TorqueMap Posted April 21, 2018 Posted April 21, 2018 (edited) Hej! Förord: Som överskriften säger så är jag nybörjare på locost/seven. Har ganska länge varit intresserad av att skaffa mig en locost/seven men jag är inte impuls-köparen precis utan vill forska och läsa på så mycket det bara går. Tyvärr känns det som att informationen kring locos/seven är ganska spretig (tycker ja i alla fall). Man läser regler, byggloggar osv osv men jag får ändå uppfattningen att mycket är ganska godtyckligt. Så jag tänkte att man kanske kunde få svar på sina frågor samt få tips/råd och idéer i något slags sammanfattat format. Så här i början så är jag inte intresserad av att bygga en egen kärra utan avser att börja med att köpa en färdigbyggd bil som är besiktigad för gatan. Är den även godkänd för bana så är det ju inget negativt. OBS detta är ingen "jag söker en bil"-tråd. Så, mina frågor eller vad man nu skall kalla dem. *De olika typer av klassningar på fordonen? Vad jag har förstått så går locost/seven-byggena som amatörbyggda fordon och måste därmed följ vissa regler. Ett exempel är ju motoreffekten som får vara 15kw/100kg, om jag inte missminner mig. Detta brukar ju betyda att man hamnar på runt 120hk för en bil på 650-700kg. Inga konstigheter egentligen. MEN hur kommer det sig att man ser flera annonser/byggloggar där man har långt över 120 kusar i sina bilar? Jag är ju inte ny inom bilsvängen och förstår självklart att folk brumma runt med fler kusar under huven än vad som står på reg. beviset. Det jag blir lite fundersam till är att tonen verkar vara att det är "OK", lagligt dvs besiktningen kommer godkänna effekten. Detta har fått mig att fundera på om det finns andra sätt att gå tillväga för att exempelvis ha 250hk på 700kg. Nu är inte effekten poängen här utan om det finns olika vägar att gå/ olika klassningar att röra sig inom som man bör känna till? *Valet av donaor-delar: Jag förstår att vissa delar är vanligare än andra. Skulle ni kunna lista varför vissa delar är så vanliga jämte mot andra. Jag får nämligen känslan av att viss delar används för att någon av en slump, för en massa år sedan, råkade ha just en bakaxel från xxxxx liggandes i garaget. Om man bortser från typ dala7 så verkar ju inte den svenska marknaden vara dränkt i byggen med tex volvo-bromsar osv. Visst man kan ju köpa allt billigt på nätet men det skulle som sagt vara kul att veta grunden till detta. *Stolar/burar/bälten osv: Det verkar ju vara absolut vanligast med fasta stolar (vilket jag förstår). Hur vanligt är det att bilarna byggs med ev stolsbyte/förarbyte i åtanke? Det kanske är en dum fråga, varför skulle man bygga bilen efter någon annan än en själv men det kan ju vara bra att planera vid ev försäljning. Många bilar har säten som saknar nackstöd, finns det en orsak till detta? Med tanke på hur folk i allmänhet kör på våra gator så är det ju inte konstigt att tänka sig att bakomvarande vill ligga nära och titta på den stiliga locosten framför, missa att denna bromsar in och kör sätt in i baken på locosten. Här känns det som att nackstöd skulle vara bra. Burar/störtbågar hur är det med dem och passagerare? Jag vet att det finns regler kring dimensioner osv för detta men då och då ser man att det endast sitter en sluttande båge (lägre om ens befintlig på passagerarsidan). Jag kan förstå detta om det saknas passagerarsäte och man vill hålla nere vikten men när man nu byggt bilen med avsikt att ha en passagerare så känns det lite "dumt". Jag kanske missar något uppenbart så informera mig gärna. *Skärmar över hjulen: Jag förstår att skärmar över hjulen är ett krav från besiktningsorganisationerna. Men hur kommer det sig att