urstad Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Skall iväg ett par månader och vill gärna spruta på lite kallgalv på ramen (skiten håller redan på att bli lite brun) detta har ju diskuterats här en del. dock står det enl. nedan på sfro:s hemsida och jag har mailat besiktningsmannen i laholm som blir den jag kommer försöka använda fast han svarar inte. Kanske Gustav kan säga om det är detta som gäller numera. Se punkt 2. Anvisning byggbesiktning bil, trike och mc uppdaterad 040318 Fyll gärna i nedanstående uppgifter och kontrollera att nedanstående punkter är kollade av dig, innan besiktningsmannen kommer. Obs. Besiktningen är personlig, vilket innebär att om fordonet säljs mellan SFRO´s byggbesiktning och slutbesiktning, måste den nya ägaren göra en ny SFRO-besiktning. 1. Chassinummret, Bil min 7 mm högt / Mc min 4 mm högt, skall vara instansat. Till slutbesiktning krävs även ett sekundärt chassienummer, min 4 mm högt, Under en tio-årsperiod får två eller flera fordon, INTE , ha samma chassinummer. .Ägaren bestämmer själv chassinr obs. ej personnummer. 2. Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat. 3. Chassit skall vara provisoriskt ihopmonterat och skall stå på hjul. 4. Det skall gå att svänga, rulla och fjädra (bumpsteer, ackerman, frigång, styrstopp och styrutslag). 5. Motor och växellåda skall vara monterade men behöver ej vara körbara. 6. Rattstång/styre skall vara monterad (deformeringsbar, frigång motor och skarvning kritiska det.). 7. Pedalställ skall vara monterat (lagring av tryckstång, stopp för pedal,slaglängd, provbelastning 1000N bromspedal/huvudcylinder). 8. Fästpunkter för bälten fram skall finnas. Gäller ej MC. 9. Infästning av tank och batteri (avluftning, överfyllnadsskydd, polskydd). 10. Handbromsreglage. 11. Bromssystem (bromsrör skall klammas med 200 mm mellanrum (behövs ej vid byggbes.). Gäller ej MC. 12. Kontroll av gaffelvinkel och försprång. Gäller ej Bil. Punkt 6 och 7 behöver endast kollas om det sitter monterat i chassit. xx. Karosstyp 21. Motor 25. Växellåda 26. Styrning 28. Bakvagn 30. Frambromsar 31. Bakbromsar 33. Bromsreducering 36. Fälgar Fram 37. Fälgar Bak 38. Däck Fram 39. Däck Bak 42. Ram / Stomme Tänk på att: Huvudströmbrytare kan behövas för försäkringen. Fordonet skall vara i samma skick som vid kommande besiktning hos ASB. Fordonet skall, om möjligt, vara vägt fram / bak / totalt. Fordonet skall minst vara trafikförsäkrat. SFRO kan teckna trafikförsäkring. Följande intyg kan krävas av ASB: Bullerintyg, Tillverkarintyg (som Du kan skriva själv). Från vilka fordonsmärken och årsmodeller är Dina delar. Tillverkarintyg på ramen från ramtillverkaren. Gäller endast för inköpt ram Denna sida får fritt kopieras. Urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Hej Det står ju så här: "2. Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat." Grundmålat är alltså okej. Kallgalv är knappast några problem. Ett tips när det gäller att kontakta besiktningsmän - de flesta är säkrare att nå på telefon än mail. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Jag hade min Duttonram kallgalvad vid besiktning inga problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 16, 2004 Author Share Posted August 16, 2004 lysande :D tackar för svaren urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.