Hailwood Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Hej! Har sett att Biltema har polyuretanskivor 1000x600x10 mm 119:- alt. 20 mm tjocka för 229:-. Fungerar det vid glasfiberjobb? Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 (edited) Fungerar jättebra som distansmaterial när man plastar - ger mycket låg vikt. Skall du bygga plugg så bör du satsa på något mer formstabilt material exempelvis spånskivor Edited May 9, 2016 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Plyuretan eller Divinycell? Vilken är starkast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Det tredje alternativet var tidigare balsa, ingen av dessa tre har någon styrka. I och med att man använder det som distansmaterial uppnås styrkan genom "drag" istället för "böj". Glasfibern och kolfibern har mycket bra dragfasthet men mycket litet böjfasthet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Till plugg använder jag vanlig cellplast. Billigt och lättformad. Nackdelen är att det inte tål styren (epoxi ok) men det löser man lätt genom att tejpa pluggen med packtejp. typ tre lager. Dammsug noga först annars fäster inte tejpen. Tejpen ger även en fantastiskt bra yta om man är noggrann. Lev väl Michael W. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Om man använder cellplast så kan måla den med vattenbaserad färg så löser inte polyestern upp cellplasten. I boken Inred båten själv finns en beskrivning på hur man gör en bränsletank av cellplast som målas med vattenbaserad färg och som man på utsidan lägger polyester och glasfibermatta. För att få bort cellplasten i tanken så kapar man upp ett hål och häller i aceton. Aceton löser upp cellplasten och vips så är tanken klar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hailwood Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Tack för dom utförliga svaren, dom uppskattas! Är nybörjare på glasfiberjobb. Pluggen som jag ska göra är väldigt liten så det funkar nog med bara plastskivorna. Får nog vänta lite med ev. stora jobb tills jag har fått lite erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Men Divinycellens honeycomb struktur borde väl inplastad som distansmaterial öka styrkan mer än plyuretan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Fredrik vet ej om det är någon större skillnad i styrka. En 10 mm skiva av något av de tre distansmaterial som vi har behandlat i denna tråd bär inte många kilo. Men militärfartyget Visby är ju byggt av Divinylcell så något ligger det utan tvekan i det du skriver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Distansmatrialets enda uppgift är att hålla isär de två lagrena med fibrer. Det utsätts för kompression när krafterna sätter in. Ofta är anledningen till att laminat kolapsar att distansmatrialet kolapsar under kompressionskrafterna. Jag har använt bägge i epoxylaminat och personligen föredrar jag divinicell men polyrutan är enkelt att jobba med, billigt och går att förforma utan spill om man går försiktigt fram. Så, jag brukar anpassa vad jag använder till uppgiften. Är det något som skall utsättas för krafter och samtidigt måste vara lätt är vakumdragning och divinicellen mitt val. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hailwood Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 Jag hittade en helt plan skiva på jobbet som var uppbyggd av 2 glasfiberskivor och däremellan en bikakestruktur av tunn aluminiumfolie. Väldigt lätt och extremt styvt samtidigt! Mycket intressant men är väl omöjligt att skapa själv antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Om det är glasfiber kapar du den med en sticksåg och metallblad. Om det är kolfiber så är det diamantklinga som gäller. I bägge fallen MÅSTE du ha andningsskydd och skyddskläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hailwood Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 Jag tror att du läste kapa istället för skapa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 (edited) Hehehehe, ja det gjorde jag! Sorry. :huh: Ok, då beskriver jag hur man gör en plan skiva istället för det har jag också gjort! 1. Plant bord som underlag 2. täck med byggplast 3. Börja laminatet genom att väta byggplasten med epoxi 4. Laminera upp ena sidan av skivan direkt på byggplasten 5. På med distansmatrialet 6. Laminera andra sidan. 7. På med släppmatta 8. På med perforerad byggplast 9. På med "offer matrialet som skall suga upp överflödig Epoxi och agera kraftfördelare. Försvarets gamla filtar funkar utmärkt. 10. På med vakumpåse 11. Dra igång vakumet och leta hål i påsen. 12. Vänta tills det härdat och demontera allt ihop Tada! en bra skiva att kapa delar ur enligt ovan. :) Edited May 14, 2016 by Pac 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Himlar Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Jag har varit med och gjort en del pluggar för kompositgjutning utifrån markisoleringsskivor i polyuretanskum. "Blåskum", av oss studenter kallat eftersom det ... ja, är blått. Man ser ut som en smurf varje gång man varit och jobbat med materialet ... Hursom: skivorna har ganska rejäl tjocklek från början, och limmas ganska enkelt ihop med spraylim. De tål inte lösningsmedel (vi lackerade alla pluggar med billack innan vi gjöt formarna), men det är väldigt enkelt att ordna ett barriärlager: vanlig, vattenbaserad väggfärg. Kör man med en färg för det första lagret och en annan för de påföljande får man också en väldigt bra indikator på när man är på väg att slipa sig igenom barriärlagret. Jag det att de som kört projektet senaste året testat att använda "byggplast" (tjockare plastfilm på rulle) som barriär, men jag vet inte hur de löst det om de arbetat med dubbelkrökta ytor. Till vingplan och liknande fungerar det riktigt bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 Jag har byggt mina pluggar i Divinycell och Biltemas polyurethanskiva och båda funkar kanon fast till olika saker. Vid skiktlimning och större projekt som baken på min bil t.ex så föredrar jag divinycell med lite högre densitet. Mindre detaljer går mycket snabbare att jobba fram i Biltemaskivan men man får vara varsam då det lätt avverkas för mycket. Divinycell finns likt bonocell i en mängd olika densiteter, allt från mjuk frigolitliknande till tätare och hårdare än furu. Skiktlimmar gör man med polyurethanlim och det blir starkt som brännvin. Ja just det,det finns en hake med Divinycell, priset.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nolso Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Några år senare 🙂 tänkte göra en hard top till en Bayliner 2655. Det är en mid cabin med öppen försrplats som jag tänkte gjuta ett avtagbart tak till. Tänkte glasfiber på Polyuretanskiva och böja till med varmluftpistol och ha sen som kärna. Alternativt köpa 15 cm frigolit på Bauhaus och gröpa ur formen och bara köra glasfiber utan kärna. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.