Jump to content

Tankfastsättning


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag har nu svetsat ihop en tank, jag tycker inte att det var så besvärligt som det beskrivits tidigare i forumet, möjligen därför att jag bockat invik vid svetsarna.

Min undran är nu fastsättningen, de flesta tankar jag sett sitter fastspända med "spännband", själv har jag svetsat fast konsoller att skruva i ramrören och frågan är om jag missat nåt väsentligt här. Har "spännbanden" nån funktion som jag inte fattat?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bengt, jag gjorde likadant. Gjorde konsoller så jag kunde skruva fast tanken. Fick beröm av SFRO-killen för det, så tanken är helt rätt (Obs; ordvitsen.... :whistling: ).

Förstår inte heller vitsen med spännband. Möjligen om man använder en gammal tank, eller en plasttank.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren !!

Ang vridkrafterna så undrar jag vad de kan ställa till med, tankens form och storlek gör den tämligen stabil, så det blir väl fästena som får ta upp dessa krafter. Jag har helt enkelt vinkelbockat plåtar som jag svetsat i tanken och som skruvas i ramrören, de borde kunna flexa tillräckligt tycker jag.

Ang. failsafe. Spännbanden kan väl också lossa? så vari ligger skillnaden.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande att tanksvetsningen var det jobbigaste hittils. Den först blev ju så ful att jag inte vågar titta direkt på den. :blink:

Den andra blev bättre, men fortfarande inte topp.

Men det man kan säja är att det är riktigt Lo(w)cost.

Plåt 100:-

gas och tråd 100:-

lite färg 60:-

påfyllningsrör 50:-

310:- bagis för två tankar :D

Ps har fortfarande en tank till salu :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det jag menar är att om man får vridkrafter i tanken, så bör man fundera på om den tål krafterna.

Funderingen om infästning gäller alla metoder, när man har spännband runt "står" ofta tanken på ramrör vilket gör att den ofta stannar kvar även om ett band går av.

Det går utmärkt att fästa tanken med vinklar, inget fel i det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men det man kan säja är att det är riktigt Lo(w)cost.

Plåt 100:-

gas och tråd 100:-

lite färg 60:-

påfyllningsrör 50:-

310:- bagis för två tankar  :D

Tank, armatur, påfyllningsrör inkl kromat tanklock samt tankmätare, allt från SAAB V4. 150 kr på skroten.

Viva la locost :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...