Fjonkalicious Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Idag på motorvägen så började min Golf bete sig lite annorlunda, vilket sedermera resulterade i bärgare. Först tändes ABS-lampan. Strax därefter tändes airbaglampan. Sedan kort därefter dog radion. Och inte så långt efter det så började bilen hosta och därefter var det noll tändning. Tryckte in nödblinkers, men de ville inte tända. Inte förrän jag drog av tändningen. Under nedsaktningen började även oljetryckslampan pipa och blinka, vilket kanske inte var så konstigt. Under dagen hade jag varit och bytt till sommarsulor och därefter hade jag kört på lite gropiga grusvägar. Precis innan ovanstående hände så körde jag i en håla på motorvägen. Första inspektion så verkar batteriet urladdat, det är svart i gelen. Men symptomen säger mig att det är en lös jordkabel någonstans? Är det någon annan som har något bra inspel? Sätter den på laddning imorgon så får vi se. Tacksam för alla råd och tips! Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Det är inte något med generatorn? Kabel, rem? Då ska ju i och för sig batterilampan tändas först. Men det gjorde den kanske? Quote
Fjonkalicious Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Jo, du har rätt Rickard. Det slog mig i duschen imorse. Men batterilampan tändes nog inte förrän julgranen kom. Skulle ju kunna vara en ospänd rem som hoppat av/gått av i stötarna. Laddar upp batteriet och sedan får jag se om den laddar. Om remmen är hel, kan man mäta direkt på generatorn för att se om den laddar och därmed utesluta laddningsrelä:et? Tack för din hjälp! Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 (edited) Du kan se om spänningen går upp när du startar motorn. Alltså bara mäta vanliga batterispänningen. Lär vara under 13 V med motorn av och öka när bilen går. Edited April 28, 2016 by Rikard Larsson Quote
Fjonkalicious Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Du kan se om spänningen går upp när du startar motorn. Alltså bara mäta vanliga batterispänningen. Lär vara under 13 V med motorn av och öka när bilen går. Jo, det tänkte jag göra. Men jag tänkte om man skall urskilja om det är laddreläet eller generatorn? Hoppas att det inte är generatorn, det var inte billig historia. 3 lök för ekonomidel hos VW(din bil) och inga bra uppslag på billigare leverantörer, tydligtvis en 90A generator. Kul, jättekul! Quote
Christer J Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Laddregulatorn är inbyggd, du mäter enklast på batteriet. Men för att utesluta att nån kabel gått av kan du mäta på generatorn. Vanligt med problem i säkringshållaren som sitter på batteriet. Kolla kablarna och anslutningar där,och jordkablarna. Quote
Fjonkalicious Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Laddregulatorn är inbyggd, du mäter enklast på batteriet. Men för att utesluta att nån kabel gått av kan du mäta på generatorn. Vanligt med problem i säkringshållaren som sitter på batteriet. Kolla kablarna och anslutningar där,och jordkablarna. Tack! Precis när jag hade kommit hem så kollade jag anslutningarna till batteriet och drog lite i jordkabel, verkar sitta fast, men skall kika över allt mer noggrant på lördag. Quote
Christer J Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Du kan även mäta spänningsfall genom att mäta mellan batteri minus till godset i generatorn, samt mellan batteriplus och B+ på generatorn (Batterikabeln) Kan vara dålig kontakt på startmotorkabeln då den går vidare till generatorn den vägen. Quote
Fjonkalicious Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Satt batteriet på laddning idag. Öppnade locket som du sa Christer. Detta kan ju ha något med problemet att göra, men har svårt att förstå hur det uppstått. Någon som råkar veta var man hittar schema? Tror dock att det blir bogsering till verkstad för mig. Quote
Christer J Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Skruva loss anslutningen och putsa upp. Skruva ihop och spraya fett. Ladda batteriet och mät igen. Förhoppningsvis var det enkelt Quote
Christer J Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Var lite försiktig med säkringsblecken, de är ganska mjuka. Quote
Fjonkalicious Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Men frågan är: alla är kopplade till plus. Varför har det blivit båge mellan dessa? Hur skall jag göra med den spruckna isoleringen på den svarta kabeln? Eltejp? Quote
Christer J Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Dålig kontakt pga oxid. Alla är till plus via säkringsblecken, huvudsäkringar. Quote
Fjonkalicious Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Nu hänger jag med. Tänkte också att alla var plus, så varför har der blivit kortis? Men det var ju inte kortis. Tror ni att detta är det egentliga felet, eller bör man fortsätta felsöka. Självklart mäter jag laddningen när jag har laddat färdigt. Än en gång, stort tack! Quote
Fjonkalicious Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Vilken typ av fett är lämpligt Christer? Quote
Christer J Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 (edited) Nåt krypfett, vaselin, wd 40... Inte kopparfett Det är inte pga korts det gått varmt, utan för att det varit dålig kontakt. Edited April 29, 2016 by Christer J 1 Quote
