Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag pysslar med lägga Duratec i en Elise. Motorn är en milt trimmad 2.0 ( road/race kammar) och dubbla ventiler. Resten är OEM. Har tidigare tagits till 7300 rpm. 
Skulle vilja ha 500 rpm till för att kunna ligga kvar på växlar. 

Vet någon vilka delar skulle jag behöva uppdatera för att vara "safe" ? 

Gissar på dessa 
Vevaxelbultar ? 
http://www.burtonpower.com/arp-con-rod-bolt-set-ford-duratec-he-i4-16v-arpbe07.html

Vevlager ? 
http://www.burtonpower.com/mahle-motorsport-con-rod-brg-set-2-0-ford-duratec-std-vc1019-std.html

Mera ? 

Med vänlig hälsning, 

Joachim 

Posted

Dubbla ventiler? Vad har du för topp?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Skall du få det att hålla så måste du byta vevstakar och kolvar till något starkare kolla Burton Racing UK

Posted

Hej 

Via SBD råd motorsport blir det 

- Uppdaterade vevlager bultar ( ARP ) 

- Bättre vevlager 

- Manuell spännare 

- Svänghjulsbultar av bättre kvalitet 

Varv till 7800, std kolvar och vev skall fungera. Piper-kammar 285, ITB, Lätt portad. Ultralätt svänghjul. 
Den har gått till 7300 innan men mera detta behövs ovan, hoppas det blir bra :) 
http://www.sbdev.co.uk/FAQs/Block_Cylinder_head.htm

Joachim 

Posted (edited)

Hmmmm... om jag kommer ihåg rätt så rekommenderade SBD att byta vevstaksbultarna tidigare i sitt steg två.

 

Edit, Jag satt länge och funderade på vad sjutton du ville byta ramlager och ramlager/Girdle-bultar för tills jag insåg att du nog menade vevstaksbultar med "vev-bultar" ovch vevstakslager med "vev-lager". Det jag och mina kompisar brukar kalla "Veven" är vevaxeln, inte vevstakarna. De brukar vi kalla "stakarna". Men jag är flexibel. :wink:

Du är nog på helt rätt spår med ARP till stakarna och svänghjulet. Att byta vevstakslager låter som en klok idé efter att ha läst SBD's uppdaterade FAQ-sida.

Edited by Pac
Posted

Hej Per fortsätter på ditt svar - tidigare rekommendationer var 6300 varv med orginalbultarna och 6800 varv vid byte av vevstaksbultarna. Det var så min motor byggdes innan mitt stora motorras, när sedan motorn "återuppstod" så vågade jag inte satsa på original vevstakar och kolvar. Det finns många trådar på nätet om detta, kolvar och vevstakar är motorns svaga länk  

  • Like 1
Posted

Ja, kolvar och stakar är ju ingen dum försäkring.

 

Man skall ju ha helt klart för sig att SBD bygger race-motorer, dvs doningar som inte riktigt är gjorda att åka till glass-kiosken med så om man vill ha lite med livslängd i sakerna skall man nog ta det säkra före det osäkra och minska vikten så mycket man kan och sedan hålla nere varvet på säkra nivåer.

Posted
6 minuter sedan, kengren sade:

Hej Per fortsätter på ditt svar - tidigare rekommendationer var 6300 varv med orginalbultarna och 6800 varv vid byte av vevstaksbultarna. Det var så min motor byggdes innan mitt stora motorras, när sedan motorn "återuppstod" så vågade jag inte satsa på original vevstakar och kolvar. Det finns många trådar på nätet om detta, kolvar och vevstakar är motorns svaga länk  

Jag kommer inte ihåg, vad var det för stakar och kolvar du gick på? 

Posted

Begagnad vevaxel fick jag tag i England. I kolvväg har jag smidda Wiseco.

http://www.motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6983_5615_5149

Vevstakar blev K1.

http://motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6935_5915

Lager blev ACL. Har ARP-bultar på vevstakarna och på svänghjulet Alla delar inköpta på MotorNord Sundsvall

Posted

Tack Kenneth!

 

Efter att ha tittat lite till på SBD's hemsida så vore det nog ingen dum idé att skicka en fråga till dem innan du varvar upp en Duratec 2L till 7800 rpm. SBD's sida är inte lätt att navigera på så jag tror att det var en generell sida för block/pistons/rods/cramkshafts och inte en sida som speciellt handlade om Duratec tror jag. Duratec-sidan har du här http://www.sbdev.co.uk/FAQs/Duratec.html

Posted (edited)

Jamen du, 200BHP får du enkelt ur en "nästan" standard motor bara genom att ge den ITB och ett riktigt extraktor/avgas-system. Då behöver man inte 7800 rpm.

Jag har en kompis i england som laddade ner en gammal mondeo spis som hade gått +100000km som fick ut +190 Bhp ur motorn med standard-kammar, motorcyckel TB och ett grenrör från Tiger.

Om man skall upp i varv så handlar det om mer effekt än 200 Bhp...

 

Edited by Pac
Posted

En 304-hästare är ungefär samma maskin som deras 307-hästare som dras till dryga 9500rpm

Duratec-TP307-kit-l.gif

och så här låter det:

Fy fanken vad fräckt!!!!! :tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue:

Posted


Jo men jag vill dra högre för kunna ligga kvar på växlar och i mail säger de säkert att 7800, sen byta stakar och kolvar - men nu blev jag osäker...
Kanske nöjer mig med 7500 för att hålla sig på säker marginal och i nästa uppdatering ta stakar och kolvar :) 

 

Posted
11 timmar sedan, Joachim O sade:


Jo men jag vill dra högre för kunna ligga kvar på växlar och i mail säger de säkert att 7800, sen byta stakar och kolvar - men nu blev jag osäker...
Kanske nöjer mig med 7500 för att hålla sig på säker marginal och i nästa uppdatering ta stakar och kolvar :) 

 

OK, jag missade att det inte var effektuttaget du är ute efter.

Kolla ditt mail igen och om du inte hittar det, fråga igen. 7800 rpm är avsevärt högre än vad en standardmotor tillåts i Fordarna och högre än vad MZR-varianten av motorn går.

Det skall bli spännande att se var detta slutar.  :smile:

Posted

Moment bara på alla mina ARP i motorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Tack - körde på moment också. Vevlagren i denna förhållandevis nya motor var lite tagna. Den har gått till 7300 rpm, bra råd av SDB att byta till motorsport lager. 

 

 

image1-14.JPG

Posted

Med rätt smörjmedel och kalibrerad momentnyckel så ska det ju gå bra. Men hur många har en sån i sitt garage? Inte alls säkert att en ny ger riktigt moment. Det är ganska vanligt med 10-20 % fel på  värdena innan kalibrering på en skapligt bra skött nyckel på ett år. Har sett upp till 200% felvisning. Oftast mer fel på lägre momentinställning. Alltså större risk för fel med en 20-100 nm nyckel vid 25nm inställning. 90% av tillfört moment går över i friktion i gängan och under mutter/skruvskallen. Oavsett smörjmedel. Tänk då på hur lite klämkraft det kan bli med fel eller för lite smörjmedel och en dålig nyckel.. 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...