man då och då ser bilar utan och som tom säljs som gatlagligabilar trots att de saknar skärmar? Tillbaka till min första punkt, finns det olika regler, klassningar eller så? *Däckdimensioner: Locost-bygger har ju i regel små dimensioner på däcken (sett till bredd). Jag kan förstå även detta då man vill få ner vikten så mycket det bara går och man har relativt "få" hästar. Även om jag utgår ifrån att motoreffekten inte är den stora orsaken, snarare att man vill ha bättre vägegenskapen med låg vikt efter fästena till upphängningen. Vad är då frågan tänker ni? Jo, varför har man just de dimensioner man har? Vissa klagar på att det spinner trots sina 120hk, andra säger något annat men finns det någon konkret anledning? Ex: Att man brummat på bana och insett att 215-sulor ger bättre tid än 265:or. Nu tar man kanske inte ut locosten innan de sopat bort gruset så att säga men ibland kanske man vill maximera greppet snarare än "varvtid" på våra svenska vägar. Men som sagt det skulle vara jättekul och lärorikt med er input! Förgasare VS insprut: Vi behöver inte gå in och diskutera det vidare som teknik, utan jag tänker snarare på varför det är så vanligt med förgasare på dessa bilar? Gissar att det beror på att man håller på traditioner och det "känns" bra med förgasare under huven samt att vanliga donator-modeller är just förgasarmotorer. Man skulle även kunna tänka sig att man slipper all tillhörande elektronik osv och därmed spar vikt. Väger verkligen en ev viktminskning upp effektiviteten hos insprut? Finns det några andra orsaker? Ex att det följer med krav/restriktioner om man kör på insprut? Typ att man då måste följa andra miljöregler osv? Katalysator: Dispansavgiften är ju borttagen sedan en bra tid tillbaka men det verkar råda delade meningar om detta betyder att katalysator alltid är ett krav eller om man slipper betala trots att man inte har en katalysator. Hur är det egentligen? Vidare, när det gäller just amatörbyggda fordon och avgasvärden, vad baseras dessa på? Är det typ samma värden som bilen motorn togs ifrån, något slags gränsvärde för gällande regler då bilen byggdes osv? Vad händer om en bil byggs säg 2000 och att det efter detta tillkommit strängare regler? Jag utgår ju ifrån att man får gå efter de regler som gällde när bilen registrerades men man kan ju inte ta något som säkert när det gäller bilprovningen och avgasvärden känns det som. Vindruta och syn på hjälm: Nu garvar väl säkert vissa men "bare with me on this one". Många locostar har ju låga och en del sakna tom vindruta. Hur är reglerna kring detta, om det ens finns några? Vad ja förstår så finns det inget som säger att en vindruta som täcker hela huvudet måste sitta på bilarna. Med tanke på vad man ibland fått i vindrutan så känns det lite "sådär" att slänga in sambon i passagerarsätet (utan vindruta) med ett par sol-glajjor och hoppas på att inget träffar henne i ansiktet. Samtidigt så känns det kanske lite overkill med FIA-hjälmen när man ska ner till stranden och köpa glass. Less hjäm more, or less and more communications with your sambo? Skämt å sido hur resonerar ni? Även här blir ju stolsfrågan (utan nackstöd) intressant då hjälmen tillför extravikt och belastning på nacken. Jag tror det är allt som jag kan komma på just nu, blir säker påfyllning allt eftersom. Uppskattar svar! Edited April 21, 2018 by TorqueMap Quote