Pac Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 Christer ger väldigt bra råd. Det har inte gått någon gnista, däremot har det varit varmt, varmt varmt och det under lång tid. Det är en elektrisk överlast som har skapat det där. Följ Christers råd, gör ordentligt rent så att du får bort osiderna, sedan drar du ihop det med fett som skydd för vidare oxidation. Vaselin är riktigt bra för sådant där. Quote
Pac Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 P.S. Batteripolen i bakgrunden på bilden mår inte heller så där jättebra... :( Quote
Fjonkalicious Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Idag har jag varit och plockat en beg hållare till säkringarna och kablarna. Jag skulle egentligen vilja ta av klammern för att riktigt komma åt och göra den svarta kabeln oxidfri, samt linda om lite eltejp. Men jag har en inget klampverktyg. Behöver man ett speciellt sådant? Var köper man? Annars tänkte jag kombinera polygrip och slå ner vingarna med hammare/skruvmejsel. Vad tycker ni? Quote
Fjonkalicious Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Goda nyheter! Säkringshållaren är bytt. Kontaktytor borstade/slipade och allt ihopsatt. Innan laddning mätte batteriet 12,7V och när bilen var igång mätte den 14,1V. Inga andra felmeddelanden. Sprejat kontakter med vitt litiumfett. Stort tack för er hjälp, kunde inte gjort det utan er! Nu får man hoppas att det håller. Quote
Fjonkalicious Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Goda nyheter! Säkringshållaren är bytt. Kontaktytor borstade/slipade och allt ihopsatt. Innan laddning mätte batteriet 12,7V och när bilen var igång mätte den 14,1V. Inga andra felmeddelanden. Sprejat kontakter med vitt litiumfett. Stort tack för er hjälp, kunde inte gjort det utan er! Nu får man hoppas att det håller. Quote
Christer J Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 (edited) 14,1 v är lite lågt. Kolla spänningsfall genom att mäta från batteriplus till generatorns plus anslutning. Lika mellan batteri minus till godset I generatorn. På så sätt får du skillnaden = spännimgsfallet. För att hitta den svaga punkten mäter du mellan olika ställen på de olika kontaktpunkterna. Har du 14,4 v mellan B+ och generatorhöljet så har du 0,3 v spännimgsfall till batteriet Edited May 3, 2016 by Christer J Quote
Fjonkalicious Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 14.13 V om man nu skall vara lite mer noga. Godset i generatorn och generatorhöljet borde väl vara samma och vara jord? Eller missförstår jag dig? Quote
Christer J Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 Gods hölje jord minus samma sak. Vad jag är ute efter är spänningsskillnaden mellan batteripolerna och generatorn. Både på plus och minussidan. Observera att jag skriver polerna inte Batterikabelskorna eftersom man kan ha spänningsfall mellan dom också.. Quote
Fjonkalicious Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Ok, får mäta en dag i veckan. Körde 1 mil med bilen nu och den gick bra. Öppnade efteråt, generatorkabeln blir ljummen men jag kan hålla i den(det visade sig vara så att den svarta som led av okontakt var generatorkabeln). Så länge den inte blir glödhet så borde det väl vara ok? Jag bytte aldrig klämma, då jag inte hade rätt verktyg. Men jag gjorde ytan där det hade varit okontakt snygg och ren. Quote
Rikard Larsson Posted May 4, 2016 Posted May 4, 2016 Min elektrikerkompis brukar säga: "Går det att hålla i kabeln i 10 sekunder är det lugnt" :) Quote
Christer J Posted May 4, 2016 Posted May 4, 2016 Det kan ju vara så att du har spänningsfallet i kabelskon och den kan då ha orsakat varmgången i säkringshållaren. Det finns ett enkelt verktyg på biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Kabelskopress-2000019420/ Quote
Fjonkalicious Posted May 4, 2016 Author Posted May 4, 2016 Jag får mäta spänningsfallet så får vi se var det hamnar. Tack för tipset om verktyget. Undrar hur svårt det är att dra en ny kabel? Har lite annat på g, så det får bli i nästa vecka. Håller säkringshållaren under uppsikt tills dess. Vilket bra forum detta är och då har jag inte ens börjat bygga bil! :-) Ett kompisprojekt i form av en cittra cx är ev. på väg ner i helgen, där har man att öva på. :-O Quote
Rikard Larsson Posted May 4, 2016 Posted May 4, 2016 Är den lång? Finns färdiga längder också: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabel-2000034731/ Quote
Fjonkalicious Posted May 4, 2016 Author Posted May 4, 2016 Vet ej hur lång den är. Det försvinner ner i någon stor kabellåda som jag inte öppnat. Moderna bilar är som att leta i svarta hål. Tacka vet jag b18 i en amazon el. likn. Inte svårt att gå miste om saker där inte och plats att sova i motorrummet om man skulle önska. Quote
Fjonkalicious Posted July 26, 2016 Author Posted July 26, 2016 Kan inflika här att jag ännu inte mätt spänningsfallet. Men jag har kört bilen flera hundra mil sedan jag bytte säkringshållaren och det ser fortsatt bra ut. Kika i boxen då och då, men inga konstigheter. Tack för allt hjälp, tänk att det kunde vara något så lätt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.