vikten och locost eller inte..

Jag håller på och bollar själv med motor frågan (kommer fråga sen på forumet) (har en del motor alt. att välja mellan).Om man ska besikta med en motor och sen byta efter besiktningen. Men det känns inte helt rätt.Det är rätt mycket jobb som man skulle kunna lägga på ngt annat.

Link to comment
Share on other sites

Förstår att det blir mycket jobb... men det blir nog tvunget för att få igenom den i besiktningen. Skaffa en billig motor från skroten med grenröret på samma sida så du inte behöver såga upp för många hål i plåten. Kommer du att sikta på att klara avgasreningen? Om ja så behöver ju båda motorena klara det..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

lite bilder på en/flera tänkta motorer,fast det är ett litet problem den behöver en botten renovering restan är i kanonskick.

http://medlem.spray.se/vafan13/2004-10-05%20(64).jpg

(rover v8.)

http://medlem.spray.se/vafan13/2004-10-05%20(70).jpg

http://medlem.spray.se/vafan13/2004-10-05%20(66).jpg

(ärgad bränd,vevaxel.)

http://medlem.spray.se/vafan13/B21.anti.0.jpg

(nyrenoverad b21et)

Link to comment
Share on other sites

Varför göra golvet i 10mm plåt?

Kör på 25mm istället, ramen är väl lix gjord av den tjockleken :)

Besikta med den motor du har tänkt använda, det lönar sig nog i längden.

200hk är ju inte långt ifrån 150hk som många (jag bla annat) beskitar/ska besikta med.

Men snälla, när du har så fräna motoralternativ, fundera inte ens på en b21et...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...