Sjöholm Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 (edited) Hej! Är ny här & Tänkte dela med mej av mitt bygge om någon är intresserad. Ska få vårt andra barn i juli så jag tänkte passa på att sno ihop en sjua & få första besiktningen gjord innan barnet kommer till världen Edited March 8, 2016 by Sjöholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Började för fyra veckor sen. Skakade fram ritningar till dala7an & började lite smått på kvällarna. Köpte en stadig MDF & kapade till några ek bitar till jiggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Köpte en donatorbil från skroten blev en BMW 320d 138hk. Har alltid gillat vridet & gången i dieselmotorerna. (Har blivit idiotförklarad många gånger dom här veckorna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Bakvagnen kommer från en BMW e39. Tyckte den såg smidig ut med fyra infästningar & tillverkad i aluminium. Tvättat den med fälgrengörning blästrat & lackat klumpen & drivaxlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Sen har det trillat i lite pinnar varje kväll när frugan somnat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 Kör hårt, att vara lite avvikande är liksom normaltillståndet bland oss som frekventerar detta forum. Ser fram mot att få se och höra en dieselsjua. Ser riktigt snyggt utfört ut också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 Jag tycker aktern ser lite kort ut. Du har säkert stenkoll på det, men kommer skärmarna inte att sticka ut bakom bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Tack! Dom är ganska balla med en rak pipa påställt ladd bränsle & ett öppet filter. Ang aktern så lurar man sej på bilden. Röret du ser över bromsskivan är bara en förstärkning till bakvagnen. Kolla noga så ser du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 Tack! Dom är ganska balla med en rak pipa påställt ladd bränsle & ett öppet filter. Ang aktern så lurar man sej på bilden. Röret du ser över bromsskivan är bara en förstärkning till bakvagnen. Kolla noga så ser du. Då känner jag mig helt lugn, lycka till och hoppas du lyckas hålla tidplanen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted February 23, 2016 Share Posted February 23, 2016 Välkommen ser bra ut. Blir väl mycket svartrök.. Till sommaren Kanske Skickat från min C6903 via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Hej. Spännande att du också använder E39 bakvagnen. Hur gör du med fjäderinfästning? Blir intressant att se resultatet av din väg att gå. Vågat med Diesel hoppas ingen lyckas övertala dig om annat innan bilen är klar! Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Du lär ju vara först med diesel iallafall! Nu väntar vi bara på den första med tändkulemotor... ;) Imponerande aggressiv tidplan du har, ser riktigt bra ut såhär långt. Konbana på flygfältet i sommar? Vad ska du ha för spindlar och leder fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 (edited) Gav mej på att knacka bakskärmar i aluminium.. Detta är första försöket. Det ska nog gå att få till.. Edited March 5, 2016 by Sjöholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Hej. Spännande att du också använder E39 bakvagnen. Hur gör du med fjäderinfästning? Blir intressant att se resultatet av din väg att gå. Vågat med Diesel hoppas ingen lyckas övertala dig om annat innan bilen är klar! Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Hej hittat coils & små fjädrar som går dit med lite modifikation. Så jag kommer inte använda orginal fjäderfäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Du lär ju vara först med diesel iallafall! Nu väntar vi bara på den första med tändkulemotor... ;) Imponerande aggressiv tidplan du har, ser riktigt bra ut såhär långt. Konbana på flygfältet i sommar? Vad ska du ha för spindlar och leder fram? Det blir 940 spindlar Ford transit uppe & 940 nere. kortade styrstag. Tidsplanen är inte så aggressiv, ska ju bara få till SFRO1 innan juli. Sen tar det nog något år innan den rullar på gatan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 ImageUploadedByTapatalk1457205744.421770.jpg Gav mej på att knacka bakskärmar i aluminium.. Detta är första försöket. Det ska nog gå att få till.. Första försöket? Du skojar va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 Första försöket? Du skojar va? Nä alu är mjuk & följsamt med lite värme. Den ser bättre ut på bilden än i verkligheten. Om jag får öva på ett gäng till så ska det nog funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 Ser det bra ur på 5 meter så är jag nöjd. Har du gjort det med enkla verktyg eller har du krymp & sträck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 (edited) Provade krympmaskin men va inte så lätt som det ser ut på tuben... Gjorde en mall i MDF & rundade kanten med överhandsfräsen, skruvade plåten i ändarna & drog ett spännband. Sen knackade & värmde. Använde en enkel krymphammare Här ser du mer av mallen Edited March 6, 2016 by Sjöholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 8, 2016 Author Share Posted March 8, 2016 Började plocka lite med framvagnen idag. Handbroms från Skoda octavia 01- Fick även dit den rätta (tvättade) bakvagnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 (edited) Snygg bakvagnen det där! Känns väldigt rationellt, av nyfikenhet, har du gjort någon viktjämförelse mot en haynes eller bok bakvagn? /T Edited March 9, 2016 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 9, 2016 Author Share Posted March 9, 2016 Snygg bakvagnen det där! Känns väldigt rationellt, av nyfikenhet, har du gjort någon viktjämförelse mot en haynes eller bok bakvagn? /T Näe det har jag inte. Men det enda i den som inte är aluminium är ju klumpen & drivaxlarna. Väger som en 740 axel typ. Jag bryr mej inte om vikten så mycket. Ska köpa mjölk & hämta på dagis med bilen Mycket smidig med fyra infästningspunkter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 https://vimeo.com/158626861 fredag va? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 är du kvar där borta så tittar jag förbi en runda o tar med mig några öl :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Vi är kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 är du kvar där borta så tittar jag förbi en runda o tar med mig några öl :) Finns fler öl i luftburken annars.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 (edited) Det där blir nog bra det Edited March 11, 2016 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Det där blir nog bra det Det tror jag nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 23, 2016 Author Share Posted March 23, 2016 Idag kom fälgarna!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Snygga fälgar!Du är uppenbarligen inte främmande för att bocka rör, vad använder du för verktyg? Jag har blivit lite besatt av rörbockningsverktyg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted March 23, 2016 Author Share Posted March 23, 2016 Tack! Du kommer inte att tro mej men sist tog vi svarven för den stod stadigt. Sen stoppade vi i röret i ett lämpligt hål & gick i väg med det tills vi hade en lämplig radie.. Men det gäller att rören inte är för gamla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Tack! Du kommer inte att tro mej men sist tog vi svarven för den stod stadigt. Sen stoppade vi i röret i ett lämpligt hål & gick i väg med det tills vi hade en lämplig radie.. Men det gäller att rören inte är för gamla. Jag förstår, gamla rör kan ha svårt att gå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 passar tanken ????? glöm inte se om skiten är tät innan du slår på diesel bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Jag älskar dej Jimmy!!!!❤️❤️❤️❤️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 kenny :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöholm Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts