niklas Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Hej! Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den? Quote
Eddy Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Hej!Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den? Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka. Det funkade jättebra. :thumbup: Eddy Quote
niklas Posted August 31, 2004 Author Posted August 31, 2004 Tack för tipset! Satt kolv och ok alltså ihop när du lade ner det? Hur fast satt kolven? Min går bara att flytta med en träbit och hammare. Quote
Thomas Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Ta bort bromsröret eller luftnippeln och sätt dit en smörjnippel sedan tar man en fettspruta o pumpar ut kolven det funkar till 98% av fallen sedan är det lätt att putsa med fin smärgelduk o ev. svarva nya bromskolvar i rostfritt/(öka spelet någom 100del vid rostfritt) Man kan få 200 kilos tryck med sprutan Quote
Kallerman Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Hej!Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den? Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka. Det funkade jättebra. :thumbup: Eddy Kom ihåg bara vid sånt här att diesel är skapligt cancer framkallande. (bara en liten påminnelse) Quote
niklas Posted August 31, 2004 Author Posted August 31, 2004 Jag försöker nog först med diesel (är den skonsam mot gummidetaljerna?). Fästet där bromsröret sitter ser inte ut att vara den vanliga sorten. Det är en bult med hål i som håller fast en ring som sitter på bromsröret. Quote
s-o Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Ta bort bromsröret eller luftnippeln och sätt dit en smörjnippel sedan tar man en fettspruta o pumpar ut kolven det funkar till 98% av fallen sedan är det lätt att putsa med fin smärgelduk o ev. svarva nya bromskolvar i rostfritt/(öka spelet någom 100del vid rostfritt) Man kan få 200 kilos tryck med sprutan Det känns som en mycket bättre idé än då jag som artonåring skulle få liv i kopplingscylindern på en Ford Cortina GT. Jag satte helt sonika tryckluften på utgående anslutningen för att tvinga ut kolven ur cylindern. Vid cirka 12 kilos tryck lät det "PLOPP", och så lossnade påfyllningslocket och klippte till mig över struphuvudet. Efter något dygn började min röst komma tillbaka igen ... Jag kan inte med gott samvete rekommendera den metoden. :) Å andra sidan känns det rätt bra att inse att jag faktiskt har blivit lite klokare med åren. Quote
Eddy Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Hej!Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den? Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka. Det funkade jättebra. :thumbup: Eddy Kom ihåg bara vid sånt här att diesel är skapligt cancer framkallande. (bara en liten påminnelse) Jodå...nog satt det fast alltid, men det fick vi isär. Men det är lite värre med nipplarna. Vi hade lite otur med en nippel och den gick av. Efer att vi hade borrat ur och rensat gängorna så blev det lite glappt :icon_oops: De ville inte ta den som inbytesok. Ska man byta in dem så är det lika bra att lämna dem som de är. Men din fråga gällde kolvarna och det var det inget problem med. :thumbup: Eddy Quote
Thomas Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Fördelen med fettsprutan är att fett inte komprimerar som luft gör och man kan ha bättre koll. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.