British_Engineering Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Hej, Efter ett par års uppehåll i byggandet (byggde MK Indy 2009-2012) så vill jag nu bygga min drömsjua. Jag söker nu drivlinekomponenter till mitt nya bygge. Motor. Duratec 2.0 eller 2.3 Zetec Blacktop Söker helst en färdig motor med mappat insprut, kabelstam och fungerande sump. Trimmad eller standard. Växellåda. Typ 9, gärna renoverad, ändrad utväxling (längre 1:a) och förstärkt. MT75 Duratec till Typ 9 kit. Bellhousing, svänghjul och kopplingskitet Differential. Gärna LSD och renoverad Hör nu av er om ni har något liggande som kan passa, alternativt vet någon annan som har. Kanske någon håller på att byta drivlina och kan tänka sig att sälja motor och växellåda i ett paket? Väntar vid telefonen..:-) 0345-23077 eller 070-5206885 Med vänlig hälsning //Mikael Quote
vedde Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Nog inte så många som har det senaste liggandes, Duratec spåret är väl lite av den heliga graalen för oss sjua åkare. Lycka till. / Fredrik Quote
Morty Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Jo jag har allt det liggande fast en Quaife dogbox, men har också egna planer för pryttlarna vad tiden lider :) Quote
Pac Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Jag har bara 50% än så länge men om du tröttnar på dina grejor Morty så hör av dig. :) Quote
British_Engineering Posted January 13, 2015 Author Posted January 13, 2015 Då verkar det ju ändå finnas en del saker liggande i garagen....:-) Kul att ni verkar tycka att mitt recept ser bra ut. Hoppas att det blir bra. Nån som har uppslag på vilken firma som är bäst i UK om man ändå blir tvungen att köpa nyrenoverad växellåda och differential..? Har mailat Firstmotion, några andra förslag.? //M Quote
Morty Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Kolla med 3J Driveline. Har haft en del konversation med Dan Jones där och han verkar vara bra på två sätt som engelsmän brukar vara svaga på, han både svarar på frågor och svarar på samma fråga som man ställt :-) Quote
Magoo Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Magnus vet du om hur kvalisorten och hållbarheten är på 3J Driveline delar? Iom Tran-x blev uppköpta av quaife så försvann lite av utbudet på drevsatser till #9 lådan Quote
Morty Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 3J Driveline är några av de som drev Tran-X innan. Kan inte svara på vilken kvalisort de har på stål osv.. Till skillnad från en av deras konkurenter så verkar de ha tänkt lite mer gällande smörjning osv.. Men ärlligt så har jag ingen erfarenhet av deras produkter, men kan inte hitta någon som har haft problem iheller. De har en egen utvecklad sekventiell på gång också för de som är intresserade av det. Quote
British_Engineering Posted February 27, 2015 Author Posted February 27, 2015 (edited) Allt inhandlat UTOM differential. På jakt efter en fräsch diff 3,60 eller 3,92 differential. Självklart hade det varit en dröm att hitta en med diffbroms (LSD) men även std differential från Sierra etc kan funka. Hör av er om ni har något liggande. Betalar hellre lite mer för en som är renoverad och fräsch, en får en gratis som är skrot..:-) //Mikael 070-5206885 mikael.karlsson@m4.nu Edited February 27, 2015 by British_Engineering Quote
Morty Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Letar du efter en 7" eller 7,5" diff? Vad kommer du köra för växellåda? Quote
Pac Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Jag har 7" 3.6 diff liggande och en kompis har en NIB 7,5" om du hellre vill ha det. Quote
British_Engineering Posted March 2, 2015 Author Posted March 2, 2015 Kör med 5-växlad Mazda MX5 NC (Mk3) låda. Hittade en växellåda från 2012 som endast gått 800mil som jag dessutom kunde köpa med Mazda svänghjul, startmotor, koppling, tryckplatta och allt småplock. Om jag fattat det rätt så har jag nu allt som jag behöver för att få ihop en fungerande enhet tillsammans med min Ford Duratec motor.... Eller har jag missat något...? Vilken utväxling tror ni blir bäst med en pigg Duratec spis och 700kg bil.? 3,6 eller 3,92...? Har 3,136 på 1:an och 1,888 på 2:an (1,33 på 3:an) Nu behöver jag er erfarenhet och råd!!! Jag är intresserad av era diffar, skick och pris..? Tror att både 7" och 7,5" passar bak i GBS ZERO. Eller har jag fel..? Vet att 7" kräver distander.. //M Quote
Morty Posted March 2, 2015 Posted March 2, 2015 Utväxling är en prioriteringsfråga. Prio bankörning 3,9, prio landsväg 3,6. Båda kommer fungera bra till både och, men läste att du funderade på långresor och inte så mycket bästa möjliga varvtid vid bankörning så en 3,6 rekommenderar jag. Quote
Pac Posted March 3, 2015 Posted March 3, 2015 Nu skall jag stöka till det riktigt ordentligt. Säg till mig om jag är olidlig. :) Du har ju börjat så fint med Miata NC och har kunskaper i att CADDA, varför inte fortsätta längs den fint inslagna vägen? Miata NC har väl 4.1 bak OCH det finns en variant med en fin, fin torsen-diff!!! :wub: Kan du inte trixa dit en miata diff och skarva/svetsa om/custombygga drivaxlarna? Quote
British_Engineering Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 Hej Pac, Ingen dum ide att använda NC bakre diff men det skulle innebära ganska kraftiga modifieringar i ramen som jag inte är övertygad skulle vara till det bättre. Som du säkert vet så har NC´n diff två kraftiga gjutna armar som löper ut i sidled. Dessa skulle behöva skäras av och ersättas av exempelvis en infästningsring rund bultdelningen på diffen. Har stor respekt för de krafter och risker som detta innebär om något i drivlinan går sönder när man sitter så nära kardan, diff och drivaxlar. Dessutom så tycker jag mig se att utväxlingen 3,6 eller 3,92 borde funka bättre i min installation. Så det blir nog en Ford diff i detta bygget. Men kul ide om man bygger ramen själv från scratch. //M Quote
British_Engineering Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 Bild på spjällhusen från Ducati 999. Quote
Pac Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Som du säkert vet så har NC´n diff två kraftiga gjutna armar som löper ut i sidled. Dessa skulle behöva skäras av och ersättas av exempelvis en infästningsring rund bultdelningen på diffen. Nu pratar du nog om NA/NB-diffen? NC-diffen är bultad. Quote
British_Engineering Posted March 19, 2015 Author Posted March 19, 2015 Allt nu inhandlat!!! Känns riktigt bra. //M Quote
Micael Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Kör med 5-växlad Mazda MX5 NC (Mk3) låda. Hittade en växellåda från 2012 som endast gått 800mil som jag dessutom kunde köpa med Mazda svänghjul, startmotor, koppling, tryckplatta och allt småplock. Om jag fattat det rätt så har jag nu allt som jag behöver för att få ihop en fungerande enhet tillsammans med min Ford Duratec motor.... Eller har jag missat något...? Vilken utväxling tror ni blir bäst med en pigg Duratec spis och 700kg bil.? 3,6 eller 3,92...? Har 3,136 på 1:an och 1,888 på 2:an (1,33 på 3:an) Nu behöver jag er erfarenhet och råd!!! Jag är intresserad av era diffar, skick och pris..? Tror att både 7" och 7,5" passar bak i GBS ZERO. Eller har jag fel..? Vet att 7" kräver distander.. //M En grej har du missat...... Turbo :) 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.