Jens Tornblad Posted September 18, 2015 Posted September 18, 2015 Då var det dags för nya skumma problem att brottas med. Bilen är en Saab 9-3 av 2005 års modell med 21000 mil på mätaren. I vintras havererade växellådan vilken byttes ut mot en som bara gått 7000 mil. Lameller, tryckplatta och svänghjul gjorde jag inget åt förutom lite putsning på kontaktytorna då det inte gick att mäta något slitage. Slavcylindern byttes ut mot en helt ny när ändå allt var isär och den sitter innerst. Allt fungerade utmärkt efter operationen fram tills för några veckor sen då hustrun kommer in och säjer att kopplingspedalen stannar kvar nere. Efter att ha dragit upp och ner den några ganger fungerade allt normalt igen. Kör man sen bilen så fungerar kopplingen normalt. Står den still över natten är symptomen tillbaka igen. Jag misstänkte att den fått samma problem som en 9000 jag hade med en kollapsad kopplingsslang. Följande har gjorts: -Byte av kopplingsslang med luftning. Ingen skillnad. -Byte av huvudcylinder till en ny och luftning. Ingen skillnad. -Luftning igen. Ingen luft kommer ut. Ingen skillnad. Jag börjar få en olustig misstanke att något är galet i den nya slavcylindern..... Har någon några tankar i ämnet? Quote
Rikard Larsson Posted September 18, 2015 Posted September 18, 2015 Den nya slavcylindern. Original eller typ Speedparts? Har tyvärr hört många som ångrat sig att de inte kostade på original slav... Quote
Jens Tornblad Posted September 18, 2015 Author Posted September 18, 2015 Den kommer från Speedparts. Jag har haft aningen om att det kan vara något i den riktningen... Quote
Jens Tornblad Posted December 28, 2015 Author Posted December 28, 2015 Jag tog en kylig approach till problemet och provade att göra ingenting åt det. Nu så här fyra månader senare verkar den ha slitit in sej och fastnar inte längre. Sens moral, glöm Speedparts slavcylindrar i fortsättningen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.