pacman Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Min gamla trotjänare Telwin MIG 130 Turbo slutade plötsligt fungera då trådmatningen lade av. Typiskt när jag bara har några sömmar kvar på mina nya bärarmar... Det knäpper till knappt hörbart i kontrollkortet när jag trycker på knappen i pistolen. När jag mäter så får jag ingen ström fram till motorn. Ser ingen bränd komponent på kortet. Började med det lätta - ohmmäta alla motstånd. Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k. Men hur troligt är det att det bara är det? Hoppas att någon på detta eminenta forum kan leda mig rätt i felsökningen. Någon kanske har råkat ut för något liknande? Ska kolla dioder och även försöka göra ett schema i kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Jag löste det där problemet på min gamla Loke med det jag råkade hitta på natten då den dog. Ett 10 cm dia trådlindat vridmotstånd på 250 ohm. Har funkat 20 år, så jag har inte brytt mig om att leta fel ☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Hur vet man om det är vridpoten som är fel? Har mätt på benen och resistansen ändras, men vet ju förstås inte om det är rätt värden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Byt motståndet du hittade fel på först. Sen kan du koppla en glödlampa i serie med spänningsmatningen till kortet för att strömbegränsa. Trådmatarmotorn bortkopplad och sedan mäta och se om nåt blir varmt eller om du får spänning ut på motorkablarna . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 För att förtydliga min fullösning så sitter vridmotståndet i serie direkt mot motorn. Kortet är helt och hållet ersatt med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Okej, ska prova med det i kväll, om jag bara kan hitta ett passande motstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 3 timmar sedan, pacman sade: Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k. Att mäta ett motstånd som är inkopplat är inte tillförlitligt. Kan vara en annan komponent som stör. Koppla ström direkt till motorn och se om den snurrar. Kanske står på motorn vad den ska ha för spänning. Gissar på 12 V. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 "Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k. Men hur troligt är det att det bara är det?" Mäter du motståndet på plats? Ska du eliminera att din mätning inte tar något annat håll på kortet så måste du lyfta ena sidan på motståndet innan du mäter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Samma svar, samma minut :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 (edited) 2 timmar sedan, pacman sade: Hur vet man om det är vridpoten som är fel? Har mätt på benen och resistansen ändras, men vet ju förstås inte om det är rätt värden... Troligtvis inget fel på den om du får ett värde som varierar, brukar vara avbrott om dom är trasiga. Edited March 16, 2017 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Motorn funkar! Testade med ett 9V batteri och den snurrade lätt och fint. Finns dock ingen informativ märkning på den. Glas-säkringen är också hel. Tack för tipset om motståndsmätning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalby7 Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Har en likadan svets och hade ett liknande problem! Var ett litet minirelä som hade klistrat. Byttes på 20 min (hade ett liggande hemma) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Var finns det reläet? Sitter med kortet framför mig och jagar felande komponenter utan framgång.. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 17, 2017 Author Share Posted March 17, 2017 Jag spöade Murphy! Vet inte riktigt varför men nu fungerar trådmatningen igen. Jag tog bort motståndet och mätte det löst liggande, och precis som Rickard och Jonas skrev så blev det skillnad när det inte satt i kortet. Resistansen var rätt. Mätte därefter dioderna och hittade ett som släppte igenom åt båda hållen. Mätte flera gånger för att vara säker. De andra dioderna släppte bara igenom åt ett håll. Aha, tänkte jag naturligtvis. Här är felet! Bort med dioden och mätte den löst liggande. Då funkade den! Släppte igenom bara åt ena hållet... Tog för säkerhets skull en helt ny diod, kollade att den släppte åt ena hållet, lödde dit den och mätte. Och... Den släpper igenom åt båda hållen! Ologiskt i min värld, men jag är ingen elektronist. Hittade inget annat konstigt så jag satte tillbaka kortet i svetsen för att kontrollmäta hur strömmen går. Och då gick Murphy ut genom dörren. Svetsen funkade! Alltså... jag vet inte vad som gjorde tricket, men nu funkar den som tidigare så jag är nöjd och glad. I alla fall idag. Svetsen kanske lägger av i kväll igen... Tack för engagemanget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Du kanske prickade nån dålig lödning som blev bra efter ditt ingrepp. Eller något glapp som rättades till. Skönt hur som helst :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.