tpau Posted April 21, 2018 Posted April 21, 2018 Hej lite av mina tankar och åsikter. *De olika typer av klassningar på fordonen? 15 kW /100kg ger 141 hk på 700 kg, det är inte orimligt att det i bilens standardutrustning inkluderas en stor verktygslåda och reservhjul som lyftes ur innan bankörning, dessa kan addera välbehövlig vikt. Men ja trimning förekommer och vissa är mindre diskreta än andra, detta gynnar inte alltid oss som fordonsbyggare. *Valet av donaor-delar: originalet byggdes på Ford Escort mk 1&2 anledningen var att delarna var lagom tunga och lättillgängliga då karosserna rostade bort innan mekaniken var slut. under 90 & 00 talet tog eskorterna slut då gick man över till sierra som var en av få bakhjulsdrivna bilar med lågt andrahandsvärde och rostproblem. Idag har de flesta sierror tagit slut och andra donatorer börjar bli vanliga. I Sverige har vi haft mycket Volvo delar tillgängliga och mycket kunskap så de har nyttjats. De flesta delar kan byggas till mycket kompetenta bilar men det går också att misslyckas med de flesta. Har SFRO godkänt en konstruktion så är det en bra kvalitetsstämpel. Men att så mycket Ford används är sannolikt för att många andra gjort det med lyckat resultat, så det finns färdiga recept. I allmänhet gäller det att ändra mindset från standardbilar. Bromsar ska vara små, det ger lägre ofjädrad vikt och därmed bättre väggrepp. I England tävlar många bilar med solida 260 mm skivor som hålborrats för maximal viktreduktion. *Skärmar över hjulen: Enda lagliga är skärmar, annat förekommer men är alltså inte lagligt. Min gissning är att det kan ha och göra med byte av däckdimension som lett till att de inte längre passat och att cyckelskärmarna inte skyddar förarna speciellt bra från stensprut på bilens passagerare. Tydligen ska klassiska clamshell skärmar vara bättre ur denna fråga. *Däckdimensioner: En sportbil som väger 1500+ kg har ofta i häradet 265 breda däck om en sjua ska ha lika breda jämfört med sin vikt så ska de vara 132,5 breda... Med det i åtanke är 205 motsvarande 410 breda på en vanlig sportbil... En annan sak att fundera på är utväxling, standard drivlinor är byggda för låga varvtal på motorväg som ger bra bränsleförbrukning och lite buller. Att byta till hjul med mindre rullomkrets kortar utväxlingen vilket ger en snabbare bil. *Förgasare VS insprut: Ofta passar inte befintlig bränsletillförsel i en sjua, detta leder till att något måste göras. Dessutom brukar många original styrsystem bli lite kinkiga när de blir av med bilen. Detta i kombination med att insug med kortare kanaler kan flytta moment kurvan uppåt vilket ger en välkommen effektökning och sportigare karaktär. Det enkla valet brukade vara förgasare då insprutat varit dyrare. Idag är valet inte lika enkelt, separata spjällhus för insprutning har kommit ner i pris och så har även eftermarknadsstyrenheter. Två sista tankar: Även om om objektet inte är helt rätt går mycket att modifiera med tiden. En tung och långsam sjua är fortfarande extrem jfr en vanlig bil... Hoppas att du hittar en bil snart och kommer ut och kör. /T 1 Quote
Rikard Larsson Posted April 23, 2018 Posted April 23, 2018 Lite blandade svar och input. Finns inga regler för varken vindruta eller störtbåge för körning på väg. Jag hade ingen vindavvisare eller ruta innan. Nu har jag en 15 cm vindavvisare. Vindavvisaren hjälpte mycket för komforten, men jag kör fortfarande med hjälm med visir både till mig och ev. medpassagerare. Har en enkel lånehjälm i bagaget. Kommunikation kan du glömma både med och utan hjälm för övrigt :) Om man inte har intercom. Jag har 17-tums 255or bak. Totalfel på en sjua egentligen, men jag var ung när jag byggde. Det ser väl bättre ut än det fungerar på bana, men vid rödljusen är det trevligt. Har aldrig kört bana och kommer nog inte göra det heller. Min saabmotor har 150 hk på pappret. Inga problem att få godkänt med en lite tyngre sjua. Sen är motorn identisk om den har 250 hk också, bara mjukvara. En större turbo som ger 400 hk är fysiskt inte mycket större heller. Insprut är modernare och för många mer komplicerat. För mig som aldrig ägt en moped är förgasare mer komplicerat. Enklast är väl att hålla sig till motorns originalsystem. Även om det Torbjörn är inne på stämmer, så verkar alla insprutningssystem gå att få att glömma stöldskydd och annat. Katalysator har inte på en sjua att göra anser jag. Är "bara" en miljögrej. Och vi kör överlag väldigt lite med våra bilar. 1 Quote
TorqueMap Posted April 30, 2018 Author Posted April 30, 2018 (edited) Tack för era väldigt informativa svar! -Det finns alltså bara en ram att hålla sig inom och det är "amatörbyggt fordon"? Ja om man nu inte köper en original caterham men vi pratar locost nu 😃 -katalysator är alltså inte ett krav? Jag inser att de flesta (som jag ha sett) kör utan bromsservo. Vad bör man sikta in sig på? Rent spontant så känns bromsservo som lite överflödigt och jag gissar att chansen finns att man låser upp däcken "för ofta" med servo på en så lätt bil? Även om jag utgår ifrån att man ställer bromsvågen så att fram låser före bak så känns det som att risken för snurrning ökar med servot alá gokart-snurr. ABS försvinner ju också, kan ju vara smidigt men jag antar att det är ett helsike att få till med tanke på att man monterar ett system avsett för en helt annan typ av fordon. Men som sagt ni som kört med/utan vad tycker ni? Gällande hjälmar, finns har ni några rekommendationer? Vi pratar om vardaglig gatkörning samt kanske någon semester-trackday någon gång. Jag förstår att man skall ha en lätt integralhjälm men vad jag kan se så är många "bil-hjälmar" ganska tunga vilket jag finner motsägelsefullt. Många ligger på 1500g och då kan man ju hitta lättare MC-hjälmar till och med. Tips på lämpliga affärer för säkerhetsutrustning? Hur är det med stel kontra delad bakaxel/upphängning i seven-bilarna? Det verkar ju vara väldigt vanligt med stel bakaxel men samtidigt ser man härliga byggen med individuell upphängning. Rent spontant känns individuell upphängning "bättre" . Lär ju vara bökigare att bygga men jag avser inte att bygga en egen kärra som första-locost. Eller är det rent av så att den extra vikten av stel bakaxel ger en bättre viktfördelning och till och med leder till bättre egenskaper? /Tq Edited April 30, 2018 by TorqueMap Quote
Pac Posted April 30, 2018 Posted April 30, 2018 9 timmar sedan, TorqueMap sade: -katalysator är alltså inte ett krav? Nope, inget krav på Cat 9 timmar sedan, TorqueMap sade: Jag inser att de flesta (som jag ha sett) kör utan bromsservo. Vad bör man sikta in sig på? Jag tycker att det är enklare att köra utan. Man får en ruskigt bra känsla i bromsningen. 9 timmar sedan, TorqueMap sade: Gällande hjälmar, finns har ni några rekommendationer? Lätt motorsport-hjälm. Det är kostsamt men en billig försäkring om det smäller. 9 timmar sedan, TorqueMap sade: Hur är det med stel kontra delad bakaxel/upphängning i seven-bilarna? Jag kör De-Dion. Det bästa från bägge världarna, funkar finfint. Quote
TorqueMap Posted May 1, 2018 Author Posted May 1, 2018 @Pac Hur vanligt är didion på locostar? Har du några tips på hjälmar (modeller/tillverkare)? Det behöver ju inte vara en arai med hans kanske... Gällande motorn och dess effekt... Hur avgörs det vid besiktning (både hos ex sfro men även hos den reguljära årerkommande besiktningen)? Går de enbart på vad den ursprungliga motorn levererar eller kan man ex bänka den och hävda effekten på bakaxeln så att säga. Vi pratar om lagliga alternativ nu. Många bilar säljs ju som sagt med en effekt som är en bit över vad det står i registreringsbeviset. Visst så är det väl svårt för besiktningsmannen att känna skillnad på 130 eller 180hk under 3min provkörningen men ändå. Tänkte att folk kanske har en 130hk-motor, trimmar den till 180, bänkar den till 130 på bakhjulen och visar sfro papper på detta (och att detta skulle vara ok/korrekt). Quote
TorqueMap Posted May 1, 2018 Author Posted May 1, 2018 Just nu, TorqueMap sade: @Pac Hur vanligt är dedion på locostar? Har du några tips på hjälmar (modeller/tillverkare)? Det behöver ju inte vara en arai med hans kanske... Gällande motorn och dess effekt... Hur avgörs det vid besiktning (både hos ex sfro men även hos den reguljära årerkommande besiktningen)? Går de enbart på vad den ursprungliga motorn levererar eller kan man ex bänka den och hävda effekten på bakaxeln så att säga. Vi pratar om lagliga alternativ nu. Många bilar säljs ju som sagt med en effekt som är en bit över vad det står i registreringsbeviset. Visst så är det väl svårt för besiktningsmannen att känna skillnad på 130 eller 180hk under 3min provkörningen men ändå. Tänkte att folk kanske har en 130hk-motor, trimmar den till 180, bänkar den till 130 på bakhjulen och visar sfro papper på detta (och att detta skulle vara ok/korrekt). Quote
Rikard Larsson Posted May 2, 2018 Posted May 2, 2018 Motoreffekten tas från motorns originalbeteckning. Ex. Saab B204E = 150 hk. Finns inte någon originalbeteckning, om man t.ex. turbokonverterat, så är bromspapper ett krav vad jag förstått. Stel axel är enklare att bygga och justera (går knappt att justera 🙂 ) Rätt inställd delad är väl "bäst" men många bansnabba sjuor har stel. DeDion är inte helt ovanligt faktiskt. Quote
TorqueMap Posted May 5, 2018 Author Posted May 5, 2018 (edited) Återigen, tack för svar! Nu sitter jag och funderar på en annan sak. Alla störtbågarna som sitter på bilarna (med avseende på bankörning nu). Finns det något kontrollorgan som besiktigar dessa OCH för papper på detta? EDIT: Jag är ju medveten och SBF osv men har de uppgifter om ex just båge/bur om man ringer och täller en fråga om regnr? Vissa säger att bågen inte är bangodkänd, andra vet inte. Vissa besiktigar bilarna UTAN båge, enligt vissa, pga att slippa "tjafs" med 3-punkts bälte osv. För att sedan bulta på dem igen. Hur vet man om buren är godkänd för bara? Då menar jag med säkerhet snarare än "mummel, mummlen, kan, tror att den förra säljaren hade kört på bana och då satt buren kanske på... Mummel, mummel". Visst man kan ju göra en egen bedömmning att popnita fast en båge i karossen inte är helt ok. Är lite rädd att en dålig bpge leder till större problem än utan båge. Katastrof om det ex sitter 4p bälten i där de två översta drar iväg med delar av buren vi en ev olycka. Lite som att kosmetiska kofångare/rör (på ex suvar) skapar massor av problem trots att folk bara nuddat räcket vid parkering. Så i stället för en bucklig regplåt har man nu 4 meter rör nertryckt i huven/fronten. Detta leder ju trots allt bara till kosmetiska skador medan en dålig bur kan leda till betydligt större problem. Kortfattat: Hur tar jag reda på om en båge/bur är bangodkänd utifrån ex reg.nr eller annan dokumentation - vad ska jag leta efter? EDIT: Uppskattat pris för att få en bangodkänd (generellt, typ SBF, locost-träffar osv) monterad av företag/person i Stockholmsområdet? Vidare, hur går registreringen till om man byter en icke bandogkönd till godkänd båge? Oh, just ja! Sett annonser med bilar där brandsläckare sitter monterad bakom/mellan förarens och passagerarens huvud. Måste ju vara "mindre bra"? Fan 2kg metallcylinder i sidan/bakhuvudet lär ju kännas. Tankar kring detta? Edited May 5, 2018 by TorqueMap Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.