metica Posted April 9, 2016 Posted April 9, 2016 (edited) Hej! Då har jag och svågern äntligen kommit igång med rörramen. Kul! Vi har redan hunnit lära oss en hel del (särskilt om hur värme får stål att röra på sig...), hur lätt det är att kapa fel och hur ofta man kan använda en vinkelhake och ändå känna "Bäst jag mäter igen". Vi har några frågor/tankar som ni erfarna proffs gärna får tycka till om. 1) Vi har valt att loppa ihop hela ramen först. Det blir ju enklare på det sättet om vi gör några fel (lär ju hända på vägen, eller vänta, vi har redan kapat svetsar och loppat om... :-). Hur som helst så har det nu uppdagats att en del säger att man ska loppa nära hörnen på fyrkantsprofiler och använda "raksträckan" till att sömma, Så att man slipper börja/sluta svetsen vid ett hörn. Andra tycks hävda att man ska låta bli att loppa där eftersom hörnen är den svaga länken. Sprickbildning kan uppstå. Ergo: Ska man punkta i mitten istället (fyra punkter, en på varje sida) och sömma/helsvetsa runt hörnen? Hur har ni valt att jobba? 2) Hur har ni hanterat den grop som ibland bildas när man stoppar svetsandet? Sådana är inte ok, sägs det?! 3) Att få till exakt 90 graders vinklar är ju inte helt trivialt. Vi har en längre timmermansvinkel och kan se att det kan diffa 2-3 milimeter ibland. När vi kryssmätt så har det dock bara varit diffar på 1 mm eller ingen. Får anta att det duger?! 4) Hur stora spalter kan man fylla proffsigt med en MIG-svets, modell trefas? En sak att dra en punkt över en större spalt, en annan att sömma... Må väl, och tack på förhand! Mvh /Peter PS Jag misstänker att en vettigare jigg kan vara en bra idé när det är dags att helsvetsa. DS. Edited April 9, 2016 by metica Quote
Widell Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 fråga 1 kan jag svara att man ska egentligen alltid svetsa runt hörnorna inget stopp i hörnorna. stopp skall man ha på raksträckorna. skall man göra det riktigt seriöst så skall man slipa upp stoppet med. även slipa ner första starten så att man bränner ihop ordentligt när man går över den svetsen. i början när man tänder svetsen så har man ju inte helt hundra med värme i bitarna & svetsen kanske inte skickar ut den strömmen man vill ha för att få det att smälta ihop riktigt vilket man har efter 2 sekunder men den första biten lägger sig ofta svetsen över materialet man vill sammanfoga. så skall man ju egentligen ha genombräna på allt man svetsar. det är ju då man ser att materialet smällt ihop riktigt & man får en liten söt rygg vid skarven på insidan röret sen ska inte ha för mycket genombräna o man får inte ha undergods i genombränan heller. undergods i genombrännan får man av för mycket värme när man svetsar under upp, hängballar får man av för mycket värme i Horisontalläge & på stigande svetsning. man skall egentligen aldrig svetsa fallande. fallande svets är som det låter. inom tåg industrin så är det inte tillåtet att svetsa nått fallande längre på grund av osäkerheten med att det inte bränner in riktigt. men vet man vad man gör så är det ingen fara & det bygger bra mycket mindre värme i materialet & drar sig inte lika mycket. Fråga 2 den gropen kallas för pipe. det blir så när materialet kallnar för fort så när man svetsat & släppt kan man trycka till lite på svetshandtaget så det kommer mer tråd. vissa maskiner har slopedown funktion som förhindrar uppkomsten av dessa då minskas ström matning & trådmatningen efter man släppt knappen. på raksträckorna så kan man ju om man skall göra det över seriöst slipa ur pipen & gå över nästa hörna & sluta på den den raksträckan, bara fortsätta så då i värsta fall får du en pipe på ett ställe. fråga 3 Det är nästan omöjligt att få 90 grader man får ta det försiktigt, vara noggrann & tänka på hur man svetsar skarvarna, hur skarven ser ut. mycket spalt = mycket dragning dock är svartstål rätt snällt. vilket håll man svetsar åt det blir alltid varmast där man slutar & vill dra sig mest ditåt. slut resultatet blir inte bättre en va bitarna är gjorda & tillpassade. fråga 4 man kan nog i ett 25x25x2 köra i hopp att med en 3mm spalt men man får skruva ner värmen & trådmatningen. man behöver ingen 3fas svets det finns så många olika sätt svetsa på & förbereda fogen. man behöver kunna justera trådmatningen mot strömmen bara. sen drar det ju ihop sig kanske 1mm eller mer så då är ju rören inte längre där man ville ha de. när jag la mitt under upp svets prov på 12mm tjockt gods L 300mm totalt 6svets strängar (i både svart & på rostfritt) så hade jag 2,5 mm i början av plåten & 3 mm i slutet av plåten. detta för att när jag nästan va framme vid slutet så hade drar sig plåtarna ihop så pass mycket att man kanske bara har 1mm spalt. Dock tror jag inte du skall göra det besvärligare en va det är så ser svetsen fin ut, in smällt riktigt, rören passar bra. så bara åk på med svetsen men försiktigt så du får dragningskrafterna dit du vill. Quote
metica Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 Oj. Mycket läs- och tänkvärt. Tack! Dock blir jag av ditt svar inte klok på om det är OK att loppa ihop ramen i hörnen i steg 1 (se till att avlägsna/undvika pipes) och sedan sömma raksträckorna mellan hörnlopporna i steg 2? Man ska väl inte svetsa över lopporna när man helsvetsar? Att helsvetsa alla tre/fyra sidor på en gång är nog för avancerat för oss. Eller är det så man gör/borde göra? Mvh /Peter Quote
metica Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 På tal om svetsa. I filmen nedan så svetsar killen "baklänges", eller vad man nu säger. Lär blir hetare metall så än att gå åt andra hållet, där man lämnar den heta metallen bakom sig. Pros/Cons? Med vänlig hälsning, /Peter Quote
Widell Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 helst skall du inte svetsa över nån häfta. då bränner du inte in 100% där du kommer alltid få en liten bit innan o efter häftan kanske 2mm som inte blir bra. slipar man ut så att det är lövtunt så kan man köra över häftan. en pipe är en försvagning / kan vara så att det är otätt med beroende på hur djup den är. detta är överkurs & skulle inte tro att nån gör som man borde göra. liten fråga till er som läser tråden. hur många av er slipar ur svetsen så att ni går förbi pipen i svetsen ? innan ni tänder svetsen igen ? man borde nog köra halva röret, hörna & halva röret , slipa ur & köra lika dant tills man är klar & få en kanon söm. men det är ingen som gör så för det är så drygt & tidskrävande. ja jag tycker det är okej att sätta små häftor i hörnen. skulle du ta det med en svets kontrollant från tex force så skulle han / hon nog skruva på sig o säga att det inte är bra. Det är riktig överkurs det jag skrev. starta o kör från hörn till hörn. se bara till att svetsen tränger in i materialet & inte lägger sig utanpå. masken på 5mm i höjd som ligger lite på ens sidan vill man inte ha tänk på dragnings effekten, nån mm i diagonal fel kan man rätta upp med rätt svets följd. 1 Quote
Widell Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 i vissa fall behöver man kanske göra så, det bygger ofta lite mer material blir varmare drar sig mer. i vissa fall ska man va glad om man får dit nån svets i huvud taget. Quote
metica Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 Tack Widell! :-) Vi försöker sikta på stjärnorna så att vi landar på månen... Quote
metica Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 Jag har för övrigt en känsla av att det är NU vi ska åka och titta på rörramar som passerat SFRO-ettan. För att få en känsla för bäv ad som krävs av svetsar/vinklar. Om någon vill bli mutad med gofika och trevligt ljug, säg till. Gärna Storstockholm... ;-) Med vänlig hälsning, /Peter Quote
JrgenK Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 När vi ändå snackar svetsning..... Har Sfro något emot att man TIG svetsar chassiet? Har beställt Sfro boken men ännu inte fått den....om det nu står sånt där... Quote
Christer J Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Tig går fint. Min ram är tig svetsad. Quote
joaba Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Tig går fint. Min ram är tig svetsad. Min med,svetsar det mesta med tig :-) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.