pavve Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Hej alla locostare! Efter en tids paus från byggandet då min mor drabbats av allvarlig sjukdom har det blivit dags att återuppta bygget igen. Igår införskaffades det Opellåda R25-28 och idag en donator i form av Saab 9000 2,3t R50 med 224hp. Tydligen är det en jubileums modell innan Aeron. Miltalet ligger på 23000mil vilket medför en skapligt frisk motor då jag körde hem bilen de 7 milen från förre ägaren och fick känna på den i trafik innan nedmontering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Lite bilder på Saaben.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Bra motorval :) Blir det rejäl uppviktning eller något annan "fusk" för att komma undan med 224 hk? Kolla alfakoden på din växellåda så du vet exakt vad du har. Alla hus heter R25-R28, men innehållet skiljer. Det du letar efter är två bokstäver ofta tunt ristat. Typ JJ, GJ, GK eller JM. Hör av dig om du vill ha hjälp att ta bort eventuell startspärr i boxen och fixa med utväxlingar, hastighetssignaler osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 (edited) Nice! ska kolla vad den heter exakt. R50 motorerna finns från 149hp upp till 224 tror jag. Kanske går att trimma ner till bes. Det hade varit mycket tacksamt att få bort startspärren. Brukar var i dina trakter då min syster bor i Malmö....Vi får väll träffas ... Edited June 30, 2015 by pavve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Egentligen ska man gå på motorns beteckning som är instansad i motorblocket (B234R?). Men det brukar vara bortrostat. Skippa magnetventilen och byt ventilkåpa till en där det står 2,0 :) Då kan du hävda B204E på 150 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Kollat växellådan nu och hittade R25-28 JJ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Då är det en R25 version 1. http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Jepp! Bra, dålig?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jepp! Bra, dålig?? Du har den vanligaste och det innebär en R25 som på pappret skall tåla 250 Nm, men definitionen på 250Nm kan vi diskutera hur länge som heslt , vi är många som kört med dem länge utan problem och mer moment, tror mest det gäller att växla "snällt" till var det 3:an ? Jag har en R28 liggande i garaget sedan som försäkring men än så länge har den inte behövts. min R25 har fått stryck sedan 2009 så kör på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Du har den vanligaste och det innebär en R25 som på pappret skall tåla 250 Nm, men definitionen på 250Nm kan vi diskutera hur länge som heslt , vi är många som kört med dem länge utan problem och mer moment, tror mest det gäller att växla "snällt" till var det 3:an ? Jag har en R28 liggande i garaget sedan som försäkring men än så länge har den inte behövts. min R25 har fått stryck sedan 2009 så kör på Då känns det tryggt med en sådan fastän motorn ligger på 224 hp i grundutförande. Jag ska inte köra bana utan äta glass med frugan och känna det brutala axet från Saaben. Denna motor imponerade på min annars kräsna son som tyckte det var konstigt att farsan köpte en rutten Saab tills han fick åka en sväng med den, sen blev det tyst!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ja det är en växelväljare som går sönder om man våldar i 3:an för mycket och för ofta. Dreven verkar tåla väldigt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted July 20, 2015 Author Share Posted July 20, 2015 Har börjat så smått svetsa a-armar och slipa fästen. Fick ett tips av en folkraceförare om en länkarm som sitter på opel Vectra som kunde vara intressant som grund och modda den så den passar. Vad tror ni om det?? Jag fick med scorpio-spindel med nya skivor och ok från reservdelsbilen jag köpte från Stimpy som kanske skulle passa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Skulle nog inte ta en sådan länkarm och modifiera då det är en plåtkonstruktion ,gör du ändringar på denna kan hållfastheten bli katastrofal och haverera. Sen så är den länkarmen gjord för en mcpherson hjulupphängning där"bärande" kraft går igenom spindelbenet och ner i spindeln, på våra bilar brukar man ha coilovern på den undre länkarmen (som du vill modda) och därigenom går bärande kraft då igenom länkarmen istället och den spindelleden är inte konstruerad för detta och SFRO kommer att underkänna den :( Tillverka en egen av rundrör med dom specar som SFRO vill ha ;) Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavve Posted July 21, 2015 Author Share Posted July 21, 2015 Det är sant! Bara en tanke! Det blir att fortsätta svetsa armar..Snart dags att montera ner Saaben. En annan fråga då jag kommer använda saabmotor är måste man vända insuget eller finns det möjlighet att ha den bakåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Det går att ha den bakåt ,blir bara lite annorlunda rördragning. Min är omsvetsad och är framåt, Lupus är bakåt och funkar fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.