Jump to content

svetsa bärarmar...


iceman

Recommended Posts

Alla ni som byggt era egna bärarmar, har ni :

1.) både MIG & TIG hemma

2.) lejt bort arbetet med bärarmarna

3.) MIG'at även dom

Vad säger besiktningen ?

Får jag lov att MIG'a bärarmar?

Hur påverkar det materialet (sömlösa stålrör) att MIG'a ?

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer om man svetsar i ett sömlöst rör beskrivs i tråden "Rör till länkarmar fram....". Den är lite rörig och inte helt lätt att följa.

Om jag fattat det rätt så kommer värmen från svetsning (all svetsning, MIG/MAG, TIG, gas, båge osv) att förstöra de egenskaper som gör sömlösa rör starkare än svetsade. I de områden som påverkas av värmen kommer materialet att vara lika starkt som samma svets i ett vanligt, svetsat rör. Det är väldigt svårt att förutsäga vad som kommer att hända i gränsen mellan påverkat och opåverkat material och det går inte längre att bedöma riken för utmattning.

En viss A-arm i sömlösa rör kan vara starkare ELLER svagare än en likadan i svetsade rör, enda sättet att få reda på det är förstörande provning.

Jag tror inte att de som använt sömlösa rör behöver vara särkilt oroliga, möjligtvis sura lite för att ha slängt penar i sjön. Att regelbundet kolla efter sprickor i a-armar och andra påkända delar tycker jag alla med hemabyggen ska göra.

OBS! Det här gäller för de rör man normalt kan köpa i Sverige och kan skilja mot andra länder.

[EDIT] ett skriv fel, finns säkert fler :)

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Hej. min besiktningsman skrev till mig ang. rör.

sömlöst rör behöver inte vara hårt enligt normen. om röret är sömlöst eller svetsat tror jag inte har någon betydelse vid tillverkning av A-armar, däremot om man ska tillverka hydraulcylindrar.

det är nog bäst med ett segt matrial i A-armarna även om ett hårt material förmodligen omvandlas och blir segt i anslutning till svetsarna. använd så kallade normaliserade som t.ex. TIBNOR har.

Link to comment
Share on other sites

Det blev Alternativ nr:

2.) lejt bort arbetet med bärarmarna  :icon_oops:

Vad tog de för det arbetet? Ligger en svetsfirma mitt emot där jag f.n. bygger, men de verkar för seriösa för whiskey... (plus att jag inte kan köpa whiskey åt dem ändå...)

Link to comment
Share on other sites

Hej. min besiktningsman skrev till mig ang. rör.

sömlöst rör behöver inte vara hårt enligt normen. om röret är sömlöst eller svetsat tror jag inte har någon betydelse vid tillverkning av A-armar, däremot om man ska tillverka hydraulcylindrar.

det är nog bäst med ett segt matrial i A-armarna även om ett hårt material förmodligen omvandlas och blir segt i anslutning till svetsarna. använd så kallade normaliserade som t.ex. TIBNOR har.

När man Normaliserar ett sömlöst rör så sker det en uppvärmning av röret så att spänningar som ev, finns kvar efter tillverkningen av röret försvinner.

I svetsade rör så kan det finnas spänningar kvar och detta kan visa sig först när man bearbetar röret i form av att det "slår sig" ex vid svetsning.

En stor skillnad mellan sömlösa och svetsade är att det sömlösa röret är exakt runt medan det svetsade kan skilja i rundhet på uppemot 0.3 mm. :(

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Det blev Alternativ nr:

2.) lejt bort arbetet med bärarmarna  :icon_oops:

Vad tog de för det arbetet? Ligger en svetsfirma mitt emot där jag f.n. bygger, men de verkar för seriösa för whiskey... (plus att jag inte kan köpa whiskey åt dem ändå...)

De var med till Dala7 chassit !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...