Jump to content

Länkarmsbussningar


Sonett7

Recommended Posts

Håller på och kollar lite på bussningar till länkarmarna och har lite funderingar på att göra egna med hjälp av ett gummiblock och hålsåg. Bussningarna kommer i så fall att göras i två delar med ett rör som går genom hela bussningen.

Funderingarna är följande:

Har sett bussningar där inre röret varit längre än själva gummit och därför gjort att bussningen spänns fast med följd att all vridning kommer att ske i gummit. Känns inte helt rätt att göra på det sättet... Skall bussningen kunna röra sig runt skruven som håller den vid ramen?

Tanken är ju att man spänner alla bussningar när bilen står belastad dvs på hjulen - men om man då lyfter bilen kommer ju länkarmarna att fjädra ut och om kraften blir för stor kommer bussningen att vrida sig med följd att de hamnat "fel" när bilen sedan står på hjulen igen... :blink:

Ni som köpt färdiga bussningar eller Westfield och dylika kit - hur ser era bussningar ut?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det var en jättedebatt på Locost-listan på Yahoo om detta för ett par år sedan, men nån form av konsensus blev nog att bussningens hylsa skall klämmas fast ordentligt i fästet.

På alla standardbilar jag skruvat funkar denna typ av bussningar så, det ledas inte i bulten.

Är det verkligen affär att göra bussningarna själv? Polyuretanbussningar är ju inte speciellt dyra, med rostfri hylsa och allt... ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Håller på och kollar lite på bussningar till länkarmarna och har lite funderingar på att göra egna med hjälp av ett gummiblock och hålsåg. Bussningarna kommer i så fall att göras i två delar med ett rör som går genom hela bussningen.

Funderingarna är följande:

Har sett bussningar där inre röret varit längre än själva gummit och därför gjort att bussningen spänns fast med följd att all vridning kommer att ske i gummit. Känns inte helt rätt att göra på det sättet... Skall bussningen kunna röra sig runt skruven som håller den vid ramen?

Tanken är ju att man spänner alla bussningar när bilen står belastad dvs på hjulen - men om man då lyfter bilen kommer ju länkarmarna att fjädra ut och om kraften blir för stor kommer bussningen att vrida sig med följd att de hamnat "fel" när bilen sedan står på hjulen igen... :blink:

Ni som köpt färdiga bussningar eller Westfield och dylika kit - hur ser era bussningar ut?

Gjorde mina egna efter att ha kollat efter gummibussningar utan att ha hittat några som passade enligt boken.Mina är gjorda av delrin(nylonmtrl.)Jag har tillgång till svarv,vilket ju underlättar.

mvh/pixbo

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på bilder från ett Westfieldbygge (www.kallerman.com/westfield) och där är det f-n inte mycket gummi som kan vridas, men Westfield är ju knappast nybörjare i sammanhanget så det blir nog nåt sånt ;)

>>therealpinto

Var köper man billiga bussningar? De flesta ställen jag kollat på har priser runt 100:- för vanliga standardbussningar och skall man ha ca 20 st/bil och skall bygga 3-4 bilar är det värt att försöka göra dem själv :D Vi har redan ett ganska stort gummiblock sedan farsan fick göra egna bussningar till en Porsche 912 från -67(?) där några bakvagnsbussningar var helt omöjliga att få tag på. Själva konceptet med hålsåg verkar funka riktigt bra om man bara är beredd på lite handarbete också...

Nu kommer vi inte att bygga alla bilar parallellt utan först en "förserie"-modell där vi testar allt så det finns möjlighet att ändra sig längre fram ;)

Vi har tillgång till svarv så nåt nylonmaterial kanske kan vara en idé, men där tycker jag att risken för att bussningen hamnar fel vore ännu större eftersom materialet troligtvis kommer att flexa ännu mindre :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag tycker att bussningarna varit hyfsat prissatta från exempelvis KG trimning men å andra sidan har det bara handlat om 2-4 bussningar, det tiodubbla är ju en annan sak.

"Nylon"bussningar kan man köra med och ärligt talat, trots att funktionen är "fel" jämfört med vad jag skrev ovan, så har jag kört med sådana i Caprin en hel säsong, och detta år har samma bussningar gått i en annan Capri, så det funkar nog det också. Men det blir stumt...

Annars har jag hört att man kan köpa polyuretanmaterial av rätt kvalitet och svarva i också?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som therealpinto sade så går det utmärkt att göra bussningar i polyurethan. Jag köpte ett rör (15 mm innerdia) 1m långt i hårdhet 85 shore, kapade i lämpliga längder och svarvade bussningar till hela bilen, även upphängning till diffen och lite annat. Röret kostade 200:-

Obs att man bör ha minst 80 shore hårdhet, annars går det nog inte att svarva.

Sedan kan man ju diskutera om man skall ha hårda bussningar eller uni-balls. När det börjar handla om delrin, nylon och andra "hårda" material så kan man väl lika gärna använda uniballs. Då kan man också justera länkarmarna hur man vill.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nja, Uniballs är väl bra precis när de är nya, men eftersom de flesta är otätade så blir de ganska fort utslitna (har jag hört i alla fall).

Själv har jag planer på att bygga in liknande justermöjlighet i mina vanliga bussningar istället. Inte lika rejsigt, men förhoppningsvis billigt och bra ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...