Jump to content

Lämpligt lösningsmedel


niklas

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den?

Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka.

Det funkade jättebra. :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Ta bort bromsröret eller luftnippeln och sätt dit en smörjnippel sedan tar man en fettspruta o pumpar ut kolven det funkar till 98% av fallen sedan är det lätt att putsa med fin smärgelduk o ev. svarva nya bromskolvar i rostfritt/(öka spelet någom 100del vid rostfritt)

Man kan få 200 kilos tryck med sprutan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den?

Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka.

Det funkade jättebra. :thumbup:

Eddy

Kom ihåg bara vid sånt här att diesel är skapligt cancer framkallande.

(bara en liten påminnelse)

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker nog först med diesel (är den skonsam mot gummidetaljerna?).

Fästet där bromsröret sitter ser inte ut att vara den vanliga sorten. Det är en bult med hål i som håller fast en ring som sitter på bromsröret.

Link to comment
Share on other sites

Ta bort bromsröret eller luftnippeln och sätt dit en smörjnippel sedan tar man en fettspruta o pumpar ut kolven det funkar till 98% av fallen sedan är det lätt att putsa med fin smärgelduk o ev. svarva nya bromskolvar i rostfritt/(öka spelet någom 100del vid rostfritt)

Man kan få 200 kilos tryck med sprutan

Det känns som en mycket bättre idé än då jag som artonåring skulle få liv i kopplingscylindern på en Ford Cortina GT.

Jag satte helt sonika tryckluften på utgående anslutningen för att tvinga ut kolven ur cylindern. Vid cirka 12 kilos tryck lät det "PLOPP", och så lossnade påfyllningslocket och klippte till mig över struphuvudet. Efter något dygn började min röst komma tillbaka igen ...

Jag kan inte med gott samvete rekommendera den metoden. :)

Å andra sidan känns det rätt bra att inse att jag faktiskt har blivit lite klokare med åren.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ett bromsok som bråkar. Kolven sitter nästan helt fast i oket. Är det någon som har tips om lösningsmedel för att få loss och smörja den?

Jag lade ner ok och andra detaljer i en hink med disel, lock på och sedan fick det stå nå´n vecka.

Det funkade jättebra. :thumbup:

Eddy

Kom ihåg bara vid sånt här att diesel är skapligt cancer framkallande.

(bara en liten påminnelse)

Jodå...nog satt det fast alltid, men det fick vi isär. Men det är lite värre med nipplarna. Vi hade lite otur med en nippel och den gick av. Efer att vi hade borrat ur och rensat gängorna så blev det lite glappt :icon_oops:

De ville inte ta den som inbytesok. Ska man byta in dem så är det lika bra att lämna dem som de är.

Men din fråga gällde kolvarna och det var det inget problem med. :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...