Jump to content

Risk för överhettad diff?


Jonas

Recommended Posts

Jag kör med heltäckt undersida från noskon och ända bak. Var lite orolig för överhettad diff i början men har inte haft några problem och då har det både varit varmt och jag har inte kört vidare lugnt. Tex i somras på SSM var det 36 grader på söndagen och inga problem med överhettad diff. Min bil är både tyngre och har något högre effekt än din så det borde inte vara några problem för dig.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra!

Nog ingen större risk att jag pressar min diff mer än vad du gör :-)

Funderar på att släppa ut luft från motorutrymmet under bilen. Känner inte att jag har riktigt koll på luftflödena runt en bil...

Finns det några större nackdelar med det, eller finns det till och med fördelar (väghållningsmässigt)?

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog lite på hur du tänker använda din bil. I högre farter är det ganska mycket lyftkrafter i en sjua (i alla fall min) och att addera mer luft under bilen än nödvändigt kan inte gynna väghållningen. Jag känner ganska tydligt av detta i farter över 210. Ska man "bara" använda den på vägen kan det förmodligen spela mindre roll.

Link to comment
Share on other sites

Finns det risk att diffen (Sierra viscous) blir för varm om man täcker undersidan av chassiet?

Någon som kör "heltäckt" utan problem?

Det var väl Belo som gjorde en lucka i golvet under diffen. Den luckan kan han öppna så att fartvinden blåser

kalluft på diffen. Då sjönk temperaturen. Han hade temp. mätare till diffen så han kunde se temperaturen där.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Det blir ett heltäckande golv (kan alltid öppna upp i efterhand om det blir för varmt) utan luftutsläpp, kan ju hända att man har bråttom till jobb någon dag och då vill man inte ha någon "svävar" effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...