Näsbypatrik Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Hallo. Vad har ni för uppfattning av vad so behövs göras/krav/intyg för att omregistrera en bil "motorbyte" tidigare godkänd med pinto 99hk 130kg till en zetec blacktop 130hk 115kg. Jag känner ju att motoreffekt/vikt inte skall ställa till några problem. Är en Mk Indy 2006 710kg skattevikt. Skickade samma fråga till några olika sfro män och fick helt olika svar? Finns väl utrymme för egna tolkningar verkar det som? jag har inte hittat något klockrent svar om hur det skall gå till väga? Tänkte inte avslöja "ännu" vad dom sa för att inte "färga" era svar.. Men det var väldigt stor variation i komplexitet och pengar antar jag! Det borde vara många som genomfört byte och har erfarenheter? /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Om du skall byta från Pinto är det bättre att gå direkt till Duratec och hoppa över Zetec på grund av att avgas/insug-sidorna är omkastade på Zetec. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Näsbypatrik Posted June 19, 2015 Author Share Posted June 19, 2015 Tack för svaret.. men det var inte riktigt det jag "behövde" veta. Iom jag redan har installerat och mappat bilen med zetec? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 (edited) Det är ju inte oss du ska fråga om detta egentligen utan som du redan gjort SFRO. Men..eftersom våra amatörbyggda foron går under ett annat regelverk än vad vanliga fordon gör så är det andra regler som gäller för motorbyte. Men vad jag har för mig är att du måste gå genom en SFRO besiktningsman så att han kan godkänna ditt motorbyte angående vikt/effekt, om bromsar måste förändras osv för att sen göra en regbes på vanligt vis. Du går ju exvis upp i effekt med mer än 30% vilket inte är godkänt rakt av :( När det gäller om många bytt och regbes med starkare motor i sin sjua så är det nog inte många som har gjort det, känner själv inte till att nån gjort detta. Om egna tolkningar finnes är jag tveksam till, prata med sfro igen så löser ni detta. :banana: Vad SFRO tar för detta vet du nog bättre än vad jag gör . Jörgen Edited June 19, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Generellt sett så brukar besiktningsorganen vilja att alla motorbyten i amatörbyggt fordon går genom SFRO. Beroende på hur stora skillnader det blir ser den processen också lite olika ut. Skiljer det väldigt lite i effekt, vridmoment och vikt räcker oftast en enklare besiktning av enbart motorbytet, skiljer det mer i effekt/vrid/vikt kan man ju behöva ändra även bromsar och hjulupphängningar och då blir det ju en mer omfattande besiktning. En "normal" Indy som väl har Sierrabromsar runtom borde enligt min erfarenhet klara en 130 hk Zetec utan andra ändringar om allt bara fungerar som det ska. Men det kan man ju inte lova utan att se bilen och det är troligen därför svaren du fått varierar lite. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Hej Du ringer bilprovningen och beställer registreringsbesiktning, om de undrar varför säger du att du bytt motor Gå inte via SFRO Kostade när jag gjorde det ca 350kr Jag bytte från Crossflow (Kentmotor 86 hk) till Zetec 136 hk / Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 (edited) Jag bytte från Pinto till R1 och gjorde en halv SFRO och sedan er enklare reg bes hos BP. Inga problem att gå den vägen. 2000 för SFRO och 1300 hos BP. Rätt sätt för att hålla sig på rätt sida lagen anser jag. /Fredrik Edited November 24, 2015 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Hej Du ringer bilprovningen och beställer registreringsbesiktning, om de undrar varför säger du att du bytt motor Gå inte via SFRO Kostade när jag gjorde det ca 350kr Jag bytte från Crossflow (Kentmotor 86 hk) till Zetec 136 hk / Bengt Metz Coolt!!! Kan man göra så? Jag bytte från... Rätt sätt för att hålla sig på rätt sida lagen anser jag. /Fredrik Öh, hur menar du nu? :huh: Är det inte lagligt att gå direkt till SBP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Kanske men inte i mitt fall då jag gjorde en signifikant ändring från 100hk till 175hk. Det finns väl regler för hk ändring och mer eller mindre nogaräknade BP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 OK, tack för svar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.