Frena Posted March 13, 2016 Posted March 13, 2016 Tjo, En jobbig mancold har bidragit till alldeles för många timmars bilsurfande. Kom att fundera på det här med grenrör och avgassystem. Mitt system börjar med rör som är 44 eller 48 mm i ID (minns inte riktigt) och slutar med 3" precis innan dämparen. Det är ett 4-2-1 system. Eftersom det låter på tok för mkt och är sådär snyggt klurade jag på att få byggt ett bättre. Någon som har koll på firma som gör sånt i Skåne-trakten? Kanske en uppskattad kostnad också? Finns såklar färdiga, men då skall det ju passa med min ram och kaross också. En annan tanke, är det OK att gå ner från 3" till 2" o köra dämparen efter det eller blir det helt tokigt? Öppnar upp för lite fler val av dämpare isf.... Tyvärr är han som påbörjade min bil död, så det är svårt att fråga hur han tänkt när han byggde systemet. Quote
Frena Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 Verkligen ingen som har koll på grenrör och avgassystem till Zetec? Quote
Morty Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Jo det är det säkert, men vad är du ute efter? Ska du optimera eller bara få ihop ett snyggt fungerande system? Quote
Frena Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 (edited) Väl fungerande som inte är helt åt skogen.... Läst på ett par forum att St170 grenröret med lite modifikationer skall vara bra pris/prestanda. Får titta lite på det. Vad är egentligen lämplig diameter på avgassystem på en Zetec 2l som på sikt skall bytas kammar? Inget vråltrim alltså. Edited March 22, 2016 by Frena Quote
Morty Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Jag kan räkna lite på det om du berättar vilket max varv du siktar på och vilken duration på kammarna du planerar att köra med sedan. Den överhängande risken är att du får svetsa grenröret själv. Quote
Frena Posted March 29, 2016 Author Posted March 29, 2016 Jag kan räkna lite på det om du berättar vilket max varv du siktar på och vilken duration på kammarna du planerar att köra med sedan. Den överhängande risken är att du får svetsa grenröret själv. Tack, tror det blir overkill denna säsongen :) Hittade på ett annat forum lite tips om några som köpt St170 grenrör och modifierat dessa lite, så jag har beställt ett sådant så länge. Quote
Recommended Posts