Bengt Norell Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Jag har nu svetsat ihop en tank, jag tycker inte att det var så besvärligt som det beskrivits tidigare i forumet, möjligen därför att jag bockat invik vid svetsarna. Min undran är nu fastsättningen, de flesta tankar jag sett sitter fastspända med "spännband", själv har jag svetsat fast konsoller att skruva i ramrören och frågan är om jag missat nåt väsentligt här. Har "spännbanden" nån funktion som jag inte fattat? Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Bengt, jag gjorde likadant. Gjorde konsoller så jag kunde skruva fast tanken. Fick beröm av SFRO-killen för det, så tanken är helt rätt (Obs; ordvitsen.... :whistling: ). Förstår inte heller vitsen med spännband. Möjligen om man använder en gammal tank, eller en plasttank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Jag kör också med fastsättning direkt i ramen istället för spännband. Funkar utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Hej Det man kan fundera på är om fästena överför några vridkrafter till tanken. Likaså är det bra med lite "failsafe" i fästena - om något skulle gå av, hänger tanken kvar ändå? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 26, 2004 Author Share Posted August 26, 2004 Tackar för svaren !! Ang vridkrafterna så undrar jag vad de kan ställa till med, tankens form och storlek gör den tämligen stabil, så det blir väl fästena som får ta upp dessa krafter. Jag har helt enkelt vinkelbockat plåtar som jag svetsat i tanken och som skruvas i ramrören, de borde kunna flexa tillräckligt tycker jag. Ang. failsafe. Spännbanden kan väl också lossa? så vari ligger skillnaden. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Jag tycker fortfarande att tanksvetsningen var det jobbigaste hittils. Den först blev ju så ful att jag inte vågar titta direkt på den. :blink: Den andra blev bättre, men fortfarande inte topp. Men det man kan säja är att det är riktigt Lo(w)cost. Plåt 100:- gas och tråd 100:- lite färg 60:- påfyllningsrör 50:- 310:- bagis för två tankar :D Ps har fortfarande en tank till salu :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Hej Det jag menar är att om man får vridkrafter i tanken, så bör man fundera på om den tål krafterna. Funderingen om infästning gäller alla metoder, när man har spännband runt "står" ofta tanken på ramrör vilket gör att den ofta stannar kvar även om ett band går av. Det går utmärkt att fästa tanken med vinklar, inget fel i det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Men det man kan säja är att det är riktigt Lo(w)cost. Plåt 100:- gas och tråd 100:- lite färg 60:- påfyllningsrör 50:- 310:- bagis för två tankar :D Tank, armatur, påfyllningsrör inkl kromat tanklock samt tankmätare, allt från SAAB V4. 150 kr på skroten. Viva la locost :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 V4 tanken passar inte i alla bilar, speciellt inte om man har delad bakaxel... typiskt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.