Rikard Larsson Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Är 90 % säker på att ett hjullager är slut på min 9-5 från 2008. Den har gått 11000 mil, så det är väl inte jättekonstigt. Jag har ett vinande ljud som börjar vid typ 90 km/h. Det försvinner i långa svepande högerkurvor men kommer direkt när man rätar upp. Det får mig att misstänka hjullagret höger fram. Hissade upp bilen och vickade på framhjulet, men kände inte det minsta glapp. Kan det vara höger bak? Kan det vara något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Tror också det kan va höger fram då det försvinner vid högersväng och blir obelastat. Är inte alltid det blir glapp i den typen av hjullager när det blir dåligt. //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Om man hissar upp bilen och snurrar hjulet med ena handen, samtidigt som man håller i fjädern/fjäderbenet med andra handen känner man direkt om hjullagret är trasigt. Det vibrerar märkbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Bra tips! Ska testas :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 ja det brukar funka att kolla så. jag har varit med om att lager tystnat under belastning så det kan vara vänster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 22, 2016 Author Share Posted June 22, 2016 Thomas hade rätt, det var vänster! Tur att jag kollade noga :) Kilade fast mobilen i fjädern och spelade in ljud när jag snurrade hjulen. Den tog upp vibrationer bra och det blev tydligt. Man hör bromsskivans normala "skrap" mot klossarna på båda, men på vänster sida finns ett ljud till. Låter inte alls så mycket i verkligheten, det blir som ett stetoskop med mobilen :) Höger 0:16 http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/right_bearing.mp3 Vänster 0:16 http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/left_bearing.mp3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Fick hem ett nytt hjullager igår. Fy satan vad tungt. Var tvungen att väga det. 3,5 kg! Hela min spindel inkl. hjullager och pinnbultar på sjuan väger 5 kg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 8, 2016 Author Share Posted July 8, 2016 Blir till att byta drivknutsdamask samtidigt som hjullager. Ska man satsa på att behålla drivaxeln på bilen eller plocka av? Om man ska plocka av, är det bara att dra ut drivaxeln från inre knuten? Är mest osäker på låsringen som håller yttre drivknuten på plats på drivaxeln och den måste vara lättare att få av med drivaxeln i ett skruvstäd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 bara att dra ut och sätta i ett skruvstäd...låsringen kan ta 10sek att lossa eller 1 timme i mitt fall men för det mesta så går det relativt lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 9, 2016 Author Share Posted July 9, 2016 Ska låsringen av innan knuten lossas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 9, 2016 Author Share Posted July 9, 2016 Nej, det var bara att banka :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.