Jump to content

ÖrebroBusan


Recommended Posts

Så har jag gått o blivit med en sjua. Efter lite velande CEC eller BEC så föll valet på en Westfield Megabusa. Jag övertalade Bjarne Bjurström att sälja sin helt enkelt =)

Jag tror aldrig att jag kommer vänja mig vid accelerationen. När jag bytte från en ljuddämpare med katalysator i till yoshimura dämparen så blev bilen hysterisk! kändes som det gjorde 50 hästar.

Eftersom bilen är väldigt fin och de nödvändigaste bitarna redan är uppgraderade, så kommer väl detta bli en småfix tråd.

Bilen :

Westfield Megabusa 2010

Fabriksny Motor

SBD Torrsump

SBD Databox

Tillett stolar

Yoshimura ljuddämpare.

Skall göras :

Strävorna bak ska dit på bågen.

En kolfiber lucka till "kofferten" (om ni har tips vart jag skaffar det så säg till)

Motorn rycker på låga varv runt 3000. Jäkligt störande, tycker det blir mindre o mindre desto mer jag kör dock...

Polering av karossen.

post-43122-0-18972400-1428128474_thumb.jpg

post-43122-0-24017700-1428128496_thumb.jpg

Edited by Hultqvist
Link to comment
Share on other sites

Tack PAC!

Jag satt för lågt i bilen då jag inte såg något av framhjulen. Detta blev prio 1 för att kunna köra över huvud taget.

Tillverkade distanser i bakkant och en tvärbalk i framkant för stabilitet. Höjning 47mm

post-43122-0-93545800-1428130862_thumb.jpg

Edited by Hultqvist
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Kul hoppas den kommer användas flitigt o få rulla några varv på bana :racesmile:

Körde denna några varv på alastaro i finland (då var den dock inte helt klar)

Har mixtrat en del med grenrör o div dämpare på dessa,några hästar kan du nog hitta,dock gillar inte banägarna bullret .ang mbe/sdb sprutet

är den mappad eller är de bara en grund mapp.

Jag skulle kolla upp de innan gasfoten blir för tung

Link to comment
Share on other sites

Klart det ska åkas bana! Dock verkar de flesta trackdays gå på kinnekulle och den banan är rätt trist.

sprutet är vad jag vet inte mappat i Sverige , enligt Bjarne så ska det vara optimerat för motorn av sbd. Jag har aldrig mappat någon box, är det riktigt kinkiga? Såg att man kunde ladda hem program på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Kinekulle är ju skoj. Tror att sdb boxen är ett mbe sprut o mjukisen heter väl Easy map går väl o sätta in sig i dedär o fixa till mappen om de nu är den som spökar? Eller ta hjälp av nån som kan o har broms bänk, hör med mildseven garage kompis tobbe (Arboga) om han kan hjälpa dig?

Ladda ner mjukvaran o mixtra lite med soppan vid 3000 o på den trottel positionen där den rycker o se om du får nån respons...

BTW grattis till en rolig bil finns massor av roliga grejjor o köpa till dom där om man vill åka snabbare. :racesmile:

Bjussar på en bild från botnia ring 05 roadster bosse o bjarne,laddar för lite körning.

post-3782-0-19250500-1428141353_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Det är inte fel att ha en brebandslambda mätare i bilen konstant. Det har jag. Då kan man se vilka register man ev. behöver finjustera på.

Ang ryckningar vid 3000Rpm. det kan vara din trottelpot. TPS som är sliten i kolbanan just där.

ENEM mappar och säljer MBE i Sverige. Jag kör med ett gammalt MBE 956E men ditt heter nog 9A4

http://www.sbdev.co.uk/Hayabusa/Hayabusa%20Parts%20Catalogue.htm

Från http://www.sbdev.co.uk/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cool.

Passa på att åka över till Rudskogen på något Gatebil träff - en riktig Herman Thilke bana där Ferrari och Red Bull tampas om banrekordet (just nu är det Ferraris). Där går det att åka toksnabba varv med en bil som din.

Åk dit, spöa alla Supras och Evos, grilla en korv och åk hem igen.

Du kanske inte kommer vänja dig vid accelrationen, men du kommer bli beroende!!

Hur växlar du? Paddlar och utan kopling?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är inte fel att ha en brebandslambda mätare i bilen konstant. Det har jag. Då kan man se vilka register man ev. behöver finjustera på.

Ang ryckningar vid 3000Rpm. det kan vara din trottelpot. TPS som är sliten i kolbanan just där.

ENEM mappar och säljer MBE i Sverige. Jag kör med ett gammalt MBE 956E men ditt heter nog 9A4

http://www.sbdev.co.uk/Hayabusa/Hayabusa%20Parts%20Catalogue.htm

Från http://www.sbdev.co.uk/

Motorn har inte gått många mil så det borde inte vara slitage. Bredbandslambda är nog inte så tokigt nä... Det är när jag ska öka hastigheten sakta från låga varv som han trilskas.

Link to comment
Share on other sites

Cool.

Passa på att åka över till Rudskogen på något Gatebil träff - en riktig Herman Thilke bana där Ferrari och Red Bull tampas om banrekordet (just nu är det Ferraris). Där går det att åka toksnabba varv med en bil som din.

Åk dit, spöa alla Supras och Evos, grilla en korv och åk hem igen.

Du kanske inte kommer vänja dig vid accelrationen, men du kommer bli beroende!!

Hur växlar du? Paddlar och utan kopling?

Haha får bli rudskogen då. Ska bara bli varm i kläderna först... Ang växling så har jag inte vågat göra annat än att koppla mellan växlarna. Nix inga paddlar. Tror jag har nån flatshifter eller vad det hette installerat.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara TPS ändå. man vet aldrig hur gammal den är eller om nåt annat hänt med den. eller så kan ditt byte av avgasröret spela in. det kan vara känsligt sånt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara TPS ändå. man vet aldrig hur gammal den är eller om nåt annat hänt med den. eller så kan ditt byte av avgasröret spela in. det kan vara känsligt sånt.

Bilen verkar ha stått fuktigt i vinter, kanske är oxid på tps? Går det att kolla och fixa enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tror inte ett dugg på tps,en.......motorn,n var ju ny 02 eller nåt sånt o har väl knappt körts ?

Be nån som kan eller om du lär dig själv ! kolla mbe sprutet

Förstår inte riktigt hur mapparna kan va optimerade från uk ? körbar o startbar kan köpa dock inte nåt mer.....

Steg 1 med ett nytt sprut är väl o kolla att alla givare visar va dom ska samt en kalibrering av tps poten.

Ladda ner mjukisen o köp en kabel om du inte fick med nån o kolla runt lite i boxen är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan intingen koppla ur den och ohmmäta över den samtidigt som du rör gasen eller med den inkopplad och tändningen på (motorn avstängd) mäta 0-5volt . eller logga i datorn

om du sveper sakta och speciellt där den står vid 3000 varv se om det verkar glappkontakt. *Om det är det så prova 50st torrgasningar utan tändning på och se om oxiden slits bort. det kan du även prova att göra och provköra o se om det är skillnad

Link to comment
Share on other sites

Haha får bli rudskogen då. Ska bara bli varm i kläderna först... Ang växling så har jag inte vågat göra annat än att koppla mellan växlarna. Nix inga paddlar. Tror jag har nån flatshifter eller vad det hette installerat.[/quote

Fullgasväxlingar utan koppling uppåt vinner du rätt mycket på när du åker på bana. Det rör sig om flera meter med aktiv drivning per växling. För nerväxlingar spelar det ju inte så stor roll.

Hade något sådant system på en dragracehoj för några år sen - det tar i mot att växla vid 11.500 rpm utan att toucha kopplingen i början, men man vänjer sig ..........

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Bra beslut av bjarne o gå på ett eftermarknad sprut o slippa nån piggy back box som ligger åvan på original boxen o dessutom slippa div motstånd 300 km spärr mm mm finns säkert en massa roliga funktioner i mbe boxen som du på sikt blir sugen på...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag ska köra stadsracet i västervik i augusti och farsan har lovat att jag ska köra med raka rör... så jag var monterade "ljuddämparen" för första gången o startade upp.

Har inte kört nått då det låter så sjukt mycket.

Troligtvis kommer denna göra så jag får sämre effekt än med yoshimura dämparen, eller vad tror ni?

https://youtu.be/P5N9eeDFFsU

Edited by Hultqvist
Link to comment
Share on other sites

Varför sätta dit den om du tror den går sämre än innan?

För att om jag vill så ska det låta högt som satan!... Det var en som är van att bromsa motorer som sa att jag snarare tappar några hk på rakt rör. Samt som jag skrev så ska ja röret på i Västervik, för där får det låta hur mycket som helst. Mycket show! det är ju inte snabbaste tid som gäller där ändå...